Gemeente 's-Hertogenbosch


---

Extra middelen voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang

do 20 december 2001

Het college stelt de gemeenteraad voor om extra geld beschikbaar te stellen voor het oplossen van de financiële knelpunten bij de Stichting Driesprong/Hoek. Beide stichtingen zijn opgegaan in één organisatie. Driesprong bestaat uit crisisopvang, sociaal pension en nachtopvang voor dak- en thuisloze jongeren. Hoek zorgt voor de vrouwenopvang en verzorgt intensieve ambulante thuisbegeleiding voor gezinnen. Het college wil voor 2002 810.000,- ( 367.561,98) beschikbaar stellen, hiervan is 344.000,- ( 156.100,39) eenmalig en 466.000,- ( 211.461,58) structureel.

De extra middelen zijn bedoeld voor het vormen van een verantwoorde risicoreserve (deze is nu te laag), de inrichting en hogere huur van het nieuwe pand van de Driesprong aan de Salvador Allendelaan, alsmede het omzetten van Instroom-Doorstroom banen naar reguliere arbeidsplaatsen. Oplossing van laatstgenoemd knelpunt zal meer jaren vergen, omdat hiermee een groot structureel bedrag is gemoeid (circa 800.000,- ( 363.024,17)). De benodigde financiële middelen komen uit de doeluitkering maatschappelijke opvang, die de gemeente van het Rijk ontvangt.

Door de gemeente wordt geconstateerd dat tal van maatschappelijke ontwikkelingen binnen de doelgroep van de opvanginstellingen een zwaardere professionalisering dringend noodzakelijk maken. De complexiteit van de doelgroep en de zorgzwaarte zijn aanzienlijk toegenomen, evenals de verwachtingen van de samenleving ten aanzien van de kwaliteit van de opvang.

---

College legt nieuw onderwijsbeleidsplan voor aan gemeenteraad

do 20 december 2001

De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het nieuwe onderwijsbeleidsplan voor de periode 2002-2006. In deze periode zal het gemeentelijk beleid voor de voor- en vroegschoolse educatie gericht zijn op het versterken van de samenwerking tussen (voorschoolse) voorzieningen en basisonderwijs en het versterken van de rol van het consultatiebureau in de vroegsignalering en toeleiding naar voorschoolse voorzieningen.

Voor het primair onderwijs wordt in de komende periode sterk de nadruk gelegd op het realiseren van een integrale aanpak met Weer Samen Naar School en de jeugdzorg, zodat de zorgstructuur op scholen wordt verbeterd. Daarnaast worden succesvolle projecten zoals de Brede Bossche School, Flexit en het versterken van de kwaliteitszorg verder uitgebouwd. Voor het voortgezet onderwijs ligt in deze planperiode het accent op het onder een regie brengen van allerlei trajecten en vangnetten voor risicoleerlingen. Nu bestaat er een bijna sluitend aanbod aan voorzieningen, maar nog geen sluitende werkwijze. Daarnaast is er meer oog voor het verbeteren van de ontwikkelingsmogelijkheden van jongeren door niet alleen naar het onderwijs sec te kijken, maar ook de omgeving van de school te betrekken. Ook heeft voorkomen van voortijdig schoolverlaten hoge prioriteit. In het meerjarenbeleidplan leerplicht en voortijdig schoolverlaten is dit nadrukkelijk verwoord. Voor de groep 18-24 jarigen heeft de gemeente een coördinerende functie bij het bestrijden van voortijdig schoolverlaten. Daarbij zijn de onderwijsinstellingen, de jeugdzorg en de instanties voor de uitvoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden belangrijke partners.

Overleg met het veld

Toenemende bestuurlijke schaalvergroting en complexiteit binnen het onderwijs en het voorkomen en bestrijden van verkokering, nopen ertoe om de oude overlegstructuur opnieuw te herijken. Na overleg met de besturen wordt voorgesteld één Besturenoverleg Primair Onderwijs (BOPO) en één besturenoverleg Voortgezet Onderwijs (BOVO) in het leven te roepen. Daarbij hebben de bovenschoolse managers en de directeuren van het VO een mandaat om zaken af te werken. Weer Samen Naar School als apart overleg verdwijnt en gaat op in het besturenoverleg Primair Onderwijs.

Financiën

Een aantal activiteiten vanuit de planperiode 1998-2002 zijn door allerlei oorzaken in hun uitvoering vertraagd. Dit betreft onder meer activiteiten op het terrein van de VVE, de BBS en Flexit. De daarmee gepaard gaande middelen zijn gereserveerd in de egalisatiereserve. Het totaal aan uitgaven over de planperiode is begroot op een bedrag van 23.278.625,-. Het totaal aan inkomsten wordt geraamd op 22.785.132,-. Het geraamd tekort van 493.493,- kan geput worden uit de egalisatiereserve, die daarvoor voldoende ruimte biedt.

Voorgeschiedenis

Het huidige onderwijs(achterstandenbeleid) vastgelegd in de nota "Meer Kansen Voor Kinderen 1998-2002 is in december 2000 geëvalueerd. Eind 2000 is gestart met de voorbereiding van de nieuwe planperiode 2002-2006. Er is een projectgroep ingesteld bestaande uit vertegenwoordigers van het primair onderwijs, het voorgezet onderwijs, Weer Samen Naar School en de gemeente en een onafhankelijk voorzitter. De opdracht van de projectgroep was het ontwikkelen van een integraal onderwijsbeleidsplan, waarbij het goede uit het verleden behouden moet blijven en aangesloten moet worden bij nieuwe (landelijke) ontwikkelingen. Dit betreft met name maatregelen van de rijksoverheid op het terrein van de voor- en vroegschoolse educatie en maatregelen voor het primair en voortgezet onderwijs verwoord in de rijksnota "Aan de slag met onderwijskansen". Hierin komen de doelen en themas uit het lokale plan overeen met de aangereikte thema's van het Ministerie. Het onderwijsbeleidsplan is onderwerp van op overeenstemmingsgericht overleg met de besturen van zowel het primair- als voortgezet onderwijs geweest. Tevens is het naar betrokken maatschappelijke instellingen verzonden. Op grond van de binnengekomen reacties is het plan op enkele punten aangepast.

---

Buiten spelen in s-Hertogenbosch

do 20 december 2001

Ruimte is tegenwoordig schaars en ruimte om te spelen komt er vaak bekaaid van af. Daarom stelt het college voor in de toekomst een richtlijn te hanteren, om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte wordt gereserveerd voor buiten spelen. De gemeente 's-Hertogenbosch wil zo als één van de eerste gemeenten in Nederland benadrukken, dat spelen van onschatbare waarde is voor de fysieke, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Voorts benadrukt het nieuwe beleid dat speelruimte en speelvoorzieningen bijzonder belangrijk zijn voor de leefbaarheid van de woonomgeving. Om die reden worden speelvoorzieningen bij voorkeur zó gesitueerd en ingericht, dat zij een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de wijk. Kansen worden benut en voor bedreigingen wordt op een zo natuurlijk mogelijke wijze naar oplossingen gezocht. Van groot belang is ook dat volwassen en jeugdige wijkbewoners worden betrokken bij het totstandkomen van de speelvoorzieningen. Dit komt aan de orde als het nieuwe beleid wordt uitgewerkt in wijkspeelplannen. Voorgesteld wordt als eerste de wijk Noord aan te pakken. In de Sprookjesbuurt is hier al een begin gemaakt met de Goudskinderen, ook hier waren wijkbewoners betrokken bij het ontwikkelen van de speelvoorziening.

Het college legt het beleidskader "Ruimte voor jongeren in 'eigen domein', onderdeel Buiten spelen in de gemeente 's-Hertogenbosch" aan de gemeenteraad voor. Het beleid "ruimte voor jongeren" wordt hiermee gecompleteerd. Eerder zijn in dit kader de jongeren ontmoetingsplaatsen (JOPs) geëvalueerd en is het beleidskader vastgesteld voor ruimten voor activiteiten voor jongeren binnen. Het beleidskader Buiten spelen is opgezet als een visie op buitenspelen in ruime zin, dat wil zeggen als onderdeel van het continuüm "spelen-bewegen-ontmoeten", waarbij ook over de leeftijdsgrenzen van de jeugd heen wordt gekeken.