INSP. VOOR DE GEZONDHEIDSZORG

IGZ: zorgen over kwaliteit en toegankelijkheid kraamzorg

Woensdag 14 november 2001, nummer 120

INSPECTIE SPREEKT ZORGEN UIT OVER KWALITEIT EN TOEGANKELIJKHEID KRAAMZORG

Dit persbericht verschijnt onder verantwoordelijkheid van de Inspectie voor de Gezondheidszorg

De eerstelijns verloskundige organisatie staat onder spanning door een tekort aan kraamzorg en het ontbreken van voldoende voorwaarden voor verantwoorde zorg bij een groot aantal organisaties. Dat blijkt uit het rapport .Kraamzorg kwaliteit, toegankelijkheid, beschikbaarheid en bereikbaarheid., opgesteld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De Inspectie spreekt haar zorgen hierover uit.

Uit het onderzoek, dat is opgesteld op verzoek van minister Borst van VWS, blijkt dat in 15 organisaties (eenderde van het onderzoekstotaal) sprake is van niet voldoende kwaliteitsbeleid en toegankelijkheid. Zo voldoen privacyreglementen en klachtenregelingen niet aan de eisen. Slechts enkele organisaties maken goede dossiers van patiënten. Daarnaast is het houden van toezicht door de Inspectie problematisch, omdat de kwaliteit en spreiding van kraamzorg, verzekeraars, callcenters en kraamzorgaanbieders zeer verschillend is en soms onoverzichtelijk. De wisselende samenstelling van aanbieders is een gevolg van de marktwerking in de sector. Veel organisaties in de kraamzorg zijn bovendien moeilijk te bereiken omdat een aantal kraamzorgaanbieders niet is aangesloten bij een koepel die borg staat voor richtlijnen, kwaliteitsbeleid en kwaliteitssystemen. Ook ontbreekt vaak een goed personeelsbeleid.
De Inspectie doet een aantal aanbevelingen om kwaliteit en toegankelijkheid te verbeteren. De kraamzorgorganisaties moeten serieus werk maken van de invoering van de basiskwaliteiteisen, die veldpartijen met elkaar hebben afgesproken. Kleinere organisaties zouden aansluiting moeten zoeken bij grotere om aan deze kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Ook is meer aandacht nodig voor personeelsbeleid, behoud van medewerkers en ziekteverzuimbeleid. Dat geldt ook voor het opleiden van nieuw personeel (bijv. het beschikbaarstellen van stageplaatsen). Bij- en nascholing voor alle kraamverzorgenden kunnen sterk verbeterd worden. Ook moeten kraamzorgverleners hun activiteiten beter afstemmen met andere zorgverleners die bij verloskundige hulp betrokken zijn. Ten slotte zijn zorgverzekeraars jegens hun verzekerden verantwoordelijk voor het waarborgen van de toegankelijkheid en kwaliteit van de kraamzorg.


-0-0-0-