Directie en ICT Manager oneens over ICT-verantwoordelijkheden
14 november 2001 - Ernst & Young ICT Leadership maakt vandaag de
resultaten openbaar van een aanvullende studie over de
onderzoeksresultaten van Trends in ICT 2001. Uit deze verdiepende
studie blijkt dat directie en ICT-management verschil van mening
hebben over veel belangrijke ICT-vraagstukken. Opvallend is dat zowel
de directeur als de IT-managervindt dat hij zelf de
eindverantwoordelijkheid heeft over ICT-beslissingen. Over de
prestaties van de eigen ICT-afdeling zijn de meningen helemaal
tegengesteld. Ook zijn er geen eenduidige rapportage- en
communicatieafspraken gemaakt en worden op twee verschillende niveaus,
onafhankelijk van elkaar, besluiten genomen.
Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT leadership en
initiator van het onderzoek Trends in ICT 2001: "Op basis van deze
vervolgstudie constateren wij een enorme perceptiekloof tussen
directie en ICT-Management als het gaat om de organisatie van en de
verantwoordelijkheden over ICT in het Nederlandse bedrijfsleven. Deze
kloof kan naar onze mening op drie dingen wijzen: slechte interne
communicatie tussen directie en ICT-management, een zwakke of zelfs
ontbrekende rapportagestructuur of zelfs ordinaire machtsstrijd.
Afstemming en een duidelijker en sterker leiderschap zouden in dit
geval geen overbodige luxe zijn".
Hoe goed is de afstemming tussen bedrijfsstrategie en ICT- strategie?
Tweederde (65,8%) van de onderzochte bedrijven zegt aan de afstemming
van de bedrijfsstrategie en de ICT-strategie in enige of zelfs
voldoende mate aandacht te geven. Eenderde deel (33,0 %) geeft toe dat
er geen of te weinig explicite aandacht is voor deze afstemming. Dat
lijkt een bevredigende score,ware het niet dat de directie en de
ICT-manager nogal van mening verschillen. Maar liefst 36,6% van de
directeuren geeft aan dat er op alle niveaus voldoende aandacht wordt
geschonken aan de afstemming tussen bedrijfs- en ICT-strategie,
terwijl maar 19,8% van de ICT-managers het hiermee eens is.
Uitbesteden of zelf doen? Wie denkt wat?
Het verschil in perceptie tussen de ICT-manager en de algemeen
directeur komt sterk naar voren in antwoord op de vraag of specifieke
ICT-taken worden uitbesteed of dat deze binnenshuis worden gehouden.
Als het gaat om het ontwerp van nieuwe softwaresystemen meent 47,5%
van de directies dat dit wordt uitbesteed, terwijl slechts 30,2% van
de ICT-managers deze mening deelt. Ook hier is dus een groot gat te
bespeuren in de perceptie van de directie ten opzichte van de
ICT-afdeling.
Bij de onderhoudstaken van bestaande softwaresystemen is 36% van de
directeuren ervan overtuigd dat deze activiteit wordt uitbesteed. De
ICT-managers zeggen dat maar 25% van deze taken wordt uitbesteed en
dat er meer in eigen beheer wordt gedaan aan het onderhoud van
bestaande softwaresystemen.
Als het gaat om het beheer van de ICT-infrastructuur is de kloof
tussen directie en ICT-afdeling ook duidelijk. Terwijl ruim 20% van de
directie zegt dit volledig uit te besteden, komt het ICT-management
net aan een magere 11%.
Tevredenheid directie en ICT-management over eigen ICT-afdeling In het
in juni van dit jaar gepresenteerde rapport Trends in ICT 2001 gaf
Ernst & Young al aan dat de tevredenheid van de bedrijven over hun
externe ICT-dienstverleners veel te wensen overlaat. Met de
tevredenheid over de eigen ICT-afdeling is het al niet veel beter. Na
verdiepend onderzoek blijkt dat er ook nog eens een groot verschil
bestaat tussen de ICT-manager en de directie in de beoordeling van de
prestaties van de eigen ICT-afdeling. Ruim 56% van de ICT-manager
geeft aan voldoende tevreden te zijn over de eigen ICT-organisatie.
Slechts een kleine 35% van de directie is tevreden over de eigen
ICT-organisatie.
Over Trends in ICT 2001
Voor het zesde achtereenvolgende jaar heeft Ernst & Young ICT
Leadership het onderzoek Trends in ICT in relatie tot management en
organisatie gehouden. De enquête die voor het eerst ook via de website
kon worden beantwoord, werd door ruim 650 functionarissen ingevuld.
Dit is een toename van 73% ten opzichte van 2000. Het onderzoek,
gehouden in februari en maart 2001, vond plaats in een hectische
periode voor de gehele technologiesector. Niet alleen een terughoudend
investeringsgedrag bij de gebruikers, maar ook een algehele malaise
ten aanzien van de waardering door beleggers van de ICT-sector, trof
op dat moment de markt. In tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin
doorgaans terughoudend werd gereageerd op concrete, vaak voor het
bedrijf privacy-gevoelige vragen, ondervond Ernst & Young dit jaar een
verregaande spontaniteit in de beantwoording van de meeste vragen. Dit
maakt de analyses en uitkomsten dit jaar animerend en leerzaam. Bij
het samenstellen van de vragen voor de enquête hebben de onderzoekers
zich geconcentreerd op de ontwikkeling van ICT en de bedrijfsvoering.
Er is gekeken naar de ontwikkeling van de business en de aansluiting
van ICT daarop. Ook is bij die ontwikkeling nadrukkelijk de rol
onderzocht van de directies van ICT-gebruikende ondernemingen, hun
interne ICT-afdelingen en ook van de externe ICT-dienstverleners.
Het jaarboek Trends in ICT 2001 is uitgegeven door Ernst & Young ICT
Leadership, onderdeel van de sectorgroep Technology Communications and
Entertainment/TCE.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jan-Willem Wits.