2001-11-13: Vooral tevredenheid over voorzieningen gehandicapten
De meeste Hagenaars die gebruik maken van voorzieningen voor ouderen en gehandicapten, zijn tevreden over deze voorzieningen. Zij vinden echter ook dat beslissingen op aanvragen te lang op zich laten wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van TNO in opdracht van de verstrekkende instantie, de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) van de gemeente Den Haag. TNO interviewde dit voorjaar een 50-tal cliënten over hun ervaringen met de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). De resultaten van het onderzoek zijn neergelegd in de Vierde gemeentelijke evaluatie Wvg, die op 28 november wordt behandeld in de raadscommissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Emancipatie.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de verstrekte voorzieningen -
waaronder rolstoelen, speciaal vervoer en voorzieningen aan woningen -
problemen hebben opgelost of verminderd.
Aanspreekpunt
Over de TAXIBUS zijn de ondervraagden overwegend "zeer te spreken". De
communicatie met de Wvg-consulenten wordt veelal als positief ervaren.
De brochures vindt men handig en duidelijk. Ook over de deskundigheid
en betrokkenheid van de medewerkers zijn de cliënten tevreden, "hoewel
men liever een vast aanspreekpunt zou hebben".
Bereikbaarheid
Kritiek hadden de geënquêteerden op de lange doorlooptijden van
aanvragen en op de telefonische bereikbaarheid van de afdeling
Voorzieningen Gehandicapten van de dienst SZW. Deze problemen vloeiden
voort uit de stijging van het aantal aanvragen in de afgelopen jaren
(van 7.500 aanvragen in 1997 tot 11.500 in 2000), een terughoudend
beleid bij het uitbreiden van de afdeling en de invoering van een
nieuw automatiseringssysteem.
Tempo
Sinds oktober wordt de achterstand in versneld tempo weggewerkt.
Hiervoor is extra personeel aangetrokken. Mede door deze inzet is de
telefonische bereikbaarheid van de afdeling inmiddels verbeterd.
13 november 2001