Ministerie van Defensie


---

Brieven aan de Kamer
---

Groot Pantserwielvoertuig (PWV)

16-10-2001

Eerste halfjaarrapportage over het project Groot Pantserwielvoertuig (PWV)

De B/C-brief van het project Vervanging Pantservoertuigen M577 en YPR is besproken in het algemeen overleg van 18 en 31 januari 2001. Bij die gelegenheid heb ik u toegezegd u voortaan iedere zes maanden van de voortgang van het deelproject groot pantserwielvoertuig op de hoogte te stellen.

In bijlage bied ik u de eerste halfjaarrapportage over het project aan. Deze rapportage beschrijft de stand van zaken per juli 2001.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

H.A.L. van Hoof.

bijlage:

EERSTE HALFJAARRAPPORTAGE GROOT PANTSERWIELVOERTUIG STAND VAN ZAKEN JULI 2001

Inleiding Met de brief van 26 juni 1997 heeft de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal het project vervanging pantser-voer-tuigen M577 en YPR aangemerkt als groot project. De Kamer heeft inmiddels de nodige stukken ontvangen over dit project, namelijk: · de behoeftestelling van de Koninklijke land-macht over nieuwe pantservoertuigen ter vervanging van de pantserrupscommando-voertui-gen van het type M577 en de pantserrupsvoertuigen van het type YPR 765 (Kamerstuk 25 000 X, nr. 74, d.d. 18 april 1997); -de basisbeschrijving Vervanging pantservoertuigen M577 en YPR (Ka-mer--stuk 26 396 nr. 1, d.d. 5 februari 1999); -de eerste jaarrapportage Vervanging pantservoertuigen M577 en YPR met de stand van zaken per januari 2000 (Kamerstuk 26 396, nr. 3, d.d. 6 maart 2000); -de B/C-brief Vervanging pantservoertuigen M577 en YPR, tevens tweede jaarrapportage (Kamerstuk 26 396, nr. 5, d.d. 9 januari 2001).

In het Algemeen Overleg op 31 januari 2001 heb ik u toegezegd u voortaan iedere zes maanden van de voortgang van het deelproject groot pantserwielvoertuig op de hoogte te stellen. Met deze brief rapporteer ik u de stand per juli 2001. Deze eerste halfjaarrapportage sluit aan op de basisbeschrij-ving en de B/C-brief van jongstleden januari.

Algemeen De totale vervanging van de ongeveer 1600 stuks pantservoertuigen zal gefaseerd worden uitgevoerd. Als eerste zullen de YPRen ingedeeld bij alle ver-kenningseenheden en de meeste M577 voertuigen door een pantserwielvoertuig vervangen worden. Hiervoor is aansluiting gezocht bij het Duits/Britse ontwikkelingsproject Gepantzertes Transport Kraftfahrzeug (GTK)/Multi Role Armoured Vehicle (MRAV), in Nederland genoemd PantserWielVoertuig (PWV).

De resultaten van de onderhandelingen met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben op 5 februari 2001 geleid tot een Memorandum of Understanding (MoU) tussen Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Hierin is de Nederlandse deelname aan de trilaterale ontwikkeling van het pantserwielvoertuig (PWV) geregeld. Op diezelfde dag hebben Duitsland, namens de drie deelnemende landen, en het consortium Artec de contractwijziging voor de Nederlandse deelname aan deze ontwikkeling ondertekend. In het consortium Artec zijn vertegenwoordigd de Britse firma Alvis Vehicles Ltd, de Duitse firmas Krauss-Maffei Wegmann en Rheinmetall Landsysteme en de Nederlandse firma Stork PWV, die voor de betrokken Nederlandse industrie optreedt als lead-industry.

De operationele behoefte Algemeen. In de tweede jaarrapportage van januari 2001 is uiteengezet dat het grote pantserwielvoertuig gevechtsondersteunende taken zal verrichten. Hiervoor zijn zes versies voorzien: commandovoering, gewondentransport, battle damage repair, vracht, genie en mortiertrekker of -drager.

Kwalitatieve eisen. In de basisbeschrijving van februari 1999 kwamen de algemene eisen op gebied van mobiliteit, commandovoering & inlichtingen, bescherming, vuurkracht en groeipotentieel uitgebreid aan de orde. Deze eisen zijn nog steeds actueel.

In de B/C-brief van januari 2001 is ingegaan op de specifieke eisen. Hierbij is gemeld dat de gevechtsondersteunende taken een groot laadvolume en gewicht eisen, wat onherroepelijk leidt tot een voertuig met een relatief hoog silhouet. De ballistische eisen hiervoor betreffen dakbescherming tegen bomblets en fragmenten van 155 mm artilleriegranaten, bodembescherming tegen een aantal typen mijnen, waaronder antitankmijnen, rondom bescherming tegen 14,5 mm projectielen en een frontale bescherming tegen 35 mm projectielen.

Vanwege de eisen aan laadvolume en ballistische bescherming zal het pantserwielvoertuig een operationeel gewicht van maximaal 33 ton hebben. Uit berekeningen blijkt dat het voertuig ook met dat gewicht nog over de geëiste mobiliteit zal beschikken, onder meer door gebruikmaking van een geavanceerd aandrijfsysteem, grotere wielen en een automatische bandendrukinstallatie. Gewichtsbesparende maatregelen hebben bijzondere aandacht tijdens de ontwikkeling, die op dit moment in volle gang is.

Ook op het gebied van logistiek worden activiteiten verricht die gericht zijn op de optimalisatie van het onderhoudsconcept.

Kwantitatieve eisen. De totale behoefte aan 384 grote pantserwielvoertuigen, inclusief voertuigen voor het vervoer van mortieren, is ongewijzigd. De keuze mortiertrekker versus mortierdrager komt aan de orde in de behoeftestelling vervanging mortieren pantserinfanterie waarover de Kamer nog een A-brief zal ontvangen. Ik heb u in het Algemeen Overleg van 18 januari 2001 gemeld dat in bovengenoemd aantal geen rekening is gehouden met 24 stuks M577´s die bij de reserve artillerie-eenheden zijn ingedeeld en die vooralsnog niet worden vervangen. Een studie naar de wijze van inzet, organisatie en omvang van de reserve artillerie-eenheden en de vervanging van de 24 M577´s is nog niet afgerond.

Gerealiseerde mijlpalen ontwikkelingstraject In de op 5 februari 2001 ondertekende ontwikkelingsovereenkomst zijn voor Nederland vier prototypen opgenomen in de uitvoeringen commandovoering, gewondentransport, battle damage repair en vracht. Naast de ontwikkeling maken ook de bouw en de beproeving van deze voertuigen deel uit van de overeenkomst. Overigens is hierin ook een optionele eerste serie van 200 voertuigen opgenomen. Voor de serie zijn geen verplichtingen aangegaan.

De ontwikkeling van prototypen voor de mortier- en genieversie zijn nog niet in opdracht gegeven. Voor de mortierversie moet eerst een besluit worden genomen over de vervanging van de huidige getrokken mortieren van de pantserinfanterie. De Koninklijke landmacht kan in beginsel op korte termijn beginnen met de verwervingsvoorbereiding van de genieversie. In het ontwikkelingsbudget is een stelpost van f. 14 miljoen opgenomen voor de ontwikkeling van de mortier- en de genieversie.

Teneinde de ontwikkeling beheersbaar te maken en de betalingen aan de industrie te koppelen aan geleverde prestaties, bevat de overeenkomst twintig mijlpalen voor de ontwikkeling van het gemeenschappelijke basisvoertuig. Conform planning zijn inmiddels zes mijlpalen op tijd bereikt, waaronder de levering van managementplannen, de beoordeling van ergonomische mock-ups en de uitvoering van ballistische proefnemingen.

Onlangs heeft de industrie gemeld dat de levering van het eerste prototype GTK voor Duitsland ongeveer drie maanden vertraging zal oplopen, waardoor het eind 2001 beschikbaar komt voor beproevingen. Deze vertraging zal geen nadelige invloed hebben op de Nederlandse projectplanning, aangezien in het beproevingsplan van de Nederlandse prototypen in bepaalde mate rekening is gehouden met onvoorziene gebeurtenissen.

Naast bovengenoemde internationale mijlpalen, zijn in het trilaterale contract tien specifiek Nederlandse mijlpalen opgenomen. Inmiddels zijn er vier achter de rug, waaronder het aanpassen van de managementplannen en de evaluatie van de mock-up voor het commandovoertuig. Er zijn geen aanwijzingen dat toekomstige mijlpalen niet binnen de overeengekomen planning kunnen worden gehaald. De aflevering van het eerste Nederlandse prototype staat gepland voor eind 2002, waarna de beproevingen kunnen aanvangen. De kwalificatie (van alle prototypen) zal overeenkomstig de planning in de zomer van 2004 worden voltooid. Daarna kunnen de resultaten worden verwerkt en bekendgemaakt.

Financiële informatie Ten tijde van de behandeling van de B/C-brief bedroeg het taakstellend budget f. 1900 miljoen (inclusief 17,5 % BTW, prijspeil 2000), waarvan f. 245 miljoen voor de ontwikkelingsfase. Inmiddels is het taakstellend budget aangepast tot f. 1950 miljoen (inclusief 19% BTW, prijspeil 2001). In de begroting voor 2002 is het taakstellend budget in euro´s opgenomen, te weten 885 miljoen (inclusief 19% BTW, prijspeil 2001), waarvan 111 miljoen voor de ontwikkeling. Het ontwikkelingsbudget zal in de periode tot en met 2006 tot betaling komen.

Inschakeling Nederlandse industrie Over de inschakeling van de Nederlandse industrie is op dit moment nog geen gedetailleerde informatie beschikbaar. Onlangs is een belangrijk subcontract voor de ontwikkeling van het wapenstation voor de commando-, de battle damage repair- en de vrachtversie gesloten tussen Stork PWV en Thales Nederland.

Uitgaande van het ontwikkelingscontract zal het Artec consortium in november 2001 de eerste tussenrapportage verstrekken over de inschakeling van de Nederlandse industrie. De volgende halfjaarrapportage bevat dan nadere informatie over de betrokkenheid van de Nederlandse industrie.

Projectorganisatie Binnen de Koninklijke landmacht ressorteert het deelproject PWV onder het projectteam vervanging pantservoertuigen M577 en YPR.

In internationaal verband wordt het project GTK/MRAV/PWV uitgevoerd door een projectteam waarin Nederland inmiddels op gelijkwaardige basis participeert. Het projectteam ressorteert onder Occar. Nederland neemt thans deel in dat team als niet-Occar lid. Het Occar-verdrag ondergaat inmiddels parlementaire behandeling.

Internationale ontwikkelingen Met de industrie is onderhandeld over een Britse behoefte aan een ambulance voertuig, het Armoured Treatment and Evacuation Vehicle (Atev). Inmiddels is overeenstemming bereikt tussen Occar en Artec over de ontwikkeling van de Atev als onderdeel van het trilaterale project. Bij de ontwikkeling van dit voertuig door Alvis (GB) zullen elementen worden gebruikt die door de zorg van Stork PWV zijn ontwikkeld voor de Nederlandse ambulance (de gewonden-transport versie).

Portugal heeft interesse getoond voor deelneming aan het GTK/MRAV/PWV-project. Duitsland zal Portugal op korte termijn informatie verstrekken over het project en de voorwaarden voor toetreding.

Slot De resultaten van de verwervingsvoorbereidingsfase van het deelproject klein pantserwielvoertuig zullen integraal worden behandeld in de D-brief over het project licht verkennings- en bewakingsvoertuig (LVB) die u binnenkort wordt aangeboden. De resultaten van de voorstudiefase van het deelproject infanteriegevechtsvoertuig zal ik u in 2002 in een separate B-brief aanbieden. Met de eerstvolgende, tweede halfjaarrapportage groot pantserwielvoertuig zal ik u de stand per januari 2002 rapporteren. Ik zal deze rapportage combineren met de derde jaarrapportage Vervanging pantservoertuigen.