---
Extra middelen voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
do 20 december 2001
Het college stelt de gemeenteraad voor om extra geld beschikbaar te
stellen voor het oplossen van de financiële knelpunten bij de
Stichting Driesprong/Hoek. Beide stichtingen zijn opgegaan in één
organisatie. Driesprong bestaat uit crisisopvang, sociaal pension en
nachtopvang voor dak- en thuisloze jongeren. Hoek zorgt voor de
vrouwenopvang en verzorgt intensieve ambulante thuisbegeleiding voor
gezinnen. Het college wil voor 2002 810.000,- ( 367.561,98)
beschikbaar stellen, hiervan is 344.000,- ( 156.100,39) eenmalig en
466.000,- ( 211.461,58) structureel.
De extra middelen zijn bedoeld voor het vormen van een verantwoorde
risicoreserve (deze is nu te laag), de inrichting en hogere huur van
het nieuwe pand van de Driesprong aan de Salvador Allendelaan, alsmede
het omzetten van Instroom-Doorstroom banen naar reguliere
arbeidsplaatsen. Oplossing van laatstgenoemd knelpunt zal meer jaren
vergen, omdat hiermee een groot structureel bedrag is gemoeid (circa
800.000,- ( 363.024,17)). De benodigde financiële middelen komen uit
de doeluitkering maatschappelijke opvang, die de gemeente van het Rijk
ontvangt.
Door de gemeente wordt geconstateerd dat tal van maatschappelijke
ontwikkelingen binnen de doelgroep van de opvanginstellingen een
zwaardere professionalisering dringend noodzakelijk maken. De
complexiteit van de doelgroep en de zorgzwaarte zijn aanzienlijk
toegenomen, evenals de verwachtingen van de samenleving ten aanzien
van de kwaliteit van de opvang.
---
College legt nieuw onderwijsbeleidsplan voor aan gemeenteraad
do 20 december 2001
De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het nieuwe
onderwijsbeleidsplan voor de periode 2002-2006. In deze periode zal
het gemeentelijk beleid voor de voor- en vroegschoolse educatie
gericht zijn op het versterken van de samenwerking tussen
(voorschoolse) voorzieningen en basisonderwijs en het versterken van
de rol van het consultatiebureau in de vroegsignalering en toeleiding
naar voorschoolse voorzieningen.
Voor het primair onderwijs wordt in de komende periode sterk de nadruk
gelegd op het realiseren van een integrale aanpak met Weer Samen Naar
School en de jeugdzorg, zodat de zorgstructuur op scholen wordt
verbeterd. Daarnaast worden succesvolle projecten zoals de Brede
Bossche School, Flexit en het versterken van de kwaliteitszorg verder
uitgebouwd. Voor het voortgezet onderwijs ligt in deze planperiode het
accent op het onder een regie brengen van allerlei trajecten en
vangnetten voor risicoleerlingen. Nu bestaat er een bijna sluitend
aanbod aan voorzieningen, maar nog geen sluitende werkwijze. Daarnaast
is er meer oog voor het verbeteren van de ontwikkelingsmogelijkheden
van jongeren door niet alleen naar het onderwijs sec te kijken, maar
ook de omgeving van de school te betrekken. Ook heeft voorkomen van
voortijdig schoolverlaten hoge prioriteit. In het meerjarenbeleidplan
leerplicht en voortijdig schoolverlaten is dit nadrukkelijk verwoord.
Voor de groep 18-24 jarigen heeft de gemeente een coördinerende
functie bij het bestrijden van voortijdig schoolverlaten. Daarbij zijn
de onderwijsinstellingen, de jeugdzorg en de instanties voor de
uitvoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden belangrijke partners.
Overleg met het veld
Toenemende bestuurlijke schaalvergroting en complexiteit binnen het
onderwijs en het voorkomen en bestrijden van verkokering, nopen ertoe
om de oude overlegstructuur opnieuw te herijken. Na overleg met de
besturen wordt voorgesteld één Besturenoverleg Primair Onderwijs
(BOPO) en één besturenoverleg Voortgezet Onderwijs (BOVO) in het leven
te roepen. Daarbij hebben de bovenschoolse managers en de directeuren
van het VO een mandaat om zaken af te werken. Weer Samen Naar School
als apart overleg verdwijnt en gaat op in het besturenoverleg Primair
Onderwijs.
Financiën
Een aantal activiteiten vanuit de planperiode 1998-2002 zijn door
allerlei oorzaken in hun uitvoering vertraagd. Dit betreft onder meer
activiteiten op het terrein van de VVE, de BBS en Flexit. De daarmee
gepaard gaande middelen zijn gereserveerd in de egalisatiereserve. Het
totaal aan uitgaven over de planperiode is begroot op een bedrag van
23.278.625,-. Het totaal aan inkomsten wordt geraamd op 22.785.132,-.
Het geraamd tekort van 493.493,- kan geput worden uit de
egalisatiereserve, die daarvoor voldoende ruimte biedt.
Voorgeschiedenis
Het huidige onderwijs(achterstandenbeleid) vastgelegd in de nota "Meer
Kansen Voor Kinderen 1998-2002 is in december 2000 geëvalueerd. Eind
2000 is gestart met de voorbereiding van de nieuwe planperiode
2002-2006. Er is een projectgroep ingesteld bestaande uit
vertegenwoordigers van het primair onderwijs, het voorgezet onderwijs,
Weer Samen Naar School en de gemeente en een onafhankelijk voorzitter.
De opdracht van de projectgroep was het ontwikkelen van een integraal
onderwijsbeleidsplan, waarbij het goede uit het verleden behouden moet
blijven en aangesloten moet worden bij nieuwe (landelijke)
ontwikkelingen. Dit betreft met name maatregelen van de rijksoverheid
op het terrein van de voor- en vroegschoolse educatie en maatregelen
voor het primair en voortgezet onderwijs verwoord in de rijksnota "Aan
de slag met onderwijskansen". Hierin komen de doelen en themas uit het
lokale plan overeen met de aangereikte thema's van het Ministerie. Het
onderwijsbeleidsplan is onderwerp van op overeenstemmingsgericht
overleg met de besturen van zowel het primair- als voortgezet
onderwijs geweest. Tevens is het naar betrokken maatschappelijke
instellingen verzonden. Op grond van de binnengekomen reacties is het
plan op enkele punten aangepast.
---
Buiten spelen in s-Hertogenbosch
do 20 december 2001
Ruimte is tegenwoordig schaars en ruimte om te spelen komt er vaak
bekaaid van af. Daarom stelt het college voor in de toekomst een
richtlijn te hanteren, om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte
wordt gereserveerd voor buiten spelen. De gemeente 's-Hertogenbosch
wil zo als één van de eerste gemeenten in Nederland benadrukken, dat
spelen van onschatbare waarde is voor de fysieke, sociale en
cognitieve ontwikkeling van kinderen en jongeren.
Voorts benadrukt het nieuwe beleid dat speelruimte en
speelvoorzieningen bijzonder belangrijk zijn voor de leefbaarheid van
de woonomgeving. Om die reden worden speelvoorzieningen bij voorkeur
zó gesitueerd en ingericht, dat zij een bijdrage leveren aan de
leefbaarheid van de wijk. Kansen worden benut en voor bedreigingen
wordt op een zo natuurlijk mogelijke wijze naar oplossingen gezocht.
Van groot belang is ook dat volwassen en jeugdige wijkbewoners worden
betrokken bij het totstandkomen van de speelvoorzieningen. Dit komt
aan de orde als het nieuwe beleid wordt uitgewerkt in
wijkspeelplannen. Voorgesteld wordt als eerste de wijk Noord aan te
pakken. In de Sprookjesbuurt is hier al een begin gemaakt met de
Goudskinderen, ook hier waren wijkbewoners betrokken bij het
ontwikkelen van de speelvoorziening.
Het college legt het beleidskader "Ruimte voor jongeren in 'eigen
domein', onderdeel Buiten spelen in de gemeente 's-Hertogenbosch" aan
de gemeenteraad voor. Het beleid "ruimte voor jongeren" wordt hiermee
gecompleteerd. Eerder zijn in dit kader de jongeren
ontmoetingsplaatsen (JOPs) geëvalueerd en is het beleidskader
vastgesteld voor ruimten voor activiteiten voor jongeren binnen. Het
beleidskader Buiten spelen is opgezet als een visie op buitenspelen in
ruime zin, dat wil zeggen als onderdeel van het continuüm
"spelen-bewegen-ontmoeten", waarbij ook over de leeftijdsgrenzen van
de jeugd heen wordt gekeken.