ACCENTURE

Studie Accenture: Bedrijfstoepassingen eCommerce lopen achter


- persbericht -

Internationale eEurope studie Accenture wijst uit;

Nederlandse Executives zien succes eCommerce in Sales & Marketing Bedrijfstoepassingen eCommerce in Nederland lopen achter

Amsterdam, 16 oktober 2001 - Adviesbureau voor management & technologie Accenture toont met haar jaarlijkse internationale eEurope studie aan dat Nederlandse topmanagers op het gebied van eCommerce zich vooralsnog concentreren op toepassingen in de Sales & Marketing. 97% van de Nederlandse respondenten zegt dat haar Sales & Marketing profiteert van eCommerce. Ondanks het feit dat 83 procent van de topmanagers in Europa denkt dat er enorme veranderingen te wachten staan door de mogelijkheden van nieuwe technologieën, zijn Nederlanders afwachtend ten aanzien van deze mogelijkheden. Binnen drie jaar denkt slechts 19% draadloze toepassingen (mCommerce) te gebruiken (versus 31% in Europa) en zelfs 61% denkt nooit draadloze commerce toepassingen te gebruiken (19% in Europa).

Europese collega's integreren eCommerce meer
Hoewel men zichzelf in Nederland als innovatieve leider of snelle volger ziet, vindt slechts 33% van de Nederlandse topmanagers hun eCommerce initiatieven succesvol; slechts 15% ziet werkelijke financiële voordelen, vergeleken met een Europees gemiddelde van 43%. In andere landen wordt eCommerce vaak als een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering gezien (gemiddeld 63% versus 31% voor Nederland); in Nederland wordt eCommerce vooral als verkoopinstrument gezien.

Toename Europese investeringen
Meer dan 60% van de Europese ondernemingen heeft haar investeringen in eCommerce met 15% verhoogd. Door de hevige concurrentie investeren ondernemingen meer in eCommerce om efficiënter te kunnen opereren op het gebied van back office, logistiek, marketing en verkoop. De focus van veel ondernemingen ligt steeds meer op CRM in plaats van de acquisitie van nieuwe klanten. Europese ondernemingen hebben zich vergeleken met vorig jaar een andere houding aangenomen. Dit jaar wordt privacy niet meer als grote barrière gezien voor eCommerce (42% vorig jaar ten opzichte van 26% dit jaar). Tevens verwacht 60% van de Europese topmanagers dat de introductie van de euro eCommerce activiteiten doen toenemen.

Het onderzoek
Accenture houdt het jaarlijkse eEurope onderzoek om na te gaan hoe ondernemingen eCommerce activiteiten als onderdeel van hun beleid zien. Dit jaar stonden onder andere wireless communications, television commerce, automated voice commerce en silent commerce centraal x). Er zijn 840 topmanagers geïnterviewd uit 25 landen (21 Europese landen en Zuid Afrika, India, Japan en de Verenigde Staten) in de maanden juni en juli 2001.

Over Accenture
Accenture is een wereldwijd opererend concern voor managementconsultancy en technologie. In 46 landen werken meer dan 75.000 medewerkers voor klanten in alle denkbare branches, waarvan 800 in Nederland. De wereldwijde omzet bedraagt 11,4 miljard dollar. De diensten die het netwerk van Accenture verleent, lopen uiteen van het verschaffen van risicokapitaal en het lanceren van bedrijven tot diensten op het gebied van managementconsultancy, technologie en samenwerkings-verbanden. Zie ook www.accenture.com


---

---