Vakopleiding Transport en Logistiek
31 OKTOBER 2001
Een maand onderweg
Imagocampagne 'Chauffeur Worden' van Vakopleiding Transport en
Logistiek gaat goed van start
Een maand na de start van de meerjarige imagocampagne is het tijd om
een eerste balans van 'Chauffeur Worden' op te maken. De site
www.chauffeurworden.nl , die sinds 25 september jl. officieel online
is, is de afgelopen maand goed bezocht. Al meer dan 17.288 personen
hebben de site bezocht. Zo'n 500 personen hebben zich via de site
aangemeld om chauffeur te worden. Ook zijn er 353 verzoeken om
informatie binnengekomen en zijn er 338 nummerborden aangevraagd. De
doelstellingen van de campagne zijn daarmee ruimschoots gehaald.
Bovendien is de radiocommercial 'Margreet ' genomineerd voor de Gouden
Loeki van de maand oktober.
Deze speciale imagocampagne is gericht op het verbreden van het beeld
van het beroep chauffeur en moet zorgen dat de krapte op de
arbeidsmarkt wordt verminderd (2001: 3.600 vacatures). Uit
imago-onderzoek blijkt dat het bestaande beeld van de chauffeur vooral
dat van de internationaal chauffeur is. Er zijn echter vele typen
chauffeurs, vele soorten vervoer en vele mogelijkheden in het
wegtransport. De campagne laat zien dat er voor iedereen perspectief
zit in het transport en richt zich ook specifiek op de nog
ondervertegenwoordigde doelgroepen in het chauffeursvak zoals vrouwen
(2%) en allochtonen (4%). De werkgelegenheid binnen het
beroepsgoederenvervoer is in 2000 met 4 % gestegen, terwijl het
landelijk gemiddelde op 2,3 % ligt. Er is dus een grote behoefte aan
nieuwe chauffeurs.
www.chauffeurworden.nl
De site geeft uitgebreide informatie over de mogelijkheden om
chauffeur te worden. De diverse soorten wegvervoer worden belicht en
bezoekers kunnen kennismaken met het leven en werken van verschillende
chauffeurs. De ervaren chauffeur, Paul Smelt, beantwoordt wekelijks
allerlei vragen over het chauffeursvak. Hij heeft inmiddels al meer
dan 75 vragen beantwoord. De vragen variëren van "Hoeveel gehaktballen
eet je nu per week?" tot "Is het duur om vrachtwagenchauffeur te
worden?" en "Ik ben 42 jaar, ben ik nu te oud om chauffeur te
worden?".
Nummerbordactie
Als ondersteuning van de campagne worden 15.000 nummerborden met de
opdruk: www.chauffeurworden.nl ingezet. Ze zijn verkrijgbaar via
antwoordkaarten in Truckstar en Routiers. Ook worden ze rechtstreeks
naar de transportbedrijven gestuurd en kunnen ze op de site worden
aangevraagd. Inmiddels hebben 338 chauffeurs deze nummerborden voor
hun voorruit liggen. Op deze manier fungeren de huidige chauffeurs als
ambassadeurs van het vak. Aan deze actie is een prijsvraag verbonden.
Vrachtwagens met het nummerbord voor de voorruit worden in het hele
land door zogenaamde 'mystery ladies' gefotografeerd en de winnaars
zijn medio december op de site te zien. Voor de gespotte chauffeurs
staan verschillende prijzen klaar.
Radiospot genomineerd voor Gouden Loeki
De radiospots haken ook op de nummerbordactie in. Er zijn vijf
verschillende radiocommercials die in week 40, 41 en 44 te horen
waren. Eén van deze radiocommercials, Margreet, is genomineerd voor de
Gouden Loeki van de maand oktober. De commercials zijn tevens op de
site www.chauffeurworden.nl te beluisteren.