23-10-2001
Alg. beschouwingen GroenLinks
Algemene Beschouwingen bij de gemeentebegroting 2002:
Fractie GroenLinks (2 zetels)
Voorzitter, leden van de Raad,
De laatste begroting van deze raadsperiode ligt voor ons. Onrust en
onenigheid binnen het college hebben er uiteindelijk toe geleid, dat
wethouder Arts een half jaar geleden opstapte. Ook al wilde men ons in
de berichtgeving over de gebeurtenissen laten geloven dat het de
opstelling van zijn eigen fractie was, die hem tot deze stap dreef,
wij weten wel beter. Bij de Rijkswegaffaire is vooral wethouder v.d.
Broek, gesteund door zijn collega wethouders en uiteindelijk door alle
collegepartijen, goed weggekomen. De oppositie was vernietigend in
haar oordeel en sprak een motie van wantrouwen uit. (Ook de VVD, die
nu aangeschoven is) En hoewel het college hierna weer aan het werk
ging, was de breuk niet meer te lijmen. Een kritische P.v.d.A.-fractie
werd niet gedoogd en wethouder Arts moest opstappen nadat de andere
collegeleden het vertrouwen in de P.v.d.A. opzegden, toen er opnieuw
een verschil van inzicht bleek, waar het de financiering van het te
revitaliseren winkelcentrum en de verdere invulling van dat gebied
betrof.
En dat aan de vooravond van de invoering van het duale stelsel. Wij
hebben hier in een eerder stadium al ons ongeloof over uitgesproken.
In deze begroting wordt op geen enkele manier teruggeblikt op de
achterliggende regeerperiode. De fractie GroenLinks had graag gezien
dat er naast deze begroting een politiek jaarverslag was opgesteld,
waarin het college verantwoording had afgelegd over de door haar
gemaakte keuzen en het gevoerde beleid. Wij begrijpen wel dat zo'n
terugblik op sommige punten tot pijnlijke conclusies zou kunnen
leiden. Maar reflectie blijft een goede zaak, ook in de politiek.
Hoofdstuk 1 - Aanbieding
De aanbieding van deze begroting begint met het verwijzen naar de
toekomstvisie en de diverse wensbeelden die daarin zijn geformuleerd.
Toch zien wij in het investeringsplan en in de
ontwikkelingsbeschrijvingen bij de producten nog zeer weinig terug van
wat in deze visie verwoord staat. "Heumen als groene, betrokken en
veilige gemeente".
groen
Met de verwijzing naar het bestemmingsplan buitengebied als belangrijk
kader voor de instandhouding en ontwikkeling van de groene ruimte,
stelt U ons nou niet bepaald gerust.
De mogelijkheden die dit plan agrarische bedrijven in de
vestigingszones verschaft, beschermen die groene ruimte helemaal niet.
Voor de inrichtingsplannen van ecologische verbindingszones is in deze
begroting niets extra's gereserveerd. Hierbij verwijst U naar de
evaluatie van het Landschapsbeleidsplan. Wanneer mogen we die
evaluatie tegemoet zien?
betrokken
Als betrokken gemeente ben je geïnteresseerd in het wel en wee van de
inwoners, zoek je contact en luister je vooral. De bezoeken die het
college de afgelopen periode heeft afgelegd aan de verschillende
kernen, waren een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Opmerkingen
en vragen vanuit het publiek direct pareren, insprekers van repliek
dienen om daarmee het gevoerde beleid te verdedigen, is niet bepaald
uitnodigend en doet de inwoners die de moeite hebben genomen om langs
te komen te kort. Dat verbetering van de communicatie nu hoog op de
politieke agenda staat, is uitstekend. Intern en extern zal er
ongetwijfeld veel veranderen, vooral waar het de invoering van
technische middelen betreft. (intranet en internet) Wat we niet moeten
vergeten is dat het juist ook een andere houding vergt. Hoe treed je
mensen tegemoet? Hoe open sta je voor hun ideeën? Hoe bereid zijn we
mensen echt te laten meedenken op de momenten dat er nog meegedacht
kan worden? En dat is iets anders dan op het einde van de rit nog even
gauw met de buurtbewoners rond het winkelcentrum om de tafel te gaan
zitten en de scherpe kantjes van reeds ver ontwikkelde plannen af te
halen.
veilig
Wij gaan ervan uit dat onze gemeente niet veiliger of onveiliger is
dan elke willekeurige andere gemeente. Het rampenplan is vastgesteld
en het project versterking brandweer is in uitvoering. De politie
houdt zich bezig met criminaliteitsbestrijding en er zijn werkgroepen
die zich met veilig wonen en vandalismebestrijding bezighouden. Deze
zaken worden allemaal vernoemd Wij missen echter de opdracht van de
regering aan de gemeenten om te komen tot een integraal
veiligheidsbeleid.
(Zie: de Bijzondere ledenbrief - VNG-reactie op Miljoenennota 2002)
Daarbij moeten de gemeenten als spil fungeren. Van hen wordt verwacht
dat zij een beleidsnota "lokaal veiligheidsbeleid" opstellen. Op deze
wijze moeten zij invulling geven aan hun sturende en coördinerende
rol. Hier wordt in deze begroting geen gewag van gemaakt.
tevredenheids-onderzoek
De burgerenquête, heeft bij onze fractie niet tot nieuwe inzichten
geleid omtrent onze gemeente en het functioneren van haar bestuur.
Dat de kwaliteit van de dienstverlening verbetering behoefde, was al
langer bekend. En de suggestie in Hoofdstuk 1, als zou deze
enquête/dit onderzoek aanzet zijn geweest om te komen tot
organisatieontwikkeling en meer aandacht voor communicatie, is wat
ons betreft ietwat overdreven. Beide ontwikkelingen waren allang in
gang gezet en beide ontwikkelingen hebben onze volledige instemming,
ook waar dat de inzet van middelen betreft.
Investeringsplan
Behoudens de investeringen in personeel, de gangbare posten voor
onderhoud van straten en wegen en de investeringen in het onderwijs is
in het investeringsplan als nieuw beleid opgenomen:
De aanschaf van een warmtebeeldcamera voor de brandweer.
Kosten voor de herinrichting van het zuidplein bij het winkelcentrum
Toepassing 1/3 regeling bij de renovatie van kleedkamers korfbalclub
Minerva
Toepassing 1/3 regeling bij uitbreiding van het Heemhuis
(Ver)bouw en inrichting van een jeugdhonk in Overasselt
En het opstellen van een structuurvisie voor het gebied tussen Malden
en Molenhoek.
De skatebaan stond er vorig jaar ook al op. De kinderboerderij en de
herinrichting van de Bloemenbuurt zijn doorgeschoven naar 2003.
Helemaal verdwenen zijn de posten interactief beleid, toeristisch
recreatief beleid en jongeren ontmoetingsplaatsen (JOP's) Zie zien
kort en goed de financiële wensen c.q. voornemens van het college voor
volgend jaar eruit.
Interactief beleid
Met betrekking tot de verdwenen post interactief beleid deelt U mede,
dat inzet en middelen gevonden moeten worden binnen de organisatie.
Projecten zullen niet meer worden uitbesteed.
Misschien is een pas op de plaats op dit moment wel een gezond
uitgangspunt. Wie zal het zeggen?
De evaluatie van het project Het Steenen Hoofd moet nog komen.
Zolang wij geen of weinig ervaring hebben met deze nieuwe vorm van
overleg, is het niet onverstandig om toch, zeker als het grote zaken
betref, wat begeleiding van buitenaf in te huren. Waar wij huiverig
voor zijn, is de toename van de werkdruk voor het ambtelijk apparaat,
als dat geconfronteerd wordt met projecten in het kader van
bijvoorbeeld uitgebreide inspraak of overleg met inwoners vooraf.
Hier wordt wat al te gemakkelijk onze bestuurlijke
verantwoordelijkheid, om tot een open communicatie met onze inwoners
te komen, afgeschoven op onze ambtenaren.
Toeristisch recreatief beleid
Wat betreft het verdwijnen van de post voor toeristisch recreatief
beleid hebben wij de volgende vraag:
Welke projecten zijn van de agenda afgevoerd?
Hoe zit het met het grensoverschrijdende project van de Euregio
Rijn-Waal, waarbij een belangrijk doel was het leveren van een
bijdrage aan het voortbestaan van landbouwbedrijven?
Jongeren ontmoetingsplaatsen
Ook de middelen voor jongerenontmoetingsplaatsen (JOP's) zijn van het
lijstje geschrapt.
Wij begrijpen best dat het creëren van hangplekken voor jongeren niet
makkelijk te sturen is. Toch zouden we de moed hierbij niet willen
opgeven.
Willen we straks onze jeugd van de ene plek naar de andere verjagen
met de APV in de hand en de politie als stok achter de deur? Of gaan
we het gesprek en de uitdaging aan? Durven we eisen te stellen aan de
jeugd wat betreft hun gedrag, maar hebben we ze ook wat te bieden als
alternatief? En willen we daar dan geen middelen voor reserveren?
Lokale democratie/duaal stelsel
Hierover wordt kortweg opgemerkt dat men zich goed op de situatie zal
voorbereiden. Maar is er ook voldoende rekening gehouden met andere
uit deze ontwikkeling voortvloeiende kosten? Vergoeding voor
technische voorzitters bij commissievergaderingen, het geven van
ambtelijke ondersteuning aan raadsleden en eventueel het instellen van
een gemeentelijke rekenkamer?
Hoofdstuk 4 - Bedrijfsmiddelen
parkeergarage
Onze fractie ondersteunt het uitgevoerde en nog uit te voeren
personeel- en organisatiebeleid. Waar het echter gaat over facilitaire
zaken vinden wij het vreemd dat hier de parkeergarage vernoemd wordt.
Wij hopen niet dat hier in de toekomst rechten aan ontleend kunnen
worden. Voor zover ons bekend is er nooit expliciet een besluit
genomen om de parkeergarage specifiek te bestemmen voor het ambtelijk
personeel.
Wat ons betreft en dat schreven wij vorig jaar ook al in onze
beschouwingen, mag die garage open voor het publiek. En als dat
betekent dat winkelpersoneel en anderen er gebruik van maken, dan is
dat maar zo. Overigens zijn parkeergarages niet erg geliefd. Je moet
meestal iets verder lopen naar de plaats van bestemming en daar
schijnt heel Nederland een bloedhekel aan te hebben en ze worden als
sociaal onveilig ervaren. Wilt U het gebruik van de garage stimuleren,
dan betekent dat onherroepelijk ook maatregelen op en rondom het
Kerkplein. Hierbij dient er aandacht te komen voor de overlast die
omwonenden van het plein al sinds de bouw van gemeentehuis en soc.
cult. Centrum ervaren. Parkeren aan die kant van het plein zou wat ons
betreft door fysieke maatregelen onmogelijk moeten worden gemaakt.
Hoofdstuk 5 - Financiën
Dekkingsplan
Het dekkingsplan voor de zgn. nieuwe beleidswensen bestaat
hoofdzakelijk uit incidentele dekkingsmiddelen. En we moeten een
beroep doen op onze algemene reserve voor toch een aanzienlijk bedrag
zijnde 291.500,- euro. Wij zijn hier echter geen voorstander van. Wij
begrijpen dat het zittend college op het scheiden van de markt er geen
behoefte aan heeft de lasten te verzwaren.
Hoofdstuk 7 - Beleidsproducten
KAN
Wij hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat wij het KAN een
geldverslindend apparaat vonden, waar wij de meerwaarde niet van
zagen. Ook in deze begroting zien wij bijna niets terug van hetgeen in
KAN verband besloten is en op welke wijze onze belangen behartigd
zijn.
Voorlichting
De communicatienota is besproken in de commissie ABO en kan rekenen op
onze instemming. Ook de daaruit voortvloeiende voorstellen tot
uitbreiding van uren. Deze extra uitgaven zijn gedekt in het
investeringsplan. Andere uit deze nota voortkomende kosten zijn echter
niet in het investeringsplan meegenomen, zelfs niet als pm-post.
Waarom is dat niet gebeurd?
Toezichthouders
Begin 2001 is in commissieverband gesproken over aansluiting bij
Bureau Toezicht Nijmegen. Handhaving staat hoog in het vaandel van de
gemeente Heumen. Met 1 reinigingswachter is dit moeilijk hoog te
houden. Bij ziekte van die ene ambtenaar zit Heumen weer zonder.
Op welke termijn denkt het college te komen tot overeenstemming met
Bureau Toezicht Nijmegen?
Voor het komend jaar is er slechts voor 1 toezichthouder geraamd. Toch
wil het college graag twee toezichthouders. Waarom is hier financieel
geen ruimte voor gemaakt ruimte?
Brandweer.
Wij verzoeken het college in overleg met de brandweerleiding zo snel
mogelijk tot een besluit komen waar de nieuwe kazerne moet verrijzen.
De huidige locatie heeft nog steeds onze voorkeur.
Indien voor de huidige locatie gekozen wordt, zouden we graag zien dat
ontwikkeling van het gehele gebied op de hoek
Schonenburgseweg/Kasteelsestraat in een keer ter hand wordt genomen.
Wegen, straten en pleinen
De bel- en herstellijn wordt nergens vernoemd. Hoe staat het daarmee?
Openbaar vervoer
Bij dit beleidsproduct wordt opgemerkt dat een vermindering van de
buslijnfrequentie voor de deur staat. Wat heeft het KAN hierbij nu
voor onze gemeente betekend?
Economische zaken
Over de hoek Schoonenburgseweg/Kasteelsestraat hebben wij in het
verleden altijd gezegd dat een klein bedrijfsverzamelgebouw voor
startende ondernemers daar paste. Wij weten echter niet hoe er in
Overasselt tegen een dergelijke ontwikkeling op die plek wordt
aangekeken. Het lijkt ons juist hierover de bevolking van Overasselt
te bevragen.
Markt/kermis
Wij zouden een verplaatsing van de markt naar het Kerkplein geen
onlogische vinden.
Festiviteiten.
Het college pleit voor de organisatie van een "Maldense dag". Mogen
wij vragen wiens idee dit was? Kunt U ons hierover wat
achtergrondinformatie geven?
En als we dan toch gaan feestvieren, kan het een en ander dan niet ook
gekoppeld worden aan de jaarlijkse Kermis?
Onderwijshuisvestingsplan
Wij ondersteunen het voorstel om te komen tot een Integraal
Huisvestingsplan. Wij zouden ervoor willen pleiten om dit ook voor de
dorpshuizen op te zetten.
Bestuursvorm openbaar onderwijs
In de wandelgangen menen wij vernomen te hebben, dat de aansluiting
bij de Stichting voor Openbaar Onderwijs Zuid-Oost Gelderland niet zo
goed bevallen is. Is deze berichtgeving juist en beschikt de gemeente
over het evaluatieonderzoek?
Ouderenbeleid
De opmerking over de dagverzorging voor ouderen baart onze fractie
zorgen. Wat zijn de financieel en organisatorische tekorten en hoe
zijn die ontstaan?
Het betreft hier een volledig door de gemeente gefinancierde
instelling.
Is er met de zorgverzekeraar ook overleg geweest over een
gedeeltelijke financiering?
De vraag is namelijk of de dagopvang wel uitsluitend een
welzijnsvoorziening is of dat er hier ook niet sprake is van
zorgverlening. Wie voert hierover op dit moment het overleg?
Buitenschoolse opvang.
Vorig jaar was GroenLinks al kritisch. Alle toen gedane investeringen
zijn dus nu weggegooid geld geweest. We zien onze vrees uitkomen. Er
is sprake van een slechte inbedding van de BSO en er zijn problemen
met de accommodatie. Nu zou de BSO weer tijdelijk ondergebracht worden
bij Catalpa in een semi-permanent gebouw bij de Veldschuur. Geeft dit
bestemmingsplantechnisch geen problemen? En vind U het niet
verstandiger om te investeren in een permanente oplossing.
Is een verhuizing naar de oude judozaal wellicht een optie, als
sportschool Kalkman naar de Sluisweg is verhuisd?
Lokale welzijnsstichting
Om welke reden wil het college tot een nieuwe overkoepelende
welzijnsstichting te komen?
Armoedebeleid
De begroting vermeldt, dat in de toekomst onderzocht gaat worden of
onze gemeente daadwerkelijk middels het huidige beleid armoede
bestrijdt? Wij zouden dit onderzoek niet te lang willen uitstellen.
Aan welke termijn denkt het college?
Werkgelegenheid.
Bij dit beleidsprodukt wordt de aandacht vermeld die er bestuurlijk is
voor de armoedeval, bij diegenen die uitstromen naar betaald werk.
Onze fractie kan wat betreft dit onderwerp de bomen door het bos niet
meer zien. Jaarlijks verschijnt er een nieuwe regeling. Nu moet een
toetrederskorting weer de aanvaardingssubsidie vervangen, lazen we.
Past de nieuwe regeling binnen de geraamde budgetten?
Daarbij krijgen de gemeenten ook nog als nieuwe taak te zorgen voor de
reïntegratie van personen zonder uitkering, de zgn. herintreders. Hoe
denkt het college dit vorm te geven?
Milieubeleid
Monitoring is van belang voor het verhogen van de kwaliteit van het
milieubeleid. De monitoring met hulp van de Gelderse Milieufederatie
blijft echter beperkt tot kwantitatieve evaluatiemomenten. Monitoring
kan een andere manier van beleidsevaluatie zijn, die niet alleen goed
is voor milieubeleid maar ook voor andere sectoren van beleid. Het
aantal uren hiervoor wordt teruggebracht . Dat vinden wij
teleurstellend.
Kijken we naar het Milieu Uitvoering Plan, dan zien we dat dit voor
90% bestaat uit regulier beleid. De afgelopen periode is er weinig
nieuw beleid op de rails gezet.
Steeds werd personeelskrapte aangevoerd als excuus voor het achterwege
blijven van nieuw beleid. Bijvoorbeeld op het gebied van het
waterbeheersyteem. Hierbij hadden we aan kunnen sluiten bij Nijmegen.
Bij de afvalverwerking zijn op dit moment ook geen nieuwe
ontwikkelingen zichtbaar.
Het lijkt erop dat de ontwikkeling van de milieustraat slechts was
ingegeven door de te behalen financiële voordelen. Die zijn nu binnen
en er gebeurd verder niets meer.
Hiermee besluiten wij onze beschouwingen in eerste termijn af, onder
dankzegging aan diegenen die aan deze begroting hebben meegewerkt .
Malden, oktober 2001
Fractie GroenLinks
Marijke Strijk, fractievoorzitter
Felicitas Crutzen.