ERNST AND YOUNG
Online consument bevangen door Harry Potter-virus
HARRY POTTER FAVORIET BIJ ONLINE KERSTCONSUMENT
Ook consumenten die op het internet kerstinkopen deden, zijn dit jaar
massaal in de ban van Harry Potter. Dat blijkt uit onderzoek van
Kelkoo en Ernst & Young. Een op de drie digitale consumenten in het
Verenigd Koninkrijk was op zoek naar speelgoed rond de favoriete
kinderheld van dit moment. De Franse en Nederlandse zoekmachines
registreerden eveneens een grote belangstelling voor Harry
Potter-producten.
Uit onderzoek over de maand voor Kerstmis (25 november - 24 december)
blijkt de hype rond de boeken en films van Harry Potter ook
overgeslagen op de digitale consument. In het Verenigd Koninkrijk ging
Harry Potter met 32% van de in totaal 18.500 zoekopdrachten voor
speelgoed eenvoudig aan kop. Barbie, Scaletrix en Pokemon volgden op
ruime afstand met respectievelijk 1.900, 1.300 en
1.000 zoekopdrachten. De merchandising rond de bioscoopkraker 'Lord
of the Rings' moet wellicht nog wat op gang komen, want slechts een
handvol consumenten gaf aan speelgoed rond deze grote filmconcurrent
van Harry Potter te zoeken. Bovendien zien de onderzoekers in het
verschil in belangstelling de bevestiging dat de verfilming van het
boek van Tolkien meer een volwassenenpubliek aanspreekt dan kinderen.
Bij de computerspelletjes was sprake van een vergelijkbare
Potter-mania. Van de 43.000 zoekopdrachten in het Verenigd Koninkrijk
kwam 9% op naam van Harry Potter te staan.
Buiten het Verenigd Koninkrijk bleek de belangstelling voor Harry
Potter met name in Frankrijk en Nederland groot. In Frankrijk kwam
Potterspeelgoed eveneens uit op één en stonden 16% van alle
zoektochten naar computerspelletjes in het teken van Harry. In
Nederland waren vooral de boeken rond de tovenaarsleerling in trek:
met 13% van alle zoekopdrachten voerden de avonturen van Harry Potter
ruimschoots het verlanglijstje voor de feestdagen aan. Opvallende
tweede onder de meest gezochte boeken in de kersttijd was overigens de
bijbel met 6% van de zoekopdrachten. Onder de computerspelletjes liet
Harry Potter in Nederland alleen Granturismo 3 voor zich.
De onderzoekers voorzien dat de kerstaankopen via internet dit jaar
weer gestegen zal zijn ten opzichte van het vorige jaar. Men
registreerde een toename van het aantal bezoeken aan online winkels
van 160%. Eerder kwam onderzoeksbureau Forrester naar buiten met de
verwachting van een omzetgroei aan digitale aankopen met 116%. Op
basis van de bezoekaantallen is het aannemelijk dat er uiteindelijk
een grotere omzetgroei wordt gerealiseerd.
Kelkoo is Europa's grootste marktplaats voor consumenten en biedt de
mogelijkheid om het aanbod van online winkels op het internet met
elkaar te vergelijken. De e-commerce barometer van Kelkoo en Ernst &
Young registreert het gedrag en de interesse van de online consument
en toont trends en marktaandelen van de diverse merken.
Einde bericht