DSM

23 oktober 2001

DSM trekt tv-commercial terug

DSM maakt voorlopig geen gebruik van de tv-commercial die zich afspeelt op een schietbaan. De gebeurtenissen in de wereld vanaf 11 september zijn hiervoor de directe aanleiding. Hoewel in de commercial de beschermende werking van een kogelwerend vest toont, wil DSM mogelijke associaties met geweld voorkomen.
De beslissing voorlopig niet uit te zenden, is genomen onmiddellijk na de aanslagen in de Verenigde Staten en staat los van recente aanbevelingen van de Stichting Reclame Code.

Reclame Code

Naar aanleiding van een viertal klachten van televisiekijkers, kwam de Stichting Reclame Code tot het oordeel dat de commercial strijdig is met "de goede smaak".
Na heroverweging is de Stichting onlangs op dit besluit teruggekomen, maar werd naar voren gebracht dat de commercial de werkelijkheid niet goed weergeeft.
De Stichting uitte deze veronderstelling ondanks het feit dat DSM heeft gewezen op uitgebreide en langjarige testresultaten die de beschermende werking van de kogelwerende vesten van Dyneema® aantonen. Het grote effectieve nut van deze kogelwerende vesten wordt bovendien in de praktijk bewezen door politiekorpsen en legereenheden in binnen- en buitenland. Om deze reden vraagt DSM de Stichting Reclame Code ook dit oordeel te heroverwegen.

Unlimited.DSM

In juni van dit jaar is DSM van start gegaan met een communicatieprogramma gericht op het vergroten van de bekendheid van de onderneming en zijn activiteiten. Het programma is bedoeld om het veranderende profiel van het bedrijf onder de aandacht te brengen van de diverse relaties van DSM. Het betreft dan onder andere de arbeids-markt, de financiële wereld, opinieleiders en brede publieksgroepen met een nadruk op omwonenden van DSM-locaties. Belangrijk deel van dit communicatieprogramma, met als centraal thema Unlimited.DSM, is een advertentiecampagne in dagbladen en tijdschriften en commercials op televisie. De tv-commercial met het kogelwerende vest van Dyneema® maakt hiervan deel uit.