Consumentenbond

Spammen mag van Europees Parlement
14 november 2001

Spammen mag, zolang consumenten niet aangeven dat ze geen reclamemail willen ontvangen, en cookies mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Reclame via sms en fax mag pas verstuurd worden als je daar expliciet vooraf toestemming voor hebt gegeven. Dat is de uitslag van de stemming van het Europees Parlement over het tweede rapport van Cappatto over de bescherming van persoonsgegevens.

De Consumentenbond is teleurgesteld dat de Europarlementariërs niet voor optimale privacybescherming hebben gekozen bij ongewenste reclame via e-mail (spam). Volgens de Consumentenbond is de privacy van internetters pas gewaarborgd als zij geen reclame-mail krijgen, tenzij ze aangegeven hebben dat ze die wel willen ontvangen (opt in). Het Parlement gaat uit van het omgekeerde: consumenten krijgen reclame per e-mail, totdat zij aangeven daar geen prijs op te stellen (opt out). Het Parlement houdt wel de mogelijkheid open voor de afzonderlijke lidstaten om een opt in-regeling te kiezen.

De Consumentenbond vindt dit echter niet voldoende, omdat consumenten dan nog steeds bestookt kunnen worden met reclame via de mail. Als bijvoorbeeld in Nederland voor opt in gekozen wordt en in België niet, kunnen bedrijven die in België gevestigd zijn nog steeds ongestraft onze mailboxen vervuilen.

Er is nog wel hoop: de stemming van het Parlement betekent niet dat opt out de richtlijn wordt. Pas als de Raad van Ministers het met de uitslag eens is, zal dit gebeuren. Overigens geldt voor sms en fax wel een opt in-regeling.

De Consumentenbond is blij dat de Europarlementariërs instemmen met een wettelijke regeling om misbruik van cookies voor marketingdoeleinden te voorkomen. Op 7 november, een week voor de stemming, heeft de Bond hiervoor gepleit bij de Nederlandse leden van het Europees Parlement. Cookies slaan gegevens van internetters op, zodat die niet steeds hetzelfde hoeven in te vullen als zij een website meerdere malen bezoeken. Ze kunnen echter ook gebruikt worden om internetters te volgen en de gegevens te gebruiken voor reclamedoeleinden. Het Europees Parlement is nu overeengekomen dat dat laatste niet mag.

Privacy en spam
Cookies zijn kleine bestandjes die op uw computer worden geinstalleerd als u een site heeft bezocht. Ze maken het mogelijk dat de site u bij een volgend bezoek weer herkent. Cookies mogen alleen gebruikt worden voor reclamedoeleinden als consumenten daarvoor toestemming hebben gegeven. Ook mogen bedrijven pas reclame versturen via sms en fax als consumenten hebben aangegeven dat ze die willen ontvangen. Ongevraagde reclame via e-mail mag daarentegen wel, zolang consumenten niet aangeven dat ze geen reclamemail willen ontvangen. Dat is wat het Europees Parlement voor ogen staat. Vindt u dat hiermee uw privacy voldoende beschermd wordt?