Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
143

Directie:
voorlichting

16-10-2001

Status:
informatie

Voorstellen onderwijsraad werkbare start voor veranderingen Basisvorming.

Een verplicht basispakket (kerncurriculum) en een door scholen vrij in te vullen deel, drie verschillende niveaus en een tijdsduur van twee jaar. Dat zijn de belangrijkste punten uit het advies van de Onderwijsraad over een vernieuwde basisvorming vanaf 2004. Een advies dat aansluit bij eerdere bevindingen van de Inspectie en het Sociaal en Cultureel Planbureau, zo stelt staatssecretaris Adelmund in haar eerste reactie. De hoofdlijnen spreken aan. In de komende tijd vindt overleg plaats met onderwijsorganisaties over het advies. In december volgt een definitieve reactie. Dit schrijft Adelmund vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
De inspectie van het onderwijs constateerde eerder in een evaluatie dat de kwaliteit van het onderwijs in de basisvorming goed is, maar dat het programma overladen en versnipperd is. Adelmund trof vervolgens een aantal maatregelen voor de korte termijn (tot 2004) en vroeg de Onderwijsraad een advies uit te brengen over een nieuw programma vanaf 2004. De maatregelen voor de korte termijn sluiten aan bij de gegroeide praktijk in de scholen en zijn dit schooljaar ingegaan (meer ruimte voor scholen om met verschillen tussen leerlingen om te gaan, vermindering van overladenheid). De Onderwijsraad werd gevraagd een vernieuwd programma te ontwerpen dat brede algemene vorming in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs combineert met een pakket dat meer mogelijkheden van maatwerk voor leerlingen biedt. De doorstroming van leerlingen naar andere onderwijsvormen - een belangrijke verworvenheid van de basisvorming - was daarbij een essentieel uitgangspunt.

Advies
Een belangrijk element uit het advies is het onderscheid in een verplicht en een optioneel deel. De inspectie pleit daar ook voor. Het SCP merkt in het rapport 'Scholen onder druk' op dat een beperkt curriculum met alleen basisvakken een begin is voor een stelsel van een leven lang leren. De opsplitsing in het curriculum vermindert de overladenheid van het programma en vergroot de keuzevrijheid van scholen en leerlingen. In een eerste reactie zegt Adelmund in een verplicht curriculum met een beperkt aantal kerndoelen ook mogelijkheden te zien om overladenheid in het programma aan te pakken. De staatssecretaris vindt het belangrijk dat bij verschillen in programma's van leerlingen de doorstroommogelijkheden gehandhaafd blijven.
De Raad stelt voor de kerndoelen van de basisvorming op drie niveaus te formuleren en de duur van de basisvorming terug te brengen tot twee jaar. Het advies bevat geen concreet voorstel voor uitwerking van de verschillende niveaus. Adelmund vindt dat bij die uitwerking de doorstroming van leerlingen naar andere onderwijsvormen voorop moet staan. De staatssecretaris overlegt hierover komende weken met de onderwijsorganisaties. Andere gesprekspunten zijn onder meer introductie van een nieuw leergebied science, actualisering van de kerndoelen en toetsmomenten.

Uitgangspunten
Binnenkort start staatssecretaris Adelmund het overleg met de onderwijsorganisaties over het advies. In december volgt een definitieve reactie. Uitgangspunten zijn: scholen hebben meer ruimte in de programmering van de basisvorming, de overladenheid verdwijnt, scholen zijn in staat maatwerk voor leerlingen te leveren, en een aansprekend en motiverend programma voor alle leerlingen met de mogelijkheid voor iedere leerling om door te stromen naar andere onderwijsvormen. Het advies van de Onderwijsraad biedt daarvoor interessante aanknopingspunten.

omhoog laatst bijgewerkt 16-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl