Leger des Heils

Leger des Heils start actie tegen individualisering


- Oktober 24, 2001 - 1:12 PM

Almere Het Leger des Heils is 15 oktober gestart met een actie tegen de individualisering in de Nederlandse samenleving. Met opvallende advertentieteksten in landelijke dag- en opiniebladen wil de organisatie de samenleving een spiegel voorhouden en met haar in dialoog gaan. De actie wordt gevoerd onder de slogan Wij geloven.

Medewerkers en vrijwilligers van het Leger des Heils ervaren steeds vaker dat de individualisering in de samenleving een groot probleem vormt. Grote groepen mensen kunnen, mogen of willen niet deelnemen aan de maatschappij. Voor deze mensen wil de organisatie een brugfunctie vervullen.
Cijfers van een onderzoek dat het NIPO in opdracht van het Leger heeft uitgevoerd en die tevens tijdens de persconferentie zijn bekend gemaakt, bevestigen dit beeld. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking (56 procent) geeft aan individualisme, egoïsme, desinteresse, tekort aan respect of onverdraagzaamheid als belangrijkste probleem van de samenleving te zien. De keerzijde van de individualisering wordt ook duidelijk in het antwoord op de vraag Voelt u zich vaak eenzaam?. Omgerekend naar de Nederlandse bevolking blijkt dat 600.000 mensen (5% van de Nederlanders) zich vaak eenzaam voelen. Opvallend is dat zich onder deze groep relatief veel mensen tussen de 25 en 34 jaar bevinden. Op de stelling: de Nederlandse samenleving gaat ten onder aan de toenemende individualisering, geeft tweederde van de ondervraagden aan het daar mee eens te zijn.

Naast een reactie op de individualisering en de sociale uitsluiting die daarvan het gevolg is, vraagt het Leger aandacht voor zingevingsvraagstukken. De kerk van het Leger wil aankaarten dat er meer is dan het bestaan van economische waarden alleen. Het NIPO-rapport toont aan dat 91 procent van de mensen een duidelijke vervlakking van waarden en normen waarneemt. Met uitingen als Geloof jij dat je rijk genoeg bent? en Geloof jij in kwali-tijd? hoopt de organisatie een maatschappelijke discussie aan te wakkeren over de waarde van het geloof.

De actie van het Leger des Heils heeft ook als doel beroepskrachten aan te trekken. In de advertenties Geloof jij dat bij ons alleen vrijwilligers werken? en Geloof jij echt dat een uniform bij ons verplicht is? geeft de organisatie aan dat dit niet het geval is. Het Leger des Heils zegt niet zonder de hulp van de samenleving te kunnen. Dus ook niet zonder professionele krachten.