23-10-2001
Alg. beschouwingen fractie Thonen
Algemene Beschouwingen bij de gemeentebegroting 2002:
Fractie Thonen (1 zetel)
ALGEMEEN.
Mijnheer de voorzitter. Een van de belangrijkste projecten van het
afgelopen jaar is de voorbereiding van de renovatie van het
winkelcentrum in Malden. Ook de verkeersveiligheid heeft de nodige
aandacht gekregen, waarbij de uitvoering van de 30 km zone nog gaande
is. Een spreekwoord zegt; overdaad schaad. En dat geldt ook voor al
die drempels vinden wij.
In maart staan de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur. En
gelijktijdig wordt het dualistisch bestuursstelsel ingevoerd met alle
veranderingen van dien. Het duale stelsel dat de oplossing moet bieden
om de burger dichter bij het gemeentebestuur te brengen. Wij denken
dat die burger daar weinig behoefte aan heeft. Het zou wel eens zo
kunnen zijn dat de burger meer behoefte heeft aan een zorgzame
overheid. Een aantredende overheid die ook nationale belangen en lange
termijn denken wil behartigen.
Er is een begin gemaakt met de sociale infrastructuur. Het
vrijwilligerswerk, de buitenschoolse opvang, het dorpshuizenbeleid, de
ouderenzorg en het jeugdbeleid hebben het afgelopen jaar de aandacht
gekregen om in overleg met de gemeente tot een betere afstemming te
komen. Laten wij daar het komend jaar aan verder werken.
Laten we ook verder werken aan een goed en verantwoord
personeelsbeleid. Wij bedoelen daar mee dat de werkdruk omlaag moet,
en dat er formatieuitbreiding plaats zal moeten vinden daar waar
knelpunten niet op een andere manier opgelost kunnen worden. Wij zijn
blij dat de afdeling stafdienst bestuur en management weer op sterkte
is.
Ook vinden wij dat de tijd gekomen is om meer service te verlenen aan
onze inwoners door te beginnen de afdeling burgerzaken open te stellen
op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Neem één jaar de proef op de
som en kijk dan hoe het loopt.
En nu we het toch over het gemeentehuis hebben, zou onze fractie uw
college wederom het volgende voor willen leggen. Het gemis dat alle
fracties hebben van een goed gevulde leeskamer, een eigen
fractieruimte met een eigen ingang gescheiden van de hoofdingang. Dit
is ons bij de nieuwbouw beloofd maar is nog niet uitgevoerd.
Voorzitter. De rampen van het afgelopen jaar hebben ons allemaal aan
het denken gezet. Wij hebben ons afgevraagd: Hoe staat het er in onze
gemeente voor omtrent de brandveiligheid in alle openbare gebouwen en
in de bedrijfsgebouwen zodat de veiligheid op alle gebied gewaarborgd
is. Kan onze gemeente aan haar verantwoordelijke taak voldoen? Is er
een actieprogramma brandveiligheid en een geactualiseerd rampenplan?
Ook een actief toezicht en een handhavingsbeleid horen daar volgens
ons bij.
Voorzitter. Veiligheidsbeleid is een van onze speerpunten. En daarom
stelt het ons teleur dat de snelheidsremmende maatregelen voor de
Broekstraat in Nederasselt weer één jaar worden uitgesteld. Wij vinden
dat wij lang genoeg gewacht hebben. Maar daarover in zijn algemeenheid
meer bij het onderdeel wegen en verkeer.
En omdat we het nu toch over wegen hebben, vragen wij ons af waarom
het zo lang duurt voordat de rotondes in Malden voorzien worden van
enige kunstwerken. Het is toch zo dat de mens niet van brood alleen
leeft. Kunst geeft een meerwaarde aan de omgeving. Ook het Kerkplein
in Malden nodigt u uit.
Zoals u weet heeft onze fractie ook het jongerenbeleid als speerpunt.
Wij vinden dat met voorrang uitvoering gegeven moet worden aan de nota
jeugdbeleid. En verderop in deze beschouwing vindt u daar meer over.
Omdat de vergrijzing toeneemt zal voor de ouderen voldoende
"woonruimte met zorg" beschikbaar moeten zijn. Ook woningaanpassing is
een van de mogelijkheden. De gemeente dient haar beleid daar op af te
stemmen.
Voorzitter. Het stemt ons tevreden dat de concept begroting 2002 een
gezonde financiële begroting is. Wat ons ook tevreden stemt is dat er
geen lastenverhogingen aan de orde zijn. De gunstige economische
ontwikkelingen en de daarmede samenhangende rijksinvesteringen op
grond van gelijkheidsbeginsel en de afgesproken verdeelsleutel hebben
onze gemeente op financieel gebied goed gedaan. De vraag is alleen zal
dat zo blijven ?
Maar niet alles wat er blinkt is goud. Ook bij de gemeente zullen de
inkomsten uit grondverkoop terug lopen. Wij zijn immers geen
groeigemeente meer. Er zullen de komende jaren beleidskeuzes gemaakt
moeten worden. Niet alles kan. Begrotingsdicipline is een vereiste.
Onze zorg gaat uit naar de financiële positie van onze dorpshuizen, de
sporthal of zaal. Wij vinden het wenselijk dat hier snel financiële
duidelijkheid in komt gekoppeld aan een lange termijnvisie.
VOORLICHTING.
Voorlichting is belangrijk en wij gaan er van uit dat dit op een
eerlijke en klantvriendelijke manier zal gebeuren. Immers de overheid
moet eerlijk en betrouwbaar zijn. Contactavonden met onze inwoners
zijn dringend gewenst. Evenzo het bezoek van uw college aan dorpen en
wijken. Wij zijn van mening dat uw college dat jaarlijks zou moeten
doen om een wisselwerking te bevorderen tussen onze inwoners en het
dagelijks bestuur. Waarbij het college uiteenzet wat voor een beleid
men wil voeren en om te horen wat de wensen van de burgers zijn om
gezamenlijk beleid te maken.
Voorzitter. De SLOH is een niet meer weg te denken organisatie voor
onze plaatselijke nieuwsvoorziening, ontspanning en voorlichting. Vele
vrijwilligers zetten zich belangeloos in om de omroep draaiende te
houden. Wij zijn dan ook van mening dat een financiële bijdrage van
gemeentewege op zijn plaats is. Wij verzoeken het college om in
overleg met de SLOH tot een voorstel te komen.
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID.
Veilig is zonder angst en zonder lastig gevallen te worden over straat
kunnen gaan en deel te kunnen nemen aan het sociale leven. Maar helaas
zijn door de verloedering van de maatschappij er altijd nog mensen die
in mindere en ernstige mate de veiligheid en de rust van anderen
verstoren. Als gemeentebestuur zullen we op onze hoede moeten blijven
om tijdig maatregelen te treffen om de veiligheid van onze inwoners te
waarborgen. De politie is de organisatie die wettelijk bevoegd is om
daadwerkelijk op te treden. Wij zullen dan ook de verantwoordelijkheid
daar moeten leggen waar ze thuis hoort. In zijn algemeenheid zijn wij
tevreden over het door de politie gevoerde lik op stuk beleid. Om de
criminaliteit terug te dringen denken wij aan: Meer politie en
dorpswachten op
straat, voldoende openbare verlichting en lage beplanting in de
wijken.
JEUGDBELEID.
Het open jeugd- en jongerenbeleid dient zodanig te zijn dat door
blijvende professionele ondersteuning, zij zich kunnen ontplooien en
een zinvolle invulling vinden in hun vrije tijd. Om verveling te
voorkomen zullen wij de jeugd wat moeten bieden. Daar ontbreekt het nu
aan. Wij zijn er daarom voor , om op de openbare speelterreinen voor
de jeugd in samenspraak met hen, een stukje verharding aan te brengen,
of in enkele gevallen een half-pipe te plaatsen. En een basketbalpaal
is zeer gewild; ook een muurtje waar een bal tegen getrapt kan worden
mag niet ontbreken. En in overleg met de oudere jeugd zouden
voorzieningen getroffen kunnen worden die aan hun wensen voldoen. Dit
alles kan bijdragen tot welzijn en ontplooiing. Daarom zullen wij als
gemeente altijd in de jeugd moeten blijven investeren. Ook dit beleid
zal integraal moeten zijn. De nota jeugdbeleid heeft goede
uitgangspunten.
WEGEN, STRATEN EN PLEINEN.
Wij vragen extra aandacht voor de trottoirs. Schuin liggende of
verzakte tegels zijn een ergernis en leveren gevaar op voor de
gebruiker. Ook is het nodig voor hen die gehandicapt zijn dat er
voldoende verlaagde gedeeltes zijn om het trottoir op en af te kunnen.
Verder vragen wij u aandacht voor het onderhoud van de plantsoenen en
het schoonhouden van straten, pleinen en trottoirs. Wij zijn benieuwd
naar de al jaren toegezegde notitie van aanpak, dat nu wel een
boekwerk zal zijn geworden.
Voorzitter. Onze fractie is blij dat eindelijk de herinrichting van de
Hoogstraat in Overasselt het komend jaar in uitvoering wordt genomen.
Wij vragen ons wel af, of ook gelijktijdig de Schoonenburgseweg tot de
Ewijkseweg aangepakt zal worden.
Nu een ontwikkelaar de gronden van Schlicher aangekocht heeft, is er
ook ruimte geschapen om de gevaarlijke hoek bij Café De Zon veiliger
te maken. Hoe denkt het college hierover?
Wat ons teleurstelt is dat de snelheidsremmende maatregelen in de
Broekstraat te Nederasselt weer één jaar zijn opgeschoven. Wij vinden
dat de provincie haar werk af moet maken. Er zijn verwachtingen gewekt
dat alles met spoed gerealiseerd zou worden. Deze gevaarlijke weg waar
al slachtoffers zijn gevallen verdient het met voorrang veiliger
gemaakt te worden. Onze fractie heeft bij het bezoek van de
commissaris het probleem
nog eens extra aandacht gegeven. Maar niets schijnt te helpen.
VERKEER.
Onze fractie is blij dat in het investeringsplan opgenomen is het
doortrekken van het fietspad van de St. Walrickweg naar de Staddijk in
Nijmegen. Eindelijk zal er dan toch een veilige fietsverbinding tot
stand komen.
In het kader van de verkeersveiligheid willen wij uw college er
nogmaals op wijzen dat het niet alleen wenselijk maar ook noodzakelijk
is dat er flitspalen of andere voorzieningen komen en wel op korte
termijn in de Broekstraat van het dorp Nederasselt. De snelheid zal
uit het verkeer moeten. De veiligheid is in het geding. Onze fractie
is bereid om zelf actie naar de provincie te ondernemen. Wij wachten
uw antwoord af. Anders gaan wij er voor!
ECONOMISCHE ZAKEN.
Onze fractie is van mening dat het gehele voormalig terrein van
Schlicher in aanmerking mag komen voor de nieuw te bouwen brandweer
kazerne.
En volgens onze fractie zijn er andere mogelijkheden voor een
bedrijventerrein voor startende ondernemers in Overasselt.
ONDERWIJS.
Voorzitter. Het heeft onze instemming dat er creatief wordt omgegaan
met het bepaalde in de huisvestingsverordening. Onderwijs op maat met
een duidelijke meerjarenvisie hoort het beleid te zijn.
WELZIJN.
Ouderenbeleid.
Het gemeentelijk woonbeleid dient er op gericht te zijn dat ouderen
zolang als zij dat wensen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven
wonen. Het is ook een gemeentelijke taak om te zorgen via de
ruimtelijke ordening dat het beleid zodanig is dat er voldoende
kwalitatieve woningen worden gebouwd in alle dorpen en zo dicht
mogelijk bij de voorzieningen. Inspelen op maatschappelijke
veranderingen is een vereiste. Woningaanpassing evenzo. Zorgbeleid en
hulpverlening zullen maatwerk moeten zijn. Daar de vergrijzing sterk
toeneemt, vergt dit aangepast gemeentelijk beleid. Dit alles
natuurlijk in overleg met de doelgroepen. Wij vragen uw college met
klem het beleid met nog meer inzet ter hand te nemen. Het is volgens
ons vijf voor twaalf. Want nu is al bekend dat bij lange na niet aan
de vraag voldaan kan worden. Als gemeentebestuur zijn we
verantwoordelijk voor het volkshuisvestingsbeleid.
SOCIALE UITKERINGEN.
Speciale aandacht vragen wij van uw college voor die groep mensen die
aan de onderkant van de maatschappij leven, of die de armoedegrens
bereikt hebben. Het is ook bekend dat niet alle ouderen gebruik maken
van de sociale voorzieningen. Zij verdienen de nodige aandacht.
Het minimabeleid en het werkgelegenheidsbeleid heeft onze instemming en wij ondersteunen het ruimhartig beleid voor de bijzondere bijstand.
AFVAL.
Nu de milieustraat in werking is gesteld zijn wij benieuwd hoe een en
ander verloopt. Zijn er nog knelpunten en zo ja welke? Uw college
geeft aan dat het systeem in maart/april wordt geëvalueerd. Ook dan
zal het versnipperen van het snoeihout aan bod komen. Wat moeten wij
ons daar bij voorstellen?
RUIMTELIJKE ORDENING.
Malden.
De woningbouw in Hoogenhof verloopt voorspoedig. Het heeft onze
instemming dat in de laatste fase een "pas op de plaats gemaakt wordt"
om in de komende jaren ruimte te bieden aan inwoners van Malden. Maar
er zal ook ruimte gevonden moeten worden voor kwalitatieve woningen
voor ouderen.
Overasselt.
Daar is voldoende ruimte voorhanden. Wel zouden daar woningen voor
ouderen in het bestemmingsplan opgenomen moeten worden.
Heumen.
Daar doen de dassen en archeologische vondsten de inwoners die willen
bouwen de das om. Maar ook hier zal bezien moeten worden of woningen
voor ouderen nodig zijn.
Nederasselt.
Wij vinden dat de beschikbare planologische ruimte in het
begrotingsjaar 2002 ingezet moet worden voor de tweede fase van het
plan Hollestraat. Ook hier is een tekort aan woningen voor ouderen.
SLOT.
Veel goeds is er het afgelopen jaar tot stand gekomen. Maar er zijn
ook fouten gemaakt. Laten wij daar van leren. Alles in ogenschouw
nemende vinden wij dat er veel werk verzet is door de ambtelijke
organisatie. En daarvoor spreken wij onze oprechte dank uit. Dank voor
allen die zich ingezet hebben om het beleid van onze gemeente inhoud
te geven en dienstbaar waren voor onze inwoners, zowel van de binnen-
als buitendienst en van hoog tot laag. En wij hebben de contacten met
u als prettig en waardevol ervaren.
Namens de fractie
Gerrit Thonen.