30-11-2001
kodaOctavia behaalt 4 sterren in Euro-NCAP crashtest
De kodaOctavia heeft in de Euro-NCAP crashtest bewezen dat het een
veilige auto is: hij kreeg vier van de maximaal vijf te behalen
sterren.
De kodaOctavia werd getest met andere grote gezinsautos, waaronder
grotere en duurdere modellen. Het zeer goede resultaat van de Octavia
is extra bewonderswaardig, omdat de geteste auto alleen met een
bestuurdersairbag was uitgerust.
De kodaOctavia, een auto die alleen qua prijsstelling tot de onderste
middenklasse behoort, doorstond de onafhankelijke crashtest van
Euro-NCAP uitstekend. Hij behaalde in totaal 25 punten, wat gelijk
staat aan vier sterren. De frontale aanrijding leverde 10 punten op en
de crash van opzij 15 punten. De aanrijdingstest om de veiligheid voor
voetgangers te meten, leverde de kodaOctavia twee sterren op, wat
momenteel een standaard score op dit gebied is.
De Euro-NCAP organisatie heeft voor de test de in de Europese Unie
meest verkochte versie van de kodaOctavia gebruikt: de Ambiente 1.9
TDI 66 kW/90 pk. Dit uitrustingsniveau is in Nederland overigens niet
met deze motor te combineren.
De behaalde vier sterren zijn de hoogst mogelijke score voor een auto
zonder hoofdairbags. Bovendien was de geteste Octavia alleen met een
bestuurdersairbag uitgerust. Het in de test bewezen veiligheidsniveau,
dat voortkomt uit een gedegen carrosseriestructuur en goed op elkaar
afgestemde veiligheidscomponenten, is door de toepassing van meer
airbags (passagiersairbag, zijairbags voorin) nog verder te verhogen.
Afhankelijk van de uitvoering zijn één, twee of vier airbags
standaard.
Euro-NCAP heeft de kodaOctavia getest in de categorie grote
gezinsautos. De Octavia is daarbij vergeleken met autos die in enkele
gevallen uit een hogere klasse komen, groter zijn en/of over meer
airbags beschikken. Dit geeft het uitstekende testresultaat van de
Octavia nog meer glans.
De Euro-NCAP (European New Car Assessment Programme) crashtests met
nieuwe autos worden uitgevoerd door overheidsinstanties en
onafhankelijke consumentenorganisaties en staan bekend als
toonaangevend. Doel van de tests is om op objectieve wijze de passieve
veiligheid van autos te meten. Dit gebeurt aan de hand van een
frontale aanrijding en een aanrijding van opzij. Sinds kort wordt ook
een zijwaartse crash tegen een paal uitgevoerd; echter alleen met
autos die voorzien zijn van hoofdairbags. Een belangrijk onderdeel van
de crashtests is bovendien het onderzoek naar de veiligheid van
voetgangers. Met andere woorden: de tests komen overeen met de meest
voorkomende soorten ongevallen die tot letsel leiden.
Tijdens de tests worden proefpoppen met sensoren gebruikt. Uit de meetgegevens blijken de letselrisicos voor de diverse lichaamsdelen. Voor elk afzonderlijk testresultaat staan een aantal punten: maximaal 16 bij de frontale aanrijding, eveneens maximaal 16 bij de zijdelingse aanrijding en eventueel maximaal 2 extra punten bij de zijdelingse paalcrash. In totaal zijn zo maximaal 34 punten te behalen, die in sterren worden uitgedrukt. Er wordt altijd getest met een auto met de geringste veiligheidsuitrusting die in de Europese Unie leverbaar is. Dat een auto in bepaalde landen misschien een omvangrijkere veiligheidsuitrusting heeft, is daarbij niet van belang.
De kodaOctavia is altijd voorzien van een bestuurdersairbag. Vanaf de
1.6 Comfort is ook een passagiersairbag standaard. Vanaf
Elegance-niveau zijn bovendien zijairbags voorin standaard. Airbags
(passagiers- en/of zijairbags) die eventueel niet tot de
standaarduitrusting behoren, zijn altijd tegen meerprijs leverbaar. De
kodaOctavia is er vanaf 32.920 gulden (14.938,45 euro).