23-10-2001
Alg. beschouwingen CDA
Algemene Beschouwingen bij de gemeentebegroting 2002:
Fractie CDA (4 zetels; wethouder A. van de Broek)
Geacht college,
De begroting die u ons voor het jaar 2002 heeft voorgelegd, is de
laatste begroting van deze zittingsperiode. U heeft er als dagelijks
bestuur, met uitzondering van de VVD die pas onlangs tot uw college
toegetreden is, een periode van vier jaar opzitten. Voordat wij nader
in zullen gaan op deze vierde begroting , willen wij van de
gelegenheid gebruik maken kort terug te blikken op de afgelopen vier
jaar en vooruit te kijken naar de nieuwe periode van vier jaar. Wij
vinden dat wij ook als college-partij de taak hebben tegenover onze
inwoners verantwoording af te leggen over wat er de afgelopen periode
tot stand is gekomen en over wat niet of nog niet is opgepakt.
In onze opvatting dient de overheid periodiek in de openbaarheid verantwoording af te leggen van haar handelen en zich te kenmerken door transparantie, doeltreffendheid en vooral door een gezaghebbend optreden. Het komt nu nog onvoldoende voor dat een overheid dat doet. In het kader van de komende dualisering, zal het college jaarlijks publiekelijk verantwoording moeten afleggen over het gevoerde beleid. Vanaf dat moment hebben raad en college ten opzichte van elkaar een andere taak: het college bestuurt en de raad controlleert. Wij willen alvast daarop vooruit lopen. Wij vinden het einde van een zittingstermijn van vier jaar een geschikt moment om in de vorm van een terugblik verantwoording af te leggen aan onze inwoners over het beleid dat wij als college-partij in de afgelopen periode mede gevoerd hebben. In de toekomst willen wij dat jaarlijks gaan doen, maar dan vanuit onze nieuwe eigen verantwoordelijkheid in het dualistische bestel. U bent dan wettelijk verplicht dat te doen. Ook als u daartoe wettelijk niet verplicht zou worden, vinden wij het toch een goede zaak wanneer u dat vanaf volgend jaar zou gaan doen. Het komt de openbaarheid van bestuur en het gezag van de overheid ten goede.
Terugblik 1998-2001
In de afgelopen raadsperiode is het CDA samen met DGH en de PvdA (tot
mei 2001, daarna samen met deVVD) lid geweest van het dagelijks
bestuur van onze gemeente. Het CDA heeft dus mede-verantwoordelijkheid
gedragen voor wat in de afgelopen periode tot stand is gebracht, maar
acht zich ook mede-verantwoordelijk voor zaken waar men niet aan
toegekomen is.
Ondermeer is in de afgelopen raadsperiode de nieuwbouw van het
gemeentehuis en van het sociaal-cultureel centrum Maldensteijn
afgerond. Vooral het sociaal-cultureel centrum heeft een geweldige
impuls gegeven aan het verenigingsleven in onze gemeente, met name in
Malden, dat immers een dergelijke voorziening nog niet had.
Ook is in deze periode op het gebied van verkeersveiligheid het een en
ander gebeurd. Het verkeersplan van de gemeente is grotendeels
uitgevoerd, waardoor een groot aantal onveilige verkeerssituaties zijn
opgelost. Het CDA heeft zich daarvoor in het bijzonder sterk gemaakt.
Een derde groot project is de vernieuwing geweest van de Rijksweg in
het centrum van Malden. De bestuurlijke besluitvorming rond dit
laatste project is ook voor het CDA aanleiding geweest vast te stellen
dat met name de wederzijdse communicatie tussen college en raad
onvoldoende transparant is geweest. Met respect voor elkaars
verantwoordelijkheden in dit proces, hebben wij geconcludeerd dat in
een gedualiseerde toekomst open communicatie in een
poltitiek-bestuurlijke besluitvormingstraject eerste prioriteit moet
zijn.
Wij hebben m.b.t. het project kunnen vaststellen dat van een lelijke
drukke en gevaarlijke verkeersweg door het hart van Malden een mooie
moderne weg is gemaakt, die ter plaatse niet uitnodigt tot
onverantwoord rijgedrag.
Tenslotte is de rotonde bij de Droogsestraat aangelegd, waardoor de
Rijksweg in zijn geheel rustiger is geworden.
In Overasselt is het sportcomplex De Passelegt geheel gerenoveerd. Er
staat daar ook een prachtige nieuwe sporthal, die als accommodatie een
aanwinst is voor het dorp en een stimulans voor de binnensporters. Het
is jammer dat het besluitvormingstraject zo lang heeft moeten duren,
gelukkig hebben de vrijwilligers die voor de realisatie van de
sporthal geijverd hebben, zich daardoor niet uit het veld laten slaan.
Onze gemeente heeft een eigen milieustraat gekregen, waar inwoners nog
wel tegen betaling hun recyclebaar grofvuil voor hergebruik gescheiden
kunnen inleveren. De eerste ervaringen lijken positief. Toch vinden
wij de kosten voor de inwoners te hoog, zeker als we dat vergelijken
met wat inwoners van omringende gemeenten voor het brengen van hun
afval moeten betalen.
In de afgelopen periode is het college ook weer op bezoek geweest in
de vier kernen van onze gemeente Tijdens die bezoeken is o.a.
gesproken over een strategische visie voor onze gemeente: "Van groei
naar bloei".Hoe willen bestuur en burgers dat Heumen er over tien tot
vijftien jaar uitziet? Voor het eerst in de geschiedenis van onze
gemeente is een dergelijk stuk opgesteld en het zal het bestuur
richting geven bij de verder ontwikkeling van onze gemeente. Uiteraard
zal regelmatig gekeken worden of die visie nog wel voldoende actueel
is en als dat niet zo blijkt te zijn, zal die visie samen met u en met
de inwoners bijgesteld moeten worden. Bij uw volgende bezoek aan de
kernen kan de visie opnieuw op de agenda staan.
In deze periode is een begin gemaakt met interactief beleid. Aan de
herinrichting van het winkelcentrum in Malden ligt een intensief
proces van overleg tussen burgers, betrokkenen en bestuur ten
grondslag. Eenzelfde proces is gevolgd bij de herinrichting van Het
Steenen Hoofd in de nieuwe wijk Hoogenhof in Malden. Sommige mensen
zijn zeer enthousiast over deze nieuwe vorm van beleid maken, andere
mensen waaronder het CDA hebben zo hun twijfels of dit nieuwe
beleidsontwikkelingsproces niet de taak van de gemeenteraad uitholt.
De gemeenteraad is er immers ook voor lastige besluiten en moet
daarvoor niet weglopen door de verantwoordelijkheid in zo'n geval bij
anderen neer te leggen en zich te beperken tot het stellen van
randvoorwaarden. Dat kan en mag nooit de bedoeling zijn van een
transparant beleidsontwikkelingsproces. De eindverantwoordelijkheid
voor de ontwikkeling van nieuw beleid ligt bij de gemeenteraad.
Ook is in de afgelopen periode erg hard gewerkt aan het verbeteren van
de sociale infrastructuur in onze gemeente: vrijwilligerswerk is onder
de loep genomen, ouderenhuisvesting is aangepakt en voor de jongeren
in Malden en voor hun leeftijdgenoten in de andere kernen van onze
gemeente is het jongerenwerk geïntensiveerd. Dat proces moet in de
toekomst doorgaan.
Na jaren van voorbereiding is in deze periode ook een nieuw
bestemmingsplan voor het buitengebied vastgesteld, waarbij alle
betrokken partijen gelegenheid tot inspraak hebben gehad. Dat is
voorwaar geen geringe opgave geweest.
In de laatste maanden van deze periode is de bestuurlijke start
gemaakt met de herinrichting van het Winkelcentrum in Malden, waarbij
tussen het Gemeentebestuur en de Stichting Initiatieven Winkelcentrum
Malden is overeengekomen dat de gemeente de grond van het
winkelcentrum overdraagt aan de stichting. De stichting betaalt in
ruil daarvoor alle kosten van de gemeente. Wij zijn tevreden met deze
vorm van publiek-private samenwerking. Helaas heeft dit project tot
gevolg gehad dat de PvdA om eigen interne politieke redenen het
college heeft verlaten. Voor de resterende periode heeft de VVD
bestuurlijke verantwoordelijkheid willen nemen en is toegetreden tot
het college van Burgemeester en Wethouders.
Voor de totstandkoming van bovenstaande zaken, achten wij ons
mede-verantwoordelijk. Dat geldt ook voor onderstaande zaken, waaraan
we niet of nog niet zijn toegekomen
Zo is nauwelijks gewerkt aan de renovatie van de oude wijken in de
gemeente, terwijl wel beloofd is dat dat aangepakt zou worden. Ook de
Hoogstraat in Overasselt is nog steeds niet gerenoveerd.
Verder hebben we nog geen antwoord kunnen vinden op het probleem dat
verenigingen en dorpshuizen in een aantal gevallen te maken krijgen
met stijgende kosten, vaak als gevolg van extra-activiteiten, alsmede
achterblijvende inkomsten. Dat leidt dan tot tekorten waarvoor
extra-subsidie wordt gevraagd, dat meestal ook wordt (moet worden)
toegekend. Er zijn echter ook verenigingen en dorpshuizen die binnen
hun budget blijven, en zo extra-subsidie mislopen, want zij hebben
geen tekorten. Dat is een ongewenste situatie, waarvoor we een
oplossing moeten bedenken.
Nieuwe ruimte voor wonen en werken hebben we op dit moment niet voor
handen, terwijl bekend is dat Hoogenhof binnenkort is volgebouwd.
Waarschijnlijk zal er behoefte blijven bestaan aan nieuwe ruimte voor
wonen en werken. Bestuur en burgers moeten daarom nu al gaan nadenken
over plaatsen waar in de toekomst binnen onze gemeente nog gebouwd en
gewerkt kan worden. We kunnen de gemeente niet "op slot" doen, daarvan
zullen plannenmakers bij rijk en provincie zich niets aan trekken.
Ook hebben we nog geen goede oplossing gevonden voor problemen die samenhangen met een toenemend individualisme. Het wordt steeds moeilijker jongeren te bewegen zich als vrijwilliger in te zetten voor onze toch betrekkelijk kleine en overzichtelijke gemeenschap.
Deze zaken die in de afgelopen periode zijn blijven liggen alsmede een aantal nieuwe zaken zouden wat ons betreft in de komende periode aangepakt moeten worden, te beginnen in het het komend jaar. Daarover gaat het volgende onderdeel van deze algemene beschouwingen.
Hoewel college en raad in de afgelopen zittingsperiode geen gescheiden verantwoordelijkheid hebben gehad, zouden wij toch graag van u vernemen hoe u terugkijkt op de afgelopen vier jaar. In het bijzonder stellen wij er prijs op van u te vernemen wat voor u bestuurlijk gezien de belangrijkste gebeurtenissen zijn geweest en waarom.
Vooruitblik 2002 - 2006
Voor onze visie op de nabije toekomst in de komende periode, hebben
wij de strategische visie "Van groei naar bloei" erop nageslagen.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de visie zoals die er nu ligt en
onze eigen visie, maar discussie over de toekomst is een permanent
proces. In zeventien thema's geven wij aan wat wij zouden willen dat
in de komende vier jaar aangepakt gaat worden. Graag vernemen wij van
u over welke van die thema's wij in het komende jaar al
raadsvoorstellen kunnen verwachten. Wat ons betreft mag met elk van
die thema's een start gemaakt worden.
1. De rol van onze gemeente
Wij vinden het onjuist als onze gemeente aan een enkeling of een
bepaalde groep iets toestaat wat aan anderen verboden is. Een
trendbreuk inzake het gedoogbeleid moet daarom zo spoedig mogelijk
worden ingezet.
2. De positie van onze gemeente
Wij geven u het dringende advies te bewerkstelligen dat onze gemeente
op bestuurlijk niveau periodiek overleg gaat voeren met
vrijwilligersorganisaties, maar ook met actiegroepen,
milieugroeperingen, gespreksgroepen enzovoort, om op die manier
daadwerkelijk een begin te maken met het overbruggen van de afstand
tussen burgers en bestuur. De gemeente moet zich niet alleen beperken
tot overleg met de traditionele middenveldorganisaties, maar
initiatieven nemen tot overleg met nieuwe (actie)groepen, die gegrepen
zijn door een onderwerp in hun omgeving. De kwaliteit van onze
samenleving is daarmee gebaat.
3. Dienstverlening door onze gemeente
Het CDA bepleit een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van de gemeente
als producent van overheidsdiensten door middel van een internetloket
uiteraard naast de persoonsgebonden loketfunctie. Een goede website is
daarvoor een actuele website. Het CDA is van mening dat hierin volop
geïnvesteerd moet worden.
Raadsleden en raadsfracties moeten per e-mail en via de gemeentelijke
website bereikbaar zijn. Dat versterkt de toegankelijkheid en
bevordert de interactiviteit tussen raadslid en burger.
4. Financiële huishouding van onze gemeente
Het CDA bepleit het ontwikkelen van brede set van
prestatie-indicatoren voor het kunnen beoordelen en bijsturen van de
kwaliteit van de bedrijfsvoering en de dienstverlening van het
gemeentelijk apparaat. Sturing op uitsluitend financiële kengetallen
levert daarvoor een te beperkt beeld op. Hoe kijkt u in principe
hiertegen aan?
Het CDA bepleit ook een reëel gemeentelijk lastenniveau. Prijs- en
loonstijgingen maken deel uit van het begrotingsoverzicht. Als er een
meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten aan de orde is, dan
dient deze van een heldere verantwoording vergezeld te gaan.
Het CDA kiest ervoor om door middel van tariefdifferentiatie de
ontwikkeling van de lastendruk tussen woningen en niet-woningen
evenwichtig te spreiden.
De gemeente dient de mogelijkheden tot vrijstelling van OZB voor
gebouwen met een maatschappelijke functie optimaal te benutten. Wij
zouden graag van u vernemen hoe de situatie nu is.
5. Gezinsbeleid
Het CDA dringt er bij u op aan zich positief op te stellen tegenover
particuliere initiatieven die gericht zijn op realisatie van
kinderopvang. In het komende jaar moet bekeken worden in hoeverre de
eisen die de gemeente bij verordening stelt dergelijke initiatieven
mogelijk maken.
Met het oog op een integraal gezins- en jeugdbeleid, pleit het CDA
ervoor in onze gemeente een portefeuille jeugd- en gezinsbeleid in het
leven te roepen. De gemeente kan in een nota "Gezinsondersteuning"
beleid ontwikkelen ter ondersteuning van ouders bij het combineren van
werk en de zorg voor hun kinderen. Flexibilisering van werktijden en
kinderopvang zijn daarvoor belangrijke voorwaarden. Wij zouden graag
van u vernemen in hoeverre de gemeentelijke organisatie daarin een
voorbeeld functie kan vervullen.
6. Jongerenbeleid
Het CDA vindt dat de gemeente de jongeren actief moet betrekken bij en
moet laten participeren in ontwikkelingen in wijken en dorpen en dat
zij moet inspelen op hun behoeften. Een gemeentelijke jongerenplatform
kan hierbij een belangrijke rol vervullen.
7. Ouderenbeleid.
Het CDA wil de positie van ouderen binnen de gemeenschap versterken
door oprichting van een steunpunt voor mantelzorgers te bevorderen.
Welke rol kunt u daarbij vervullen.
8. Onderwijs
Het CDA wil het onderwijs een kwaliteitsimpuls geven: er moeten meer
financiële middelen beschikbaar worden gesteld en scholen moeten een
actieve uitstraling krijgen.
Met de scholen en andere betrokkenen en belanghebbenden zal overlegd
moeten worden over invulling van het begrip "brede school". Voor dit
begrip is geen eenduidige omschrijving te geven. Leerkrachten zijn er
primair voor het onderwijs. Voor het vervullen van de overige functies
binnen de" brede school" zijn anderen nodig
Ook samenwerking met het peuterspeelzaalwerk in het kader van voor- en
vroegschoolse educatie vormt een uitdaging om aan het begrip "brede
school" inhoud te geven.
Het CDA is voorstander van het meervoudig gebruik van schoolgebouwen
en -lokalen met inachtneming van de vereisten voor de verschillende
leeftijdscategorieën.
9. Vrijwilligerswerk
Het CDA kiest ervoor dat het gemeentelijk beleid gericht is op het
ondersteunen van het verenigingsleven. Het subsidiebeleid zal daarop
dienen te worden afgestemd.
Wij zijn voorstander van de invoering van een jaarlijkse
vrijwilligersprijs in de vorm van een donatie, voor verenigingen die
zich op bijzondere wijze hebben ingespannen voor het maatschappelijk
welzijn.
Het CDA pleit ervoor dat gesubsidieerde verenigingen die twee jaar
achtereen een sluitende jaarrekening presenteren voor het derde jaar
extra subsidie krijgen t.b.v. uitbreiding van hun activiteiten.
10. Maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wij vinden dat de gemeente in overleg zou moeten treden met
ondernemers(verenigingen) met als doel dat zij ook aandacht zullen
besteden aan de rol die het bedrijfsleven kan spelen in de zorg voor
de leefomgeving. In verschillende gemeenten helpen bedrijven al mee
aan het verbeteren van de leefbaarheid in wijk of buurt, bijvoorbeeld
door de veiligheid in het rondom een winkelcentrum aan te pakken,
startende ondernemers te helpen of mee te betalen aan
veiligheidsmaatregelen.
11. Veiligheid
Veiligheid is een zaak van iedereen, niet alleen van justitie en
politie. Het veilig houden van onze gemeente is daarom een taak van
politie en justitie samen met burgers, ouders, scholen,
buurtverenigingen, horeca, winkeliers, woningbouwvereniging en andere
verenigingen. Door intensiever toezicht zal de veiligheid toenemen en
het gevoel van onveiligheid afnemen. Onder toezicht verstaan wij alle
vormen van surveillance, maar ook cameratoezicht en privaat toezicht
in de horeca. Ook burgers vervullen hierbij een rol. Zij dienen op
verantwoorde wijze op te treden bij onmaatschappelijk gedrag van
medeburgers.
Bij handhaving gaat het om het toepassen van bestuursrechtelijke,
strafrechtelijke of privaatrechtelijke sancties. Het doel van toezicht
op en handhaving van veiligheid is een rechtsstaat die niet door een
gedoogcultuur wordt ondergraven. Handhaving moet overigens niet leiden
tot leiden tot nog meer regels en voorschriften, waardoor het met name
voor startende ondernemers steeds lastiger wordt een nieuwe
onderneming te beginnen.
Wij willen dat u een krachtig en slagvaardig veiligheidsbeleid opstelt
om daarmee een eind te maken aan de gedoogcultuur.
Toezicht op en handhaving van (reële) vergunningvoorschriften is een
topprioriteit. Daartoe bundelen de regio-gemeenten zoveel mogelijk hun
deskundigheid op het gebied van milieuvergunningen en handhaving in
regionaal verband.
12. Armoedebeleid
Het CDA zet zich in voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
voor mensen met een minimuminkomen.
13. Gehandicapten
Gehandicapte kinderen nemen een bijzondere positie is. Om een
maatschappelijk geïntegreerd netwerk op te kunnen bouwen is het van
belang dat zij aan het reguliere onderwijs deelnemen. Het CDA zet zich
in voor het verkleinen van de drempels naar het reguliere onderwijs.
14. Ruimtelijke ordening en leefbaarheid
Het CDA is er voorstander van dat het gebied tussen Malden en
Molenhoek voorlopig buiten beeld blijft als toekomstige
woningbouwlocatie en op den duur als natuurpark zal worden ingericht.
Het CDA pleit ervoor dat het gebied ten noorden van de S 110 (deel ten
zuiden van de Teersche Sluispolder) aangewezen wordt als toekomstige
woningbouwlocatie voor woningbouw van hoge kwaliteit, in balans met
natuur en landschap, met op bescheiden schaal ruimte voor
bedrijfsgebouwen langs de A73 en dringt daarom aan op overleg hierover
met de provincie.
Het CDA is van mening dat het beheer van het buitengebied bij uitstek
behoort tot de deskundigheid van de agrariërs. Zij moeten dan ook in
staat worden gesteld die functie waar te maken. Hoewel persberichten
van de laatste tijd ons doen geloven dat zij die functie niet
voldoende uit voeren, zouden wij van u willen vernemen hoe dat in onze
gemeente gebeurt.
Het CDA zet zich in voor een helder welstandsbeleid en pleit voor het
opstellen van een welstandsnota. Daarmee wordt het in een vroeg
stadium voor opdrachtgevers en ontwerpers duidelijk hoe een bouwplan
positief kan bijdragen aan de kwaliteit van de omgeving. Als
toetsingscriterium is een beeldkwaliteitsplan noodzakelijk.
Het CDA vindt dat woningbouw op kleine schaal in de dorpen mogelijk
moet zijn om behoud van de eigen cultuur in die leefgemeenschappen te
garanderen.
Het CDA zet zich ervoor in dat de renovatie van oude wijken in onze
gemeente aangepakt gaat worden.
15. Bedrijventerreinen
Het is van belang dat de gemeente een visie ontwikkelt inzake
uitbreiding van bedrijventerrein Sluisweg. Wij denken dat nieuwe
bedrijventerreinen overigens ook gevonden kunnen worden langs de A73,
wanneer ten zuiden van de Teersche Sluispolder een woningbouwlocatie
ontwikkeld zou kunnen worden (zie thema 16). Dan zou Sluisweg zich
niet verder in zuidelijke richting hoeven te ontwikkelen. Wij willen
graag beide alternatieven ter discussie brengen. Hoe kijkt u tegen
beide varianten aan?
Grotere bedrijven behoren zich elders in de regio verder te kunnen
ontwikkelen.
16. Milieu
De gemeente zorgt voor adequate handhaving van milieuvergunningen; zij
ziet erop toe dat afspraken worden nagekomen. Als er gevaar dreigt
voor de veiligheid of de volksgezondheid, schroomt de gemeente niet om
bestuursdwang toe te passen. Inrichtingen en bedrijven die in strijd
met de vergunning handelen krijgen eenmalig de tijd om voorzieningen
en maatregelen te treffen. Als dat binnen de gestelde tijd niet
gebeurt, volgt sluiting door het bevoegd gezag.
Het CDA is voorstander van een milieustraat waar burgers hun
recyclebare afval kosteloos tot een bepaald quotum naar toe kunnen
brengen. Door geen tarieven te stellen wordt op die manier goed
milieugedrag beloond.
17. Openbaar vervoer
Wij vinden dat de gemeente geeft in KAN-verband hoge prioriteit dient
te geven aan het realiseren van een station aan de spoorbaan in Mook.
Tevens zou de gemeente zich moeten gaan inspannen voor bevordering van
het gebruik van het openbaar vervoer en in het bijzonder voor het
verder ontwikkelen van fietsmogelijkheden. Met name zouden wij graag
zien dat het fietsverkeer in onze gemeente "ruim baan" gaat krijgen.
Deelt u die opvatting en wat kunt u daar dan op korte termijn aan
doen?
De gemeente heeft als belangenbehartiger ten opzichte van de
provincie, tot taak zich in te zetten voor de kwaliteit van het
openbaar vervoer en voor de realisering van flankerend beleid
(busbanen, parkeerbeleid, aanpassing gemeentelijke weginfrastructuur
enzovoort). Wat kunnen we van u in dat opzicht nog verwachten.
Tenslotte
Graag zouden wij zien dat met bovengenoemde aandachtspunten het komend
jaar alvast een begin van aanpak gemaakt gaat worden. Gaarne vernemen
wij van u welke mogelijkheden u daarvoor ziet en welke middelen u
daarvoor wilt vrijmaken.
Wij merken met zorg op dat u in uw begroting 2002 weinig middelen
reserveert voor nieuw personeel. Het is ons opgevallen dat de
personele bezetting erg aan de krappe kant is. Dat blijkt o.a. uit het
feit dat veel brieven van inwoners laat of soms helemaal niet
beantwoord worden.
Wat is voor u de reden om zo zuinig te zijn met het aantrekken van
nieuw personeel?
Met betrekking tot de riolering merken wij op dat voor het op peil
houden van onze riolering een integraal onderhoudsplan nodig zal zijn.
Weliswaar is het grootste deel van onze riolering van recente datum,
wat niet wegneemt dat wij toekomstige generaties opzadelen met een
behoorlijke kostenpost, als wij nu niet voldoende middelen daarvoor
vrijmaken.
Over het onkruidbeleid wordt al jaren gesproken. Ondanks alle plannen
blijft het bestrijden van onkruid kennelijk een lastige klus. Daarom
vragen wij u om via voorlichting aan verenigingen duidelijk te maken
dat zij een deel van uw taak op dit gebied kunnen overnemen. Wij
hebben daarvoor een prachtige financiële regeling, waarvan maar een
paar verenigingen gebruik maken. Dat zou anders moeten kunnen.
Verenigingen kunnen hun inkomsten verhogen wanneer zij een deel van de
onkruidbestrijding voor hun rekening nemen. Wij vragen u nogmaals de
verenigingen daarop te wijzen. Overigens kan niet alle onkruid door de
verenigingen weggehaald worden. De gemeente zal ook zelf onkruid
moeten wieden om daarmee een voorbeeld te geven. Vooral de rotondes op
de Rijksweg in Malden en de ruimte om het gemeentehuis moeten er toch
beter uit kunnen zien dan nu het geval is. Een schone omgeving
stimuleert tot schoonhouden. De Rijksweg zou wat dat betreft een
voorbeeldproject moeten worden, zij is immers het visitekaartje van
onze gemeente.
Wij verbazen ons over het feit dat er de laatste tijd bij een aantal
scholen noodgebouwen zijn neergezet of neergezet zullen worden in
afwachting van permanente bouw, terwijl elders lokalen leeg staan.
Waarom kan in dergelijke gevallen niet onmiddellijk begonnen worden
met permanente bouw en kunnen leerlingen eventueel tijdelijk met
vervoer elders ondergebracht worden. Wij vinden het verspilling van
overheidsgeld wanneer eerst noodlokalen gebouwd worden die vervolgens
na korte tijd plaats moeten maken voor permanente gebouwen.
Wij hopen verder van u te vernemen hoe u met name in Overasselt het
jeugdbeleid verder denkt te ontwikkelen. Er worden daar momenteel
allerlei nieuwe plannen door de Stichting Jeugd en Jongeren
Organisatie (SJEJ), maar de initiatiefnemers nog steeds geen reactie
op die plannen op hun plannen gekregen. Dat werkt niet erg
stimulerend. Zij wachten met smart op definitieve gemeentelijke
beslissingen. Ook de jeugd in Overasselt moet op uw volle aandacht
kunnen rekenen.
Tenslotte zijn wij erg benieuwd naar de stand van zaken m.b.t. de
breedtesport. Wij hebben de indruk dat dit thema nog weinig weerklank
van verenigingen ondervindt. Hoe komt dat toch?
Ter afsluiting
U heeft ons met uw begroting veel stof tot nadenken gegeven, wij zijn
dan ook zeer benieuwd naar uw reactie.
Namens de CDA-fractie,
Ferdinand van Wijk,
Fractievoorzitter.