Leger des Heils start actie tegen individualisering
- Oktober 24, 2001 - 1:12 PM
Almere Het Leger des Heils is 15 oktober gestart met een actie tegen
de individualisering in de Nederlandse samenleving. Met opvallende
advertentieteksten in landelijke dag- en opiniebladen wil de
organisatie de samenleving een spiegel voorhouden en met haar in
dialoog gaan. De actie wordt gevoerd onder de slogan Wij geloven.
Medewerkers en vrijwilligers van het Leger des Heils ervaren steeds
vaker dat de individualisering in de samenleving een groot probleem
vormt. Grote groepen mensen kunnen, mogen of willen niet deelnemen aan
de maatschappij. Voor deze mensen wil de organisatie een brugfunctie
vervullen.
Cijfers van een onderzoek dat het NIPO in opdracht van het Leger heeft
uitgevoerd en die tevens tijdens de persconferentie zijn bekend
gemaakt, bevestigen dit beeld. Meer dan de helft van de Nederlandse
bevolking (56 procent) geeft aan individualisme, egoïsme,
desinteresse, tekort aan respect of onverdraagzaamheid als
belangrijkste probleem van de samenleving te zien. De keerzijde van de
individualisering wordt ook duidelijk in het antwoord op de vraag
Voelt u zich vaak eenzaam?. Omgerekend naar de Nederlandse bevolking
blijkt dat 600.000 mensen (5% van de Nederlanders) zich vaak eenzaam
voelen. Opvallend is dat zich onder deze groep relatief veel mensen
tussen de 25 en 34 jaar bevinden. Op de stelling: de Nederlandse
samenleving gaat ten onder aan de toenemende individualisering, geeft
tweederde van de ondervraagden aan het daar mee eens te zijn.
Naast een reactie op de individualisering en de sociale uitsluiting
die daarvan het gevolg is, vraagt het Leger aandacht voor
zingevingsvraagstukken. De kerk van het Leger wil aankaarten dat er
meer is dan het bestaan van economische waarden alleen. Het
NIPO-rapport toont aan dat 91 procent van de mensen een duidelijke
vervlakking van waarden en normen waarneemt. Met uitingen als Geloof
jij dat je rijk genoeg bent? en Geloof jij in kwali-tijd? hoopt de
organisatie een maatschappelijke discussie aan te wakkeren over de
waarde van het geloof.
De actie van het Leger des Heils heeft ook als doel beroepskrachten
aan te trekken. In de advertenties Geloof jij dat bij ons alleen
vrijwilligers werken? en Geloof jij echt dat een uniform bij ons
verplicht is? geeft de organisatie aan dat dit niet het geval is. Het
Leger des Heils zegt niet zonder de hulp van de samenleving te kunnen.
Dus ook niet zonder professionele krachten.