AutoRai

24-10-2001

Mercedes-Benz presenteert studiemodel F 400 Carving

Met de conceptstudie F 400 Carving stelt Mercedes-Benz op de 35e Tokio Motor Show (21-26 oktober 2001) een proefmodel voor met tal van vooruitstrevende systemen.

Deze zijn erop gericht de actieve veiligheid, de rijdynamiek en het rijplezier van toekomstige autos te verbeteren.

Het meest opvallende kenmerk van de sportief ogende tweezits F 400 Carving is een nieuw systeem dat de wielvluchthoek van de buitenwielen varieert tussen 0 en 20 graden, afhankelijk van de wegomstandigheden. In combinatie met nieuw ontwikkelde banden geeft dit systeem 30% meer stabiliteit in dwarsrichting dan een conventioneel onderstel met een vaste camberafstelling en standaardbanden.

De nieuwe techniek betekent een belangrijke winst op het gebied van actieve veiligheid, want hoe groter de dwarsstabiliteit van de banden, des te beter het wegcontact en de stabiliteit in bochten. Dankzij de actieve wielvluchtverstelling kan het studiemodel een dwarsversnelling aan van 1,28 G, een circa 28% hogere waarde dan bij een gemiddelde sportwagen.

De actieve wielvluchtverstelling van de F 400 Carving is gecombineerd met een nieuw type band met asymmetrisch loopvlak. Als de auto door de bocht gaat, kantelen de buitenwielen iets naar binnen. Daarbij wordt het wegcontact gewaarborgd door het naar binnen toe licht afgeronde bandenloopvlak, waarvan het profiel en de rubbersamenstelling speciaal zijn afgestemd op dynamisch bochtgedrag en actieve veiligheid. Bij het rechtuit rijden wordt de adhesie tussen band en wegdek verzorgd door de buitenzijde van het loopvlak, dat het profiel vertoont van een moderne band met uitstekende hogesnelheidseigenschappen en gering rolgeluid.

De naam Carving in de typeaanduiding van het studiemodel symboliseert de vernieuwende technologie en refereert aan de gelijknamige bochttechniek bij alpineskiën. Bij deze methode wordt op een geringer glijvlak meer grip verkregen.

Minder slipgevaar en kortere remweg in noodsituaties

Behalve de grotere bochtstabiliteit levert de techniek van de F 400 Carving ook voordelen in noodsituaties. Dreigt het voertuig te slippen, dan kan het camber zodanig worden versteld dat de hieruit resulterende grotere dwarsstabiliteit de werking ondersteunt van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP®. Bij een noodstop met volle remkracht kantelen de wielen van de F 400 Carving direct met een zodanige hoek, dat de remweg flink kan worden verkort: bij 100 km/h bedraagt de winst zon vijf meter.

Elektronische besturing en actief hydropneumatisch systeem

De F 400 Carving is uitgerust met een elektronisch geregelde besturing, waarbij mechanische componenten achterwege konden blijven. Sensoren registreren de exacte stuurbewegingen van de rijder en geven deze door aan twee microcomputers, die op hun beurt een elektrisch aangedreven stuurinrichting in werking stellen. Ook is het studiemodel voorzien van een actief hydropneumatisch systeem, dat de karakteristiek van zowel vering als demping direct aanpast aan de gegeven rijomstandigheden. De speciale Bi-Xenon koplampen geven veel licht, maar nemen weinig plaats in. Ze zijn onder de motorkap geplaatst en worden gevoed door glasvezelkabeltjes. In bochten schakelen automatisch twee extra lampen aan weerszijden bij, voor een beter gerichte verlichting.

Fascinerend design als symbool voor innovatie en emotie

Vooruitstrevende techniek laat zich in de F 400 Carving verenigen met een fascinerend design. De door markante vleugelprofielen gekenmerkte lijnvoering van de tweezitter biedt de wielen in bochten de benodigde ruimte voor de actieve camberverstelling. Tegelijkertijd heeft het concept een karaktervolle, jeugdige styling. De lange motorkap, de extreem schuin geplaatste voorruit, de korte achterzijde en het op maat gesneden interieur accentueren de dynamische rijeigenschappen.