Ingezonden persbericht


Draadloos geïnformeerd met Ascotel 2030 en 2060
Brandmelder geïntegreerd in telefoon voor hotelbranche

Utrecht, 16 oktober 2001 - Ascom PBX introduceert de telefooncentrale Ascotel 2030 voor hotels met 5 tot 10 kamers en de Ascotel 2060 voor hotels met 5 tot 100 kamers. Deze telefooncentrales bieden een compleet managementpakket voor hoteleigenaren.
Telefoon en brandmelder in één
Dankzij het geïntegreerde SMS protocol voor DECT kunnen de draadloze telefoontoestellen van Ascom naast de gebruikelijke telefoon-oproepsignalen ook alarmeringssignalen ontvangen. Zo hebben de Ascotel 2030 en 2060 telefooncentrales een geïntegreerde koppeling voor brandmeldingsystemen met een tweeledige werking. Het systeem biedt het hotelmanagement een alarmering die niet door de gasten is te horen. Valse meldingen en storingen kunnen hiermee worden opgespoord. Noodzakelijke ontruimingssignalen worden daarentegen ook door de gast gehoord, zowel via het (verplichte) ontruimingsalarm als via de digitale telefoon op de hotelkamer.
De telefoon geeft een alarmtoon van 4 seconden, vervolgens is het 2 seconden stil. Gasten kunnen het alarm uitzetten via de handset. Ook is het mogelijk via een centrale bediening alle meldingen uit te zetten en alle berichten te verwijderen.
Vijfsterrenconcept voor ieder hotel
Voor hoteleigenaren is de Ascotel telefooncentrale (2030 / 2060) de ideale partner. Inkomende én uitgaande gebruikskosten van de telefoon worden geregistreerd in de centrale en doorgegeven aan het hotelsoftwarepakket. Hierdoor vergt het samenstellen van de rekening minder tijd. Met vele hotelpakketten verloopt het inchecken en uitchecken geheel automatisch. Zaken als de naam van de gast, het vrijgeven voor netlijnverkeer, kamerstatus en dergelijke kunnen door het hotelpakket worden geregeld. De telefooncentrale maakt het ook mogelijk binnenkomende telefoongesprekken door te berekenen. De telefoon beschikt verder over voicemail en berichtgeving via het display. De receptionist hoeft dus geen boodschap aan te nemen als de gast afwezig is, de boodschap kan direct worden ingesproken op de betreffende telefoon. Hierdoor kan de receptionist ongestoord werkzaamheden verrichten. Ook de wake-up call kan door de gast zelf worden ingesteld zonder tussenkomst van de receptie.
De telefooncentrale biedt tevens de mogelijkheid om één aansluiting voor twee kamers onafhankelijk naast elkaar te gebruiken. Hoteleigenaren hebben met deze centrale een economische communicatieoplossing in handen.

Ascom PBX
Ascom PBX is een divisie van Ascom en ontwikkelt en verkoopt al meer dan 30 jaar telecommunicatiesystemen voor het midden- en kleinbedrijf. In Europa heeft Ascom PBX ruim 100.000 Ascotel PBX
(telefooncentrale)systemen geïnstalleerd. In Nederland is Ascom PBX een bedrijfsonderdeel van Ascom Nira.
Ascom Nira
Ascom Nira (Utrecht), leverancier van communicatie- en beveiligingssystemen, is onderdeel van de internationale Ascom Groep. Ascom Nira biedt in Nederland werk aan ruim 280 mensen. Ascom Nira levert sinds 1947 communicatie- en beveiligingssystemen voor zowel bedrijven als instellingen in de gezondheids- en extramurale zorg. Ascom Nira heeft hierin een leidende positie opgebouwd en heeft een jaaromzet van ruim f 79 miljoen.