Carly Motors aast weer op overwinning

Nederlands duo van start in stratenrace Macau

Macau, woensdag 14 november. Macau was tot 1999 een Portugees koloniaal lustoord, maar valt sinds twee jaar onder Chinees bestuur. Macau en gokken is een twee-eenheid. De casino's, de paardenraces en de hondenrennen, daar gaat het om. En éénmaal per jaar de Macau Grand Prix, dit jaar alweer voor de 48ste keer. Een autorace door de nauwe straten van de gok-enclave op een uurtje varen van Hong Kong, de wereldstad die eveneens onder Chinees bestuur valt. Carly Motors brengt dit jaar Tom Coronel en Duncan Huisman aan de start in de STDM Guia-race, met BMW's 320i E46. De internationaal befaamde tuner wist verleden jaar met Patrick Huisman de winst op te eisen. Zowel Coronel als Huisman hebben dit jaar revanche gevoelens op eerdere teleurstellingen aan de boorden van de Chinese Zee.

De revanche gevoelens van Coronel dateren uit 1997. "Toen haalde ik het podium niet. In leidende positie reed ik na een herstart mijn Formule 3-bolide tegen de vangrail. Ik ging te gretig van start met nog te koude banden." Op de vraag hoe Coronel zijn kansen ziet, antwoordt de gelouterde coureur: "Carly Pellinkhof (de tuner-red.) heeft de beste auto's en is een internationaal hoog gewaardeerde preparateur. Bovendien had hij verleden jaar de winnende auto." Coronel die al driemaal eerder in de straten van Macau van start ging weet bovendien dat je met de BMW meer mogelijkheden hebt op dit stratencircuit dan in een Formule 3. "Je hebt met een toerwagen meer herkenningspunten, je zit hoger, vandaar." Voor Duncan Huisman is het de tweede keer Macau. Verleden jaar won broer Patrick de wedstrijd en moest de jongere telg afhaken met elektrische problemen aan zijn wagen. "Ja, ik heb hier ook nog wat recht te zetten", is zijn visie. "In de race van verleden jaar reed ik van een zesde naar de tweede plaats. Toen kwam een code rood vanwege een ongeluk. Na de tweede start lag ik vierde toen die pech mij overviel." Huisman wist al in een vroeg stadium dat hij zijn revanche kon krijgen. "Direct na het succes van verleden jaar hadden sponsor Watson's Water en BMW al besloten om dit jaar weer aan de start te verschijnen en wist ik dan ook dat ik hier wat recht kan zetten." Zowel Huisman als Coronel zien in Steve Soper (Peugeto) en Franz Engstler (Carly BMW) hun belangrijkste concurrenten.

Het circuit
Naast een lang recht eind met een aantal supersnelle volgas bochten, kent het 6,2 km lange circuit een labyrint van smalle scherprechters omgeven door hoge muren, vangrails en grote huizen waar de casinobazen vertoeven. Het stratencircuit, eens per jaar afgesloten voor de snerpende brommers, taxi's en overig walmend vervoer, is dan het domein voor de coureurs. Auto's en motoren racen langs de casino's, de wereld van slechts 23 km2 aan de Chinese Zee is er één van benzine en mooie pitspoezen geworden, waar op zondag de zwart-wit geblokte vlag voor velen een opluchting zal zijn.

Tijdschema 48ste Macau Grand Prix, STDM Guia toerwagenrace Donderdag 15 november: 10.30 uur training; 14.15 uur kwalificatie Vrijdag 16 november: 11.15 uur training; 13.45 kwalificatie Zondag 18 november: 11.45 uur twee races van 12 ronden, waartussen 15 minuten pauze. (tijdverschil Macau-Nederland - 7 uur). Voor nadere informatie: Tom Coronel (06-53140989 ); Duncan Huisman (06-21280028); Carly Pellinkhof (06-21856961 ).