AutoRai

14-11-2001

Honda-concepts op de Tokyo Motor Show 2001

Honda heeft op de onlangs gehouden Tokyo Motor Show uitgepakt met een aantal verrassende studiemodellen. De concepten van zeer uiteenlopende aard vielen duidelijk in de smaak bij het tentoonstellingspubliek.

De Honda V6 IMA MID Dualnote 400 pk hybride
Honda presenteerde in Tokio onder meer een nieuw concept voor sportief rijden: de Dualnote. Het gaat om een vierzits limousine met middenmotor, die zich onderscheidt door de schijnbare tegenstelling van uitzonderlijk veel vermogen en een bijzonder spaarzaam verbruik. Bij het ontwerp van de Honda Dualnote werd bovendien sterk het accent gelegd op de milieutechnische aspecten. De door Honda zelf ontwikkelde hybride-motor-transmissie-eenheid levert enorme kracht bij een tegelijkertijd efficiënt gebruik van de aardse energiebronnen. Het innovatieve carrosseriedesign laat een harmonieuze mix zien van harde en vloeiende lijnen.

De Dualnote is uitgerust met het Honda IMA-systeem, een verfijnde variant van het Civic-hybride-systeem. Deze motor-transmissie-unit combineert een 3,5-liter V6 i-VTEC-motor met een elektromotor/generator. Samen met de extra frontmotor levert dit powerpakket een indrukwekkende 400 pk bij een brandstofverbruik van slechts 5,6 l/100 km. De motor-transmissie-eenheid met middenmotor, achteras-aandrijfas en hybride vierwielaandrijving is bovendien voorzien van ATTS voor een stabieler bochtgedrag en VSA voor ondrukking van de zijwaartse-slipneiging.

De exact op elkaar afgestemde systemen zorgen voor een onafhankelijke vierwielregeling en voor een optimaal acceleratie-, rem- en bochtgedrag.

Het in drie display-units onderverdeelde IT-dashboard in de cockpit levert alleen informatie wanneer deze echt noodzakelijk is. De speciaal hiervoor ontwikkelde interactieve
spraakherkenningstechnologie is het gemeenschappelijke geesteskind van Honda en NTT (Nippon Telegraph and Telephone Corporation). De 3D-displays voor snelheid, motortoerental, inkomende e-mails en telefoontjes, internet alsmede informatie over het voertuig zelf (bijvoorbeeld rijmodus of navigatiebeeldscherm) zijn door hun optimale plaatsing in de cockpit bijzonder gemakkelijk afleesbaar. Het IT-dashboard is centraal aan de onderzijde van de voorruit aangebracht, om de aandacht van de bestuurder zo min mogelijk af te leiden. Een bijzonder veiligheidssnufje is de infraroodcamera van het geïntegreerde nachtzichtsysteem, dat het bij duisternis mogelijk maakt duidelijk en vooral tijdig voetgangers en obstakels te ontwaren.

De Honda Bulldog
De Honda Bulldog is een veelzijdig voertuig voor uitgesproken actieve mensen. Met zijn aërodynamische, behendig ogende stilering voelt hij zich evengoed thuis in stadsgewoel als buiten de bebouwde kom. De Bulldog combineert sportief autorijden met de mogelijkheden van een motorfiets en zorgt zo voor bijna onbeperkte mobiliteit. Hij is namelijk standaard uitgerust met e-DAX, een afneembaar elektro-motorfietsje, dat tevens dient als... stoelrugleuning.

De Honda Unibox
Een auto die meer plezier in het leven geeft en grotere communicatievrijheid biedt dat was het uitgangspunt voor de Multi Life Terminal Unibox. Dankzij de markante rechthoekige vorm met vele modulaire wanden en een verstevigd frame, heeft de Unibox een bijzonder ruim interieur. Een aantal buitenpanelen kan naar wens transparant of in kleur worden uitgevoerd. Grote vakken in de wanden en portieren maken optimaal gebruik van de beschikbare opbergruimte. Het inzittendencompartiment is zeer royaal en behaaglijk. Het compleet ingerichte, genoeglijke compartiment biedt veelzijdige mogelijkheden als cafeetje of concertkamer. De Unibox is veel meer dan een auto; deze unieke Honda-studie is een nieuw Fun-concept met maximale binnenruimte.

De Honda Model X
Model X is een multifunctionele automobiel die zich gemakkelijk aan iedere gebruiks-situatie aanpast, on- en off-road. Door de volkomen vlakke wagenvloer en de diverse configuraties van de stoelen is Model X geheel flexibel voor wat betreft het aantal inzittenden en de hoeveelheid en soort bagage. De brede zijdeuren en grote achterklep maken in- en uitladen heel gemakkelijk. Het waterbestendige interieur is volledig afwasbaar; zand en modder deren de binnenkant niet. Zo is Model X onderdeel van iedere vorm van vrije-tijdsbesteding.

De Honda S U U
Het concept van de SUU staat voor Smart, Urban, Useful. Deze modelstudie is gericht op dagelijkse bruikbaarheid. De S U U is een voertuig dat de mobiliteit van een compacte auto combineert met het gebruiksgemak van een minivan.

Met zijn ingetogen design zou de S U U aardig in het Europese verkeersbeeld passen. Het interieur is zonder franje en rechtlijnig. De lage taillelijn en de panorama-cabine zorgen voor ruimtelijkheid en uitstekend uitzicht rondom. De drie zitrijen bieden aangename ruimte voor lange ritten. De achterzitrijen laten zich gemakkelijk omklappen als meer bagageruimte wordt gewenst. De S U U, die is gebaseerd op een miniplatform van Honda, biedt optimale gebruiksvriendelijkheid.