Gemeente Heumen

23-10-2001

Alg. beschouwingen VVD

Algemene Beschouwingen bij de gemeentebegroting 2002:

Fractie VVD (3 zetels; wethouder Mevr. I.E. Bruaset-Schouten)

Malden, 20 oktober 2001

Voor ons ligt nu dan de vierde en tevens laatste begroting van deze bestuursperiode. Bij de vorige algemene beschouwingen deden wij een oproep aan de collegeleden meer durf te tonen waar het gaat om de implementatie van de eerste stapjes in de richting van meer duale verhoudingen. Wij repten over bestuurscultuur en nodigden B&W uit daar voortvarend mee aan de slag te gaan. Sindsdien is er alweer een jaar verstreken.

Wat is er gebeurd in het afgelopen begrotingsjaar, in de afgelopen begrotingsjaren ? Drieëneenhalf jaar besturen was geen onverdeeld genoegen. Noch voor de raad, noch voor het college. De VVD kijkt wat verdrietig terug op de verwikkelingen rondom de Overasseltse Sporthal, de Rijksweg, de parkeergarage van Maldensteijn, het interactieve beleid, de SLOH en het vertrek van enkele collega's die om uiteenlopende redenen hun raadszetel opgaven.

Verdrietig, niet om de politieke keuzes die zijn gemaakt en niet om de bestuurders die er bij waren betrokken, maar verdrietig omdat deze toneelstukken zich immer voltrokken gehuld in een waas van vermoedens, onuitgesproken opvattingen en vertrouwelijkheid. Hoewel er immer sprake was van een zekere opbouw van spanning tijdens de debatten leek de uitkomst altijd vast te staan. Tot vlak voor de zomer.

Spanningen die tijdens een moeizaam drie-jarig huwelijk waren opgebouwd bleken het vorige college te groot en deed dit gezelschap uiteenspatten. De inname van een afwijkend standpunt van een der collegefracties ten aanzien van het winkelcentrum bleek de spreekwoordelijke druppel. De twee andere collegepartijen zegden het vertrouwen op en wethouder Arts verbond daaraan de ultieme consequentie als bestuurder en koos voor de koninklijke weg. Er ontstond aldus een vacature die, voor de rest van de bestuursperiode, is opgevuld door de VVD. Tot genoegen !

Begrotingsjaar 2002 is het verkiezingsjaar en daarmee het eerste jaar van een nieuw college, van een nieuw bestuursakkoord. De analyse van de afgelopen drieëneenhalf jaar en de groeiende waarschijnlijkheid van de komst van een duaal lokaal bestuur heeft ons gesterkt in de overtuiging dat niet alleen de organisatiecultuur maar zeker ook de bestuurscultuur in de volgende periode nodig aan renovatie en ten dele wellicht aan vernieuwing toe is.

Het technisch voorzitterschap van de commissie Welzijn & Educatie door een (buitengewoon bekwaam voorzittend) raadslid is nog maar een hele voorzichtige pas in de goede richting. De VVD is ervan overtuigd dat openheid, openbaarheid en helderheid in het belang is van alle Heumense burgers. Wij verwachten van het college meer durf en een kwetsbare opstelling ten opzichte van haar raad in het vertrouwen dat deze daar op een volwassen manier mee omgaat.

Het voorliggende begrotingsvoorstel kenmerkt zich in hoge mate door continuïteit van beleid hetgeen, gelet op de aankomende verkiezingen en de werkdruk waaronder de organisatie gebukt gaat, geen verbazing mag wekken. De VVD-fractie heeft grote waardering voor de medewerkers van de organisatie en voor onze secretaris die, onder begeleiding van Rijnconsult, een geweldige onderhoudsslag aan het maken zijn.

Met regelmaat zien wij voorstellen passeren betreffende organisatieaanpassingen zonder dat daaraan, volgens ons, een allesomvattend organisatieplaatje ten grondslag l igt. Graag vernemen wij van u wat de stand van zaken is en wat dit zou kunnen betekenen voor het geschatte middelenbeslag, zodat we het daarover eens met elkaar kunnen hebben. De raad verwacht veel van de organisatie en laat zich regelmatig ook in die zin uit over de kwaliteit van dienstverlening. Wat verwacht de organisatie, gelet op deze verwachtingen, nu van de raad ? Het competente management van de competente Heumense organisatie behoort immers te weten wat het moet vragen van een competent college en een minstens zo competente gemeenteraad.

In de vergadering van september jl. heeft de gemeenteraad haar visie op de toekomst van onze groene bloeiende gemeente vastgesteld. De titel van 'Groei naar Bloei' kwam onze fractie wel heel realistisch voor als het gaat om het onderhoud van de openbare ruimte. Heumen is inderdaad, onbedoeld hopen wij, na al vele jaren aandacht hiervoor gevraagd te hebben bij de begrotingsbehandeling nog steeds een groene, bloeiende gemeente. Wij hopen echter dat aan deze vorm van bloei spoedig een einde komt. Onkruid maakt immers een zeer onverzorgde indruk ! Graag horen wij van u hoe u dit hardnekkige probleem effectief denkt aan te pakken. Wellicht zijn er minder arbeidsintensieve invullingen denkbaar van openbare gebieden (bijv. waar het keuze van de beplanting of bestrating betreft).

Het richtinggevende karakter van de visie werd door de gehele raad onderschreven en kan wat de VVD betreft nu dan ook inderdaad door de ambtelijke organisatie worden gebruikt als uitgangspunt voor het opstellen van beleidsnotities. Daarmee is dit stuk echter nog geen kaderstellende raadsuitspraak die een enkeling er wellicht in zou willen zien. De paragraaf waarin bij al het beleid duurzaamheid wordt nagestreefd leek ons een brug te ver en ook de passage waarbij een uitbreiding, op voorhand !, van het wegennet kon onze steun niet wegdragen. Zoals ook in raad verwoord zijn wij blij dat er met dit gedegen en door de raad gedragen stuk een basis is gelegd voor de verdere ontwikkeling van onze, inderdaad fors gegroeide en bloeiende, gemeente.

Niettemin zijn er ondanks die bloei in Heumen inwoners die minder hebben geprofiteerd van de aangetrokken economie of mensen die om andere redenen zijn aangewezen op een uitkering of op maatschappelijk werk. De VVD is van mening dat de voorzieningen die gemeente Heumen op deze terreinen financieel ondersteunt nadere aandacht behoeven.

Wat betreft het beleid mbt. de sociale uitkeringen zijn wij blij met de samenwerking die er is ontstaan met een aantal regiogemeenten. Als relatief kleine organisatie is het lastig om, als op een eiland, zelfstandig je eigen Heumense beleid, vorm te geven. Daar waar er meerwaarde te behalen valt door een concentratie van beleidstaken door een aantal kleine gemeenten vindt u in de VVD een voorstander. Echter, daar waar het gaat om het te voeren beleid en de keuzes daarin zijn wij met u van opvatting dat dit een zaak moet blijven van de deelnemende gemeente zelve. Nogmaals onderstrepen wij onze principiële houding dat het beleid dienaangaande er primair op gericht moet zijn cliënten toe te leiden naar betaald werk. Graag vernemen wij van u, vergeleken met het voorafgaande begrotingsjaar, hoeveel cliënten er zijn aangewezen op een sociale uitkering en in welke categorieën.

Wat betreft het maatschappelijk werk heeft de VVD reeds in het voorjaar aangegeven er behoefte aan te hebben eens een 'keuzemenu' onder ogen te krijgen waarin wordt aangegeven welke keuzes in af te nemen diensten van de NIM er mogelijk zijn en tot welke kosten deze keuzes leiden. Het doel hierbij is, op termijn, te komen tot een aanpak waarbij wachtlijsten tot meer aanvaardbare proporties kunnen worden teruggedrongen.

Tekstvoorstel; Bent u het met de VVD eens dat de zinsnede 'zoveel mogelijk' als het gaat om het doel van het beleidsproduct Welzijn kan vervallen waarbij tevens het tweede genoemde doel volgens ons niet moet zijn 'uitbreiding van voorzieningen...' maar 'het bieden van voldoende en adequate voorzieningen' ? (o.a. pag. 216, beheersbegroting)

Het "kunstbeleid" zoals dat in de begroting staat vernoemd verdient vele malen meer aandacht dan dat het tot nu toe heeft gekregen. Wanneer komt u met concrete voorstellen met betrekking tot het plaatsen van kunst cq. kunstvormen binnen onze gemeente? Voorstellen voor de inrichting van de rotondes laten te lang op zich wachten. Graag een reactie.

Wij complimenteren het college met de voortvarende aanpak met betrekking tot de subsidiering van de SLOH. Mochten wij uit de commissie Welzijn en Educatie vlak voor de vakantie nog noteren dat er unanimiteit bestond over het antwoord op de vraag 'is de SLOH een basisvoorziening ?', nu stelt u deze vraag opnieuw. Waarom ? Volgens de VVD is nu de beleidsinhoudelijke invulling van deze voorziening aan de orde. Wat is de stand van zaken mbt. het overleg dat met de SLOH gaande is ?

Wat is de stand van zaken met betrekking tot Gezondheidscentrum de Kroonsteen ?

Wat is de stand van zaken met betrekking tot het bedrijfsplan van Maldensteijn ? We hebben al een half jaar niets meer vernomen.

Wat is de stand van zaken met betrekking tot het onderzoek naar een welzijnsstichting ?

De VVD-fractie steunt de uitbreiding van het aantal uren van de jeugd- en jongerenwerker. Het lijkt ons zinvol om eens te kijken naar een meer integrale aanpak van het jeugdbeleid. Wij zijn van mening dat het goed zou zijn, net als dat bij het ouderenbeleid gebeurt, de voorzieningen die (mede) gericht op deze bevolkingsgroep eens goed in kaart te brengen en waar nodig te zoeken naar onderlinge afstemming.

Wat is de stand van zaken met betrekking tot de verhuizing van de politiepost naar het voormalig gemeentehuis. Wordt de personeelscapaciteit van de politiepost uitgebreid?

Wat is de stand van zaken met betrekking tot de "dorps/ stads wachten". Moeten wij er aan gaan denken, om net zoals in Groesbeek een eigen dorpsagent aan te stellen?

Wat betreft de financiën complimenteren wij het college met deze sluitende begroting maar hebben wij toch een aantal opmerkingen.

De VVD-fractie is geen groot voorstander van het opnemen van de posten als structureel onvoorzien en incidenteel onvoorzien in een begroting. Begroten suggereert het kunnen voorzien van uitgaven en daarin past wat ons betreft niet een dergelijke begrotingspost. Temeer daar er in het verleden reeds vele malen raadsvoorstellen zijn gepresenteerd met deze dekkingsbron. 'Onvoorzien' bleek dan ook al vaak na enkele maanden te zijn uitgeput en leek alleen maar te leiden tot laagdrempelige overschrijding en een (te ruim) 'bestuurlijk comfort'. Uiteraard vraagt dit nogal wat van de planningscapaciteit van het management.

Wij stellen u voor om deze twee begrotingsposten te schrappen en de middelen toe te voegen aan de algemene reserve. Verder zijn wij van opvatting dat tussentijdse beleidswijzigingen en tegenvallers in het begrotingsjaar primair dienen te worden opgelost door onderuitputting binnen de betreffende portefeuille en dat alle overige middelen die om wat voor reden dan ook niet kunnen worden besteed aan het daarvoor bestemde doel worden ingezet voor nieuw beleid of terugvloeien in de algemene middelen.

Wanneer maakt het college werk van het adagium / 'Nieuw voor Oud' ? U onderschrijft dit uitgangspunt toch nog steeds ? Wij wachten voorstellen van uw zijde met spanning af en vragen ons af hoeveel oude ruimte er hiermee kan vrijkomen voor nieuwe noden.

De nieuwe raad zal na de verkiezingen moeten gaan werken aan haar rol als controleur van het college. Het idee om eens in de vier jaar bij de eerste begrotingsbehandeling een fundamentele herbezinning te laten plaats vinden in de raad over het aantal en de omvang van de reserves en de voorzieningen ondersteunen wij van harte. Met plezier zien wij hier naar uit.

In dat verband stellen wij u echter ook voor om bij die gelegenheid voor uw raad periodiek door een extern bureau een 'gevarieerde vergelijking' te laten maken waarbij de raad kan zien hoe de effectiviteit van de door haar gevoteerde middelen zich verhoudt in relatie tot andere vergelijkbare gemeenten. De eerste keer bij wijze van nul-meting. Deze methode van budgetanalyse, de genoemde 'gevarieerde vergelijking', wordt onder andere aangeboden door Deloitte & Touche welke kan putten uit een database van ruim 400 Nederlandse gemeenten. Controle op effectiviteit en doelmatigheid is immers alleen mogelijk indien de raad inzicht heeft in de geleverde prestatie in relatie tot de ingezette middelen. De dekking van een dergelijk onderzoek zou kunnen komen uit de uw inspanningen om eens schoon schip te maken wat betreft oud beleid of door de inzet van de voor 'onvoorzien' geoormerkte bedragen, Graag uw reactie.

Wij zien ook uit naar een begroting in Euro's, al was het maar om af te raken van het door elkaar gebruik van guldens en Euro's (ook in tabellen waar jaren onderling werden vergeleken !).

Met verbazing hebben wij kennis genomen van de toename van het aantal raadsleden. Volgens onze informatie blijven dit er in, ook het duale stelsel, toch maar 17. Of is ons wellicht een enorme bevolkingsgroei in de afgelopen vier jaar ontgaan ? (beleidsbegroting, pag. 22)

Steeds weer bereiken ons berichten van burgers die ontevreden zijn over de wijze waarop zij zijn geholpen aan het loket van Burgerzaken. De kwaliteit 'Klaar terwijl u wacht' lijkt te zijn verworden tot 'Klaag terwijl u wacht'. Ook in de burgerenquete konden we hierover al een paar rake opmerkingen vernemen. Kunt u aangeven of hiermee iets gedaan heeft ?

Wat betreft de Persvoorlichting zou het goed zijn om na elke raadsvergadering de pers te informeren. Het lijkt er soms op (in de berichtgeving in de lokale media) dat na een door B&W genomen besluit (!) een raadsbehandeling er niet meer toe doet. Geen wonder dat burgers het soms niet meer begrijpen. Wellicht kan hier nog wat voorlichtend werk worden gedaan. Complimenten zijn er voor de voortvarende aanpak door middel van het communicatieplan. Wij vragen ons echter wel af of de begrote middelen voldoende zullen blijken te zijn.

Wat betreft het interactief beleid heeft het college een kleine draai gemaakt waarbij interactie wordt ingebed in een interactievere houding van de medewerkers. Wij onderschrijven dit. Interactie is ook een cultuuraspect binnen een lerende en open organisatie zoals de gemeente Heumen wil zijn. Interactief beleid, tenslotte, kan volgens de VVD echter nooit een middel zijn om voor een reeds genomen besluit draagvlak te creëren. Interactiviteit mag daarnaast ook niet leiden tot belangenbehartiging van een zeer beperkte groep direct betrokkenen. Het proces rondom de invulling van het Steenen Hoofd heeft daar bijvoorbeeld alle schijn van. Wij zien de evaluatie van het interactief beleid met belangstelling tegemoet en verwachten daarbij van u voorstellen over het gebruik van deze wijze van beleidsontwikkeling in de toekomst.

Gedurende de uitvoering van het verkeersplan werd het voor de VVD duidelijk dat het beleid ten aanzien van de verkeersdrempels buiten proportioneel was. Met het interactieve beleid met betrekking tot de aanleg van de verkeersdrempels is de uitvoering hiervan volledig zijn doel voorbij gegaan. Het beleid van het type 'U vraagt en wij draaien' verdient dan ook geen pluim. Een aantal wijken binnen onze gemeente is bedolven onder een (te) groot aantal verkeersdrempels. Dit alles leidt dagelijks bij een groot aantal inwoners tot ergernis en (onnodig) ongemak. De recente aanpassing van het drempelbeleid welke voor een aantal wijken heeft geleid tot vermindering en verlaging van een aantal drempels kan onze goedkeuring wegdragen.

Een voortdurende ergernis is ook hoorbaar bij een groot aantal inwoners welke dagelijks op de Rijksweg of op de J.J Ludenlaan in de file staan. Om tot een oplossing van dit mobiliteitsprobleem te komen had het college zich een, wat de VVD betreft, actievere houding moeten aanmeten. Een oplossing naar dit probleem laat nu te lang op zich wachten. Wat is hiervoor de reden en bent u voornemens aan de oplossing van deze problematiek prioriteit te geven ?

Hoe staat het met de kinderboerderij ? Wij kennen jonge ouders die graag eens met hun kinderen naar een dergelijke voorziening zouden willen gaan op een zonnige zaterdag. Er bestaat immers meer dan het raadswerk en het schrijven van verplichte opstellen over prachtige beleidsvoornemens.

Wij wensen u tenslotte veel succes met de beantwoording van de vele vragen en een behouden vaart tot aan de volgende interactie met de Heumense populatie op 6 maart a.s.

DE LEDEN VAN DE VVD-FRACTIE IN DE GEMEENTERAAD VAN HEUMEN