Provincie Flevoland

Aanleg N23 is voorlopig te duur

De provincie Flevoland kiest ervoor om de komende jaren de bestaande wegen op de route Lelystad-Dronten-Kampen te verbeteren. Aanleg van een volledig nieuwe autoweg (N23) tussen Lelystad en Kampen wordt daarmee voorlopig in de ijskast gezet. Deze conclusie trekt het college van Gedeputeerde Staten van Flevoland uit een verkenning, die zij samen met de gemeente Dronten en Lelystad heeft laten uitvoeren naar de mogelijkheden voor aanleg van de N23.

De N23 is jarenlang in de rijksplannen opgenomen geweest, als een autosnelweg die van Alkmaar, via Lelystad naar Zwolle moest gaan lopen. Onlangs heeft het rijk deze verbinding uit haar plannen geschrapt. Voor de provincie Flevoland was dit de aanleiding om samen met de gemeenten Dronten en Lelystad een onderzoek uit te voeren naar de haalbaarheid en de financieringsmogelijkheden van de N23 tussen Lelystad en Kampen. De N23 zou langs de Hanzelijn komen te lopen. Als de N23 niet wordt aangelegd is de provincie genoodzaakt het bestaande wegennet te verbeteren, onder andere door de aanleg van parallelwegen en rotondes. Hiermee zijn forse investeringen gemoeid, die ook gebruikt zouden kunnen worden voor de aanleg van de N23. Uit de verkenning is gebleken dat de kosten voor een N23 vooral op het tracé tussen Dronten en Kampen fors hoger liggen dan bij de verbetering van de bestaande wegen. Dit komt omdat er een tunnel onder het Drontermeer moet worden aangelegd. Een alternatief waarbij het verkeer via de Drontermeerdijk naar Roggebotsluis wordt geleid is geen reële optie, omdat dit leidt tot een langere reistijd. Vandaar dat de provincie voor het gedeelte Dronten Kampen kiest voor de verbetering van het bestaande wegennet.

Voor het gedeelte Lelystad-Dronten wil de provincie nog geen definitieve keus maken. De meerkosten van de aanleg van de N23 zijn relatief beperkt ten opzichte van het verbeteren van de bestaande wegen. De aanleg van de N23 op dit traject wordt begroot op ruim 40 miljoen gulden, de verbetering van de bestaande wegen op 35 miljoen gulden. Daarom wil de provincie een besluit over de N23 op het traject Lelystad-Dronten pas nemen nadat de inrichtingsstudie Midden-Flevoland is verricht. Deze studie wordt naar verwachting begin 2003 afgerond en moet meer inzicht geven in de ontwikkelingen die in dit gebied gaan plaatsvinden.

Voor de langere termijn blijft de N23 als rechtstreekse autoweg tussen Lelystad en Dronten voor de provincie Flevoland in beeld. Daarom vraagt de provincie wel aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat om bij de aanleg van de Hanzelijn rekening te houden met een toekomstige N23. De verkenning naar de N23 wordt op 14 november aanstaande besproken in de statencommissie Water en Milieu, Verkeer en Vervoer.

datum 19-09-01 Nummer 2001-094