24-10-2001
Nieuwe stap Verkeersplan Breda
Klik voor vergroting
Na uitgebreid onderzoek en een uitgebreide consultatie
afgelopen zomer is de tweede stap van het Verkeersplan Breda in de
afrondingsfase. De reacties die gedurende de consultatietermijn zijn
binnengekomen hebben de zogenoemde combinatievariant niet wezenlijk
veranderd. In feite is nu, aan het einde van deze tweede stap, de
gewenste verkeersstructuur met inzicht in de effecten en consequenties
in beeld gekomen.
In het Verkeersplan is niet alleen rekening gehouden met gemeentelijke
wegen. Ook de ontwikkelingen op de grote ruit van snelwegen rondom
Breda zijn in beeld gebracht.
De gemeenteraad wordt voorgesteld het Verkeersplan Breda, hoofdlijnen
voor het verkeersbeleid 2010 & Hoofdstructuren 2010' vast te stellen.
In het voorjaar heeft het college de discussienota verkeersplan Breda
vrijgegeven voor consultatie. In een zestal avonden en in vijf
districten is hier met de Bredase burgers over gesproken. Naast de
bezoekers op de avonden heeft een groot aantal mensen per brief of
e-mail gereageerd. Deze reacties zijn beoordeeld en onderzocht. De
reacties hebben op een aantal onderdelen tot een aanpassing van het
plan geleid.
De volgende stap is nu het uitwerken van de plannen. Per deelplan
zullen vorm (wijze waarop), planning, kosten en dekking in beeld
worden gebracht.
Negen hoofdlijnen als basis voor het toekomstig verkeersbeleid:
1.Op de stedelijke hoofdwegen komt extra ruimte voor het autoverkeer.
Met slimme verkeersregel-maatregelen wordt de doorstroming verbeterd.
Helpt dit niet voldoende dan kunnen ook aanpassingen van deze wegen
met ongelijkvloerse kruisingen en extra rijstroken in beeld komen.
2. Op andere wegen in de stad is maatwerk uitgangspunt. Daar is meer
ruimte voor de voetganger, fietser, het openbaar vervoer en een
aantrekkelijke leefomgeving. Voor het autoverkeer komt er niet meer
ruimte dan strikt noodzakelijk.
3. Om de kansen voor het openbaar vervoer te benutten komen er nieuwe
buslijnen en krijgen een aantal bestaande lijnen een hogere
frequentie. In de wijken komen sterhaltes. Tussen Breda, Oosterhout en
Etten-Leur komt een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding.
4.Het fietsverkeer in de stad kan sterk groeien. De hoofdfietsroutes
in de stad worden afgerond. Op de belangrijkste bestemmingen komen
stallingvoorzieningen.
5.De ontwikkeling van Breda tot zuidelijk vervoerknooppunt is ook uit
oogpunt van verkeer en vervoer belangrijk. Een nieuw station, de
HSL-shuttle en de vele nieuwe functies in het centrum maken voor veel
mensen de fiets en het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief
voor hun verplaatsingen. Met de plannen voor de Spoorzone wordt de
bereikbaarheid voor alle vervoerwijzen verbeterd.
6.De leefbaarheid is het belangrijkst in de woongebieden van de stad.
Een groot deel van de wijken krijgt een inrichting als verblijfsgebied
(30 km zone). Op drukke punten op ontsluitingswegen van wijken, bij
winkelcentra en scholen, komen extra voorzieningen voor de fietser en
voetganger in de wijk.
7.Het behoud van het groene en historische karakter is ook in het
verkeersbeleid uitgangspunt. Op een aantal bijzondere plekken zoals de
binnenstad en de singelring wordt terughoudend omgegaan met de ruimte
voor het gemotoriseerd verkeer.
8.Het buitengebied is belangrijk als rustgebied en recreatief gebied
rond de stad. Het buitengebied herbergt ook een groot aantal
bedrijven. De wegen in het buitengebied krijgen daarom een inrichting
als 60 km gebied. Zoveel mogelijk wordt voorkomen dat op deze wegen
sluipverkeer ontstaat.
9.Naast deze maatregelen is een breed pakket van ondersteunende
maatregelen. Daarbij is te denken aan het parkeer en pendel, de
bewegwijzering in de stad en het gebruik van stille wegdekken.
Op 6 november wordt de raadscommissie RO om advies gevraagd. Op 29
november behandelt de gemeenteraad het plan.
Dan is het plan nog niet af. Er volgt nog een derde stap. Daarin
worden de hoofdlijnen van het toekomstig beleid omgezet in
maatregelen. Maatregelen voor het fietsnetwerk en het autoverkeer,
maar ook voorstellen voor parkeerroutes. In een actieprogramma komen
de maatregelen op een rij te staan. Staat dit alles op papier dan zal
voor de derde maal een consultatieronde georganiseerd worden waar
iedereen op de plannen kan reageren.
Breda, 24 oktober 2001