Ingezonden persbericht

CENTRAAL PLANBUREAU

Onderwerp: persbericht
Nummer : 1
Datum : 3 januari 2002
Inlichtingen bij: Carel Eijgenraam (tel. 0703383360), of Dick Morks (tel. 0703383410)

Economische groei bepalend voor de timing van aanleg Maasvlakte 2

De economisch groei in de komende jaren zal bepalend zijn voor het moment waarop het beste met de aanleg van Maasvlakte 2 kan worden begonnen. Een aanvullende maatschappelijke kostenbatenanalyse (KBA) voor Maasvlakte 2 bevestigt nogmaals de conclusie dat het tijdstip van aanleg niet te vroeg gekozen moet worden, maar moet aansluiten op de ontwikkeling van de vraag.

Bovenstaand onderzoek (Bijzondere CPB-Publicatie nummer 33: 'Welvaartseffecten van Maasvlakte 2: Aanvullende kosten-batenanalyse van uitbreiding van de Rotterdamse haven door landaanwinning') is gezamenlijk uitgevoerd door Centraal Planbureau (CPB), NEI en Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ten behoeve van de PKB+ deel 3 Mainportontwikkeling Rotterdam. In aanvulling op de eerdere publicatie ten behoeve van de PKB+ deel 1 zijn de gevolgen van de wettelijke geluidsgrenzen op gebruiksmogelijkheden van terreinen binnen het bestaande havengebied van Rotterdam nu nader uitgewerkt. De huidige wettelijke geluidsnormen blijken nog ruime groei toe te laten. Ook hebben de onderzoeksinstituten gekeken naar de indirecte effecten van de landaanwinning zoals netwerkeffecten voor het achterlandvervoer en regionale effecten. Tenslotte is onderzocht of door verhoging van de tarieven het exploitatietekort van de landaanwinning kan worden teruggedrongen. Berekeningen laten zien dat bij een hoge economische groei (ruim 3%) naar verwachting gemiddeld rond 2010 behoefte ontstaat om met de landaanleg te beginnen. Bij een middelhoge economische groei (rond de 2,5%) kan de aanleg beter nog een aantal jaren worden uitgesteld. Behalve het gewenste moment van aanleg bepaalt de toekomstige economische groei ook in belangrijke mate de omvang van de welvaartsbijdrage aan de Nederlandse economie. Als gekeken wordt naar de kosten en baten in de periode tot en met 2035 dan is de welvaartsbijdrage voor Nederland negatief in de orde van EUR -0,25 à -0,5 mld. Wordt ook rekening gehouden met een waarde voor het gebruik na 2035, dan wordt het beeld gunstiger, maar is de uitkomst van de KBA toch nog niet in alle gevallen positief. De resultaten lopen in de bovengenoemde gevallen dan uiteen van EUR 0,25 mld tot +0,75 mld. Valt de economische groei in Nederland evenwel laag uit (minder dan 2% per jaar) dan kan landaanwinning worden uitgesteld tot ver na 2020 en is het saldo van baten en lasten bovendien negatief. Eerder aanleggen dan de vraag aangeeft, leidt tot een grote verslechtering van de rentabiliteit.

Bovenop de genoemde bijdrage aan de Nederlandse welvaart draagt de havenuitbreiding ook nog bij aan de welvaart in de rest van WestEuropa. Gezien het grote aandeel van de doorvoercontainers zijn de voordelen voor het buitenland zelfs groter dan die voor Nederland. Voor de (Nederlandse) exploitant van de havenuitbreiding is het bedrijfseconomisch resultaat van de landaanwinning negatief, ook bij uitvoeren van de goedkoopste ontwerpvariant en bij gefaseerd aanleggen. Het bedrijfseconomisch resultaat is dat onderdeel van de nationale welvaartsbijdrage, dat zich beperkt tot de aanleg en exploitatie van de havenuitbreiding, maar laat andere zaken als voor- en nadelen voor gebruikers, milieu-effecten en indirecte effecten buiten beschouwing. Ervan uitgaande dat de huidige tarieven in de haven gehandhaafd blijven, kan een bedrijfseconomische exploitatie in het gunstigste geval voor niet meer dan 20% de investeringskosten dekken. Een verhoging van de tarieven zal de voordelen voor binnenlandse en buitenlandse gebruikers verminderen, maar verbetert het exploitatieresultaat aanzienlijk. Daardoor dalen de kosten en risico's voor de Nederlandse belastingbetalers. Het totale nationale KBA-resultaat verandert door tariefsverhoging niet veel.

De Bijzondere Publicatie 'Welvaartseffecten van Maasvlakte 2: Aanvullende kosten-batenanalyse van uitbreiding van de Rotterdamse haven door landaanwinning' ISBN 90-5833-086-9 is te bestellen bij:

Koninklijke De Swart
Postbus 53184
2505 AD Den Haag
Telefoon : 0703082121
Telefax : 0703082159

De prijs is EUR 20,00 inclusief verzendkosten

De conclusies op hoofdlijnen en samenvatting, evenals het volledige document, zijn (gratis) beschikbaar als PDF-files op de website van het Centraal Planbureau (www.cpb.nl).

Informatie over de PKB3 is te vinden op de PMR-website (http://www.mainportpmr.nl/).