24-10-2001
Mercedes-Benz presenteert studiemodel F 400 Carving
Met de conceptstudie F 400 Carving stelt Mercedes-Benz op de 35e Tokio
Motor Show (21-26 oktober 2001) een proefmodel voor met tal van
vooruitstrevende systemen.
Deze zijn erop gericht de actieve veiligheid, de rijdynamiek en het
rijplezier van toekomstige autos te verbeteren.
Het meest opvallende kenmerk van de sportief ogende tweezits F 400
Carving is een nieuw systeem dat de wielvluchthoek van de buitenwielen
varieert tussen 0 en 20 graden, afhankelijk van de wegomstandigheden.
In combinatie met nieuw ontwikkelde banden geeft dit systeem 30% meer
stabiliteit in dwarsrichting dan een conventioneel onderstel met een
vaste camberafstelling en standaardbanden.
De nieuwe techniek betekent een belangrijke winst op het gebied van
actieve veiligheid, want hoe groter de dwarsstabiliteit van de banden,
des te beter het wegcontact en de stabiliteit in bochten.
Dankzij de actieve wielvluchtverstelling kan het studiemodel een
dwarsversnelling aan van 1,28 G, een circa 28% hogere waarde dan bij
een gemiddelde sportwagen.
De actieve wielvluchtverstelling van de F 400 Carving is gecombineerd
met een nieuw type band met asymmetrisch loopvlak. Als de auto door de
bocht gaat, kantelen de buitenwielen iets naar binnen. Daarbij wordt
het wegcontact gewaarborgd door het naar binnen toe licht afgeronde
bandenloopvlak, waarvan het profiel en de rubbersamenstelling speciaal
zijn afgestemd op dynamisch bochtgedrag en actieve veiligheid. Bij het
rechtuit rijden wordt de adhesie tussen band en wegdek verzorgd door
de buitenzijde van het loopvlak, dat het profiel vertoont van een
moderne band met uitstekende hogesnelheidseigenschappen en gering
rolgeluid.
De naam Carving in de typeaanduiding van het studiemodel symboliseert
de vernieuwende technologie en refereert aan de gelijknamige
bochttechniek bij alpineskiën. Bij deze methode wordt op een geringer
glijvlak meer grip verkregen.
Minder slipgevaar en kortere remweg in noodsituaties
Behalve de grotere bochtstabiliteit levert de techniek van de F 400
Carving ook voordelen in noodsituaties. Dreigt het voertuig te
slippen, dan kan het camber zodanig worden versteld dat de hieruit
resulterende grotere dwarsstabiliteit de werking ondersteunt van het
elektronische stabiliteitsprogramma ESP®. Bij een noodstop met volle
remkracht kantelen de wielen van de F 400 Carving direct met een
zodanige hoek, dat de remweg flink kan worden verkort: bij 100 km/h
bedraagt de winst zon vijf meter.
Elektronische besturing en actief hydropneumatisch systeem
De F 400 Carving is uitgerust met een elektronisch geregelde
besturing, waarbij mechanische componenten achterwege konden blijven.
Sensoren registreren de exacte stuurbewegingen van de rijder en geven
deze door aan twee microcomputers, die op hun beurt een elektrisch
aangedreven stuurinrichting in werking stellen. Ook is het studiemodel
voorzien van een actief hydropneumatisch systeem, dat de
karakteristiek van zowel vering als demping direct aanpast aan de
gegeven rijomstandigheden. De speciale Bi-Xenon koplampen geven veel
licht, maar nemen weinig plaats in. Ze zijn onder de motorkap
geplaatst en worden gevoed door glasvezelkabeltjes. In bochten
schakelen automatisch twee extra lampen aan weerszijden bij, voor een
beter gerichte verlichting.
Fascinerend design als symbool voor innovatie en emotie
Vooruitstrevende techniek laat zich in de F 400 Carving verenigen met een fascinerend design. De door markante vleugelprofielen gekenmerkte lijnvoering van de tweezitter biedt de wielen in bochten de benodigde ruimte voor de actieve camberverstelling. Tegelijkertijd heeft het concept een karaktervolle, jeugdige styling. De lange motorkap, de extreem schuin geplaatste voorruit, de korte achterzijde en het op maat gesneden interieur accentueren de dynamische rijeigenschappen.