Ministerie van Financien

De Voorzitter van de Algemene Commissie

voor Europese Zaken

van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

14 november 2001 BFB 2001/904M

Onderwerp

Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIËN

De Voorzitter van de Vaste Commissie voor Financiën

van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

14 november 2001 BFB 2001/904M

Onderwerp

Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIËN

De Voorzitter van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal

Binnenhof 22

2513 AA DEN HAAG

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

14 november 2001 BFB 2001/904M

Onderwerp

Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIËN

De Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

14 november 2001 BFB 2001/904M

Onderwerp

Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIËN

Alle Ministers

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

14 november 2001 BFB 2001/904M

Onderwerp

Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.

Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.

DE MINISTER VAN FINANCIËN

Verslag Eurogroep d.d. 5 november 2001

Tijdens de bijeenkomst van de eurogroep is gesproken over recente economische en financiële ontwikkelingen, budgettaire ontwikkelingen en de invoering van de chartale euro. Een aantal landen heeft een korte presentatie gehouden over de begrotingssituatie in 2001 en 2002. Het in de geannoteerde agenda genoemde EPC rapport over pensioenen is in de vergadering van de Ecofin aan bod gekomen (zie verslag Ecofin).

Economische ontwikkelingen

Commissaris Solbes schetste een beeld van de voorlopige ramingen van de Cie voor 2001 en 2002 en merkte op dat sinds de zomer de economische groei een neerwaartse trend vertoont, maar dat de euro-zone niet aan de rand van een recessie staat. Hij ging nog steeds uit van een groei van ongeveer 1½ % voor zowel dit jaar als volgend jaar. De belastingverlagingen die door verschillende lidstaten zijn doorgevoerd, kunnen gezien de huidige situatie als positief worden beschouwd. Verschillende ministers vestigden de aandacht op het belang van structurele beleidsmaatregelen, met name op de terreinen van de arbeidsmarkt en financiële diensten. Commissaris Solbes gaf daarnaast aan dat de inflatie een neerwaartse trend lijkt te vertonen.

Budgettaire ontwikkelingen

Commissaris Solbes gaf te kennen dat voor het eerst sinds 1993 een verslechtering van het begrotingssaldo voor de euro-zone als geheel zal optreden. In het licht van de lagere groeiverwachting zullen de begrotingssituaties voor 2002 achteruit gaan ten opzichte van de cijfers uit de vorige geactualiseerde stabiliteits- en convergentieprogramma's. Het effect van de verslechtering van de begrotingssaldi voor de middellange-termijndoelstelling uit het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) moet nauwlettend in de gaten worden gehouden. Benadrukt werd dat wordt vastgehouden aan de overeengekomen beleidslijn uit het SGP van het laten werken van de automatische stabilisatoren. België, Griekenland, Ierland en Luxemburg gaven een presentatie over hun begrotingssituatie. België benadrukte in haar presentatie het belang van behoedzaam ramen, waardoor de begrotingssaldi dan minder tegenvallen dan de groei. Ierland meldde dat er niet langer sprake was van oververhitting van de economie en dat voor 2001 nog steeds een overschot op de begroting geboekt zal worden, hoewel kleiner dan in 2000.

Introductie van de chartale euro

Tenslotte is in de Eurogroep gesproken over de voortgang die de lidstaten boeken bij de overgang naar de euro. De 'frontloading' -waarbij euromunten en
-biljetten aan banken en winkelbedrijven worden toegeleverd- is in alle landen in gang gezet. In een beperkt aantal gevallen zijn gefrontloade munten en/of biljetten bij het publiek terecht gekomen. Partijen hebben zich contractueel vastgelegd de euro's niet vóór 1 januari in omloop brengen. De contracten kennen hiertoe een boete clausule. Bovendien is het vóór 1 januari gebruiken van de chartale euro in transacties in de meeste landen (w.o. Nederland) een strafbaar feit.

Tevens is er gesproken over het dubbel prijzen van goederen en diensten. Herbevestigd werd dat het dubbel prijzen van goederen van groot belang is, ook in het begin van 2002 wanneer zowel de euro als de nationale valuta wettig betaalmiddel zijn (de zogenaamde duale fase). Dit draagt bij aan de transparantie en helpt de consumenten bij het maken van een prijsvergelijking tussen de 'oude prijs' en de nieuwe europrijs. Commissaris Solbes vroeg zich af of er voldoende commitment bestaat bij de verschillende partijen om hieraan te voldoen. In Nederland zijn er afspraken gemaakt over dubbel prijzen tot en met de duale fase, die zijn vastgelegd in een convenant tussen de verschillende partijen (o.a. bedrijfsleven en Consumentenbond). Deze afspraak wordt in grote mate gerespecteerd: momenteel prijst 85% van de ondernemers zijn goederen dubbel. In de grootwinkelbedrijven ligt dit percentage tegen de 100%.

Verslag Ecofin 6 november 2001

Bijlagen: Raadsconclusies vergrijzing

Raadsconclusies Aanbeveling Ierland

Vergrijzing

Rapport van het EPC

EPC-voorzitter Cotis lichtte het rapport van het EPC toe. De vergrijzing heeft forse gevolgen voor het overheidsbudget. In de komende decennia kunnen de collectieve pensioen- en zorguitgaven met 5 à 8%-punten BBP oplopen. Deze extrapolaties zijn gemaakt ten behoeve van de beoordeling van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op langere termijn en geven een indicatie van noodzakelijke aanpassingen teneinde de doeleinden van houdbare overheidsuitgaven te kunnen blijven realiseren. EPC-voorzitter Cotis gaf aan dat deze extrapolaties met enige regelmaat zullen moeten worden herhaald.

Commissaris Solbes herinnerde de lidstaten aan de afspraak dat deze prognoses mede worden betrokken bij de tenuitvoerlegging van de procedures van het Stabiliteits- en groeipact. Nederland heeft al een update van het stabiliteitsprogramma ingediend met daarin aandacht voor de gevolgen van de vergrijzing. Commissaris

Solbes hoopte op spoedige navolging door de andere lidstaten. De Commissie zal binnenkort een document opstellen waarin een toetsingskader voor de beoordeling van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën wordt uiteengezet.

Minister Zalm complimenteerde het EPC met het rapport over de budgettaire gevolgen van de vergrijzing en benadrukte het van groot belang te vinden dat het thema een plaats krijgt in de stabiliteits- en convergentieprogramma's van de lidstaten. Met een andere lidstaat vroeg hij de gevolgen van de vergrijzing op de overheidsinkomsten ook bij de analyse te betrekken. Vooral voor landen met een goed ontwikkelde tweede pijler van de pensioenvoorziening kan via de inkomstenzijde een fors deel van de gevolgen van de vergrijzing worden opgevangen. Andere punten die werden opgebracht door één of meerdere lidstaten waren:

· De betrouwbaarheid van de cijfers: door de lange termijn wordt er geen rekening gehouden met demografische veranderingen zoals migratie. Dit beïnvloedt de projecties. Het is dus nodig deze regelmatig te actualiseren.

· De derde pijler van de strategie zoals afgesproken in Stockholm: de staatsschuld moet verlaagd om de kosten van de vergrijzing te kunnen opvangen.

Voorzitter Reynders dankte het EPC voor de werkzaamheden. Hij noteerde de opmerking om de schuldpolitiek van de overheid bij dit thema te betrekken. Verder concludeerde hij dat het actualiseren van de projecties eens in de 3 à 5 jaar noodzakelijk lijkt. Het rapport van het EPC zal openbaar worden gemaakt en beschikbaar zijn via de website van de Raad (http://ue.eu.int/en/summ.htm).

EMU-statistieken

EFC-voorzitter Akerholm presenteerde het vierde voortgangsverslag over dit onderwerp. Hij concludeerde dat er vooruitgang is geboekt, mede dankzij het feit dat dit onderwerp met enige regelmaat onder de aandacht van ministers wordt gebracht. Omdat drie grote lidstaten nog niet voldoen aan de vereisten is het nog niet mogelijk om tijdig de vereiste 80-% dekking van de gegevens over het Euro-gebied op te leveren. Ook een aantal kleinere

lidstaten voldoet nog niet aan de voorwaarden. Akerholm gaf verder aan dat er aan de kwaliteit van de gegevens moet worden gewerkt, maar dat de tijdige levering van informatie, zodanig dat het EMU-gebied zich op het punt van statistische rapportage kan meten met de VS, evenzeer van belang is. Het EFC zal volgend najaar opnieuw een rapportage opstellen voor de Ecofin.

Commissaris Solbes onderschreef het betoog van de EFC-voorzitter en riep op tot verhoogde inspanningen om aan de eisen te voldoen.

Twee grote lidstaten maakten melding van hun vorderingen op dit gebied. Een andere lidstaat wees op het Commissievoorstel voor grensoverschrijdende betalingen. De in artikel 6 van het Commissievoorstel voorgestelde verlichting van de rapportageplicht door banken levert problemen op bij de opstelling van betrouwbare betalingsbalansstatistieken.

Voorzitter Reynders nam nota van de gemelde vorderingen, die in de volgende voortgangsrapportage zullen verschijnen. Hij constateerde dat de voorgestelde raadsconclusies (SN 4395/01) zijn vastgesteld en meldde dat het rapport van het EFC zal worden openbaar gemaakt via de website van de Raad (http://ue.eu.int/en/summ.htm).

Output gaps

Voorzitter Reynders introduceerde dit agendapunt als een technische exercitie die op zichzelf niets wijzigt aan de

beoordeling in het kader van het Stabiliteits- en groeipact. Wel vergroot de focus op structurele begrotingssaldi het inzicht in de eventuele middellange termijn begrotingsproblemen.

EPC-voorzitter Cotis lichtte toe dat het EPC verschillende methoden van berekening van de potentiële productie heeft geanalyseerd. Tot nu toe gebruikt de Commissie het Hodrick Prescott-filter bij de berekening van de zogenaamde output gap. Deze methode vindt geen basis in de economische theorie. Het EPC adviseert daarom over te stappen op een productiefunctiemethode. Dit biedt een sterkere economische basis en biedt daardoor een betere waarborg voor gelijke behandeling van de lidstaten. De aan de hand van die methode berekende, voor conjunctuur geschoonde begrotingssaldi zouden bij de beoordeling in het kader van het SGP als zijlicht moeten worden gebruikt.

EFC-voorzitter Akerholm bevestigde de conclusie van het EPC dat de productiefunctiemethode beter is dan de tot nu gehanteerde statistische methode. Maar ook deze methode kent zijn beperkingen en daarom verdient het volgens hem aanbeveling beide methoden een tijd naast elkaar te gebruiken.

Commissaris Solbes vindt een indicator voor de structurele tekorten nuttig en noodzakelijk in de beoordeling van de overheidsfinanciën. Hij is bereid vanaf de beoordeling van de exercitie 2002/2003 met de nieuwe

productiefunctiemethode te gaan werken.

Een grote lidstaat betoogde dat elke methode ter bepaling van de output gap onzekerheden oplevert. Structurele saldi mogen daarom niet meer dan een zijlicht werpen op de begrotingssituatie. De nominale grootheden moeten bepalend blijven bij de vraag of voldaan wordt aan de vereisten van het SGP. Dit werd door een andere grote lidstaat weersproken. Deze meende dat de productiefunctie methode een waardevolle bijdrage levert aan de beleidsinformatie.

Weer een andere lidstaat wilde de productiefunctie methode niet zonder meer aanvaarden, voornamelijk omdat de uitkomsten voor dat land een lagere potentiële groei laten zien dan gemiddeld in de EU. Het bepleitte beide methoden (productiefunctie en HP-methode) naast elkaar te gebruiken. Dit laatste werd gesteund door vier andere lidstaten.

Een kleine lidstaat verzocht het EPC verder te werken aan verfijning van de productiefunctie methode.

Voorzitter Reynders concludeerde dat er steun is voor het voorstel om beide methoden naast elkaar te gaan gebruiken bij de beoordeling van de stabiliteitsprogramma's met ingang van de exercitie 2002/2003. Hij riep het EPC op verder te werken aan verfijning van de productiefunctie methode.

Aanbeveling Ierland

Commissaris Solbes meldde dat de Commissie een verslag heeft opgesteld naar aanleiding van de aanbeveling aan Ierland van 12 februari jl. Het blijkt dat de Ierse economie sneller verschijnselen van afkoeling heeft vertoond dan destijds kon worden voorzien. Dit is vooral toe te schrijven aan externe ontwikkelingen zoals de mond- en klauwzeercrisis, de groeivertraging in de VS en die in de gehele wereldeconomie. Ook de inflatiedruk zal hierdoor afnemen, al zijn de resultaten daarvan nog niet goed waarneembaar. In budgettair opzicht is sprake

geweest van enige verkrapping, via uitgavenbeheersing en enkele maatregelen. Ierland is daarmee naar het oordeel van de Commissie gedeeltelijk tegemoet gekomen aan de aanbevelingen en de Commissie stelt daarom voor de beoordeling van de Ierse overheidsfinanciën weer via de gebruikelijke procedure van het SGP te hervatten. Wel wijst Commissaris Solbes er op dat naar het oordeel van de Commissie het beleid voor 2002 er op gericht moet zijn het structurele begrotingsoverschot van Ierland niet verder te laten afnemen.

EFC-voorzitter Akerholm onderschreef de analyse van de Commissie en beval aan de concept raadsconclusies aan te nemen.

Voorzitter Reynders constateerde dat de voorgestelde raadsconclusies (SN 4404/01) kunnen worden vastgesteld.

Vennootschapsbelasting

Commissaris Bolkestein gaf een korte toelichting op de Commissie-mededeling. Er is onderzoek gedaan naar de effectieve belastingdruk en naar belastinghindernissen voor grensoverschrijdende economische activiteiten in de interne markt. Uit de studie van de Commissie blijkt dat de verschillen in effectieve belastingdruk, bepaald door de belastinggrondslag en de hoogte van de tarieven, erg groot zijn tussen de lidstaten. Hij benadrukte dat de Commissie van mening is dat de hoogte van de tarieven een zaak is van de lidstaten. Wat de grondslag aangaat vindt hij dat op langere termijn ondernemingen voor hun EU activiteiten met één geconsolideerde grondslag zouden moeten kunnen werken, teneinde de huidige kostbare inefficiënties vanwege 15 verschillende belastingsystemen te vermijden.

Wat de huidige belastingobstakels voor grensoverschrijdende activiteiten aangaat, is de Commissie van plan met doelgerichte voorstellen te komen ter oplossing.

Bolkestein wil graag commentaar van de Ecofin. Hij hoopt dat de Commissie in samenspraak met de Groep Fiscale Vraagstukken, het Coreper en de bestaande Groep op Hoog Niveau oplossingen kan vinden voor de problemen.

De meningen van de lidstaten liepen evenveel uiteen als de effectieve belastingdruk. Drie lidstaten toonden zich tegenstander van de harmonisatie van de belastinggrondslag. Drie andere lidstaten, waaronder Nederland, vonden de commissievoorstellen niet ver genoeg gaan en willen ook de tarieven betrekken in de discussie over de effectieve belastingdruk. Staatssecretaris Bos noemde de scheiding tussen grondslag en tarief kunstmatig. Bij alleen een geharmoniseerde grondslag kunnen ondernemingen belasting betalen in een land met een laag tarief, terwijl zij gebruik maken van de publieke voorzieningen in een ander land. Dit speelt voornamelijk in de relatie tot sommige kandidaat lidstaten, die zeer lage en zelfs nultarieven hanteren voor de vennootschapsbelasting.

Commissaris Bolkestein liet in zijn antwoord doorschemeren dat de harmonisatie van de grondslag uiteindelijk ook consequenties zal hebben voor de tarieven. Hij wees er in dit verband op dat de, in verhouding tot de andere lidstaten, hoge accijnstarieven voor bijvoorbeeld tabaksproducten in het VK tot miljoenenverlies aan accijnsopbrengst leidt doordat Engelsen hun sigaretten in ander landen kopen.

Voorzitter Reijnders concludeerde afsluitend dat de Ecofin kennis heeft genomen van het document van de Commissie en dat in de Groep Fiscale Vraagstukken en later in Coreper en in de Groep op Hoog Niveau verder gesproken zal worden over de initiatieven van de Commissie.

Fiscale behandeling audiovisuele en muzikale kunstuitingen

Dit punt is op de agenda gezet door het Belgische voorzitterschap. Uit de schriftelijke toelichting op dit punt

bleek dat het de bedoeling was dat de Ecofin aan de Cultuurraad zou verzoeken dat de Groep Culturele Vraagstukken samen met de Commissie een analyse maakt van de mogelijke impact van fiscale maatregelen op audiovisuele producten en muziekopnames. Dit behandelt mogelijk zowel de wens tot verlaagde BTW-tarieven als mogelijke staatssteun.

Commissaris Bolkestein wees erop dat de Commissie in haar strategienota inzake de BTW al een onderzoek naar de werking van de verlaagde tarieven in de BTW-sfeer heeft toegezegd. Dit richt zich voornamelijk op de in annex H van de zesde richtlijn BTW opgenomen zaken. Verder heeft de Commissie recentelijk een wat algemener rapport uitgebracht over verlaagde BTW-tarieven (Com(2001)599 finaal). Daarin kondigt de Commissie aan eind 2002 met een rapport te komen. Bolkestein wees erop dat de culturele sector slechts een beperkt onderdeel is van de verlaagde tarieven problematiek. Het wil niet dat deze sector er nu uitgelicht wordt, waardoor mogelijkerwijs een voorschot genomen wordt op de conclusies eind 2002. Hij wees het verzoek dan ook af. Wel citeerde hij uit de resolutie van de Cultuurraad de volgende zin:

"The commission will, in the framework of the Treaty and bearing in mind competition rules, devote attention to the impact of tax measures implemented or envisaged by Member States for the development of the sector".

Voorzitter Reijnders nam nota van de interventie van de Commissie.

Debriefing ER Gent

Voorzitter Reynders verwees bij dit agendapunt naar de verklaring over het voorstel om de kosten van grensoverschrijdende betalingen te verlagen. De ER heeft zijn verzoek tot de Ecofin Raad gericht, maar het Voorzitterschap behandelt dit dossier in de Interne Markt Raad van 26 november a.s. Doel is daar tot een politiek akkoord te komen en daartoe worden thans voorbereidingen getroffen in de Raadswerkgroep consumentenvraagstukken. De Ecofin riep de Interne Markt Raad op hierover een politiek akkoord te bereiken.


-0-