Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Persbericht Ministerraad
30 november 2001

MINISTERRAAD STEMT IN MET BESLUITVORMINGSPROCEDURE SPOORVERBINDING

ROOSENDAAL ­ ANTWERPEN

De ministerraad heeft op voorstel van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat ingestemd met de besluitvormingsprocedure rond de spoorverbinding Roosendaal ­ Antwerpen (VERA). Er wordt een tweeledig besluit voorbereid over een structurele en duurzame afwikkeling van de voorziene hoeveelheid goederentreinen tussen Rotterdam en Antwerpen.

Ten eerste wordt in de periode tot 2010 de goederenspoorlijn 11 vanuit België doorgetrokken naar de spoorlijn Goes ­ Bergen op Zoom en wordt de zgn. Sloeboog aangelegd (VERA-project). Het kabinet denkt voor dit gedeelte aan een goederenspoorlijn aan het A4-west tracé. Dit tracé takt af van de spoorlijn Bergen op Zoom ­ Goes vlakbij Woensdrecht, loopt verder langs de westzijde van de autosnelweg A4 en volgt deze tot aan de Belgische grens. De Sloeboog is de verbinding tussen de doortrekking van goederenspoorlijn 11 en de spoorlijn richting Vlissingen. De aanleg wordt betaald uit de MIT-middelen tot 2010 (394 miljoen gulden/179 miljoen euro). Volgens de actuele planning wordt het definitieve standpunt over het te kiezen tracé begin 2002 bepaald.

Ten tweede wordt in het komend jaar een onderzoek uitgevoerd naar het eindbeeld voor de primaire goederenspoorverbinding van Antwerpen naar Rotterdam. Hiermee wordt een toekomstgerichte en gefaseerde oplossing voorbereid voor het verwachte capaciteitstekort voor het goederenvervoer in de periode na 2010. In dit onderzoek worden mogelijke spoortracés vergeleken. Ook wordt gekeken naar alternatieven voor de opvang van de verwachte groei van het vervoer via andere modaliteiten. Er komt een effectbeschrijving, een kostenraming van de diverse alternatieven en een maatschappelijke kosten-baten-analyse (mkba). In deze mkba ligt een belangrijk accent op de kosten en baten die samenhangen met de te verwachten milieu-overlast en de risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Ook wordt gekeken naar de beste locatie voor een nieuw emplacement in of nabij Roosendaal. Bij de uitvoering van het eindbeeldonderzoek worden de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland betrokken.

RVD, 30.11.01