Ernst & Young

Harry Potter ook favoriet bij online kerstconsument

3 januari 2002 - Ook consumenten die op het internet kerstinkopen deden, zijn dit jaar in de ban van Harry Potter. Dat blijkt uit onderzoek van Kelkoo en Ernst & Young. Een op de drie digitale consumenten in het Verenigd Koninkrijk was op zoek naar speelgoed rond de favoriete kinderheld van dit moment. De Franse en Nederlandse zoekmachines registreerden eveneens een grote belangstelling voor Harry Potter-producten.

Uit onderzoek over de maand voor Kerstmis (25 november - 24 december) blijkt de hype rond de boeken en films van Harry Potter ook overgeslagen op de digitale consument. In het Verenigd Koninkrijk ging Harry Potter met 32% van de in totaal 18.500 zoekopdrachten voor speelgoed eenvoudig aan kop. Barbie, Scaletrix en Pokemon volgden op ruime afstand met respectievelijk 1.900, 1.300 en 1.000 zoekopdrachten. De merchandising rond de bioscoopkraker Lord of the Rings moet wellicht nog wat op gang komen, want slechts een handvol consumenten gaf aan speelgoed rond deze grote filmconcurrent van Harry Potter te zoeken. Bovendien zien de onderzoekers in het verschil in belangstelling de bevestiging dat de verfilming van het boek van Tolkien meer een volwassenenpubliek aanspreekt dan kinderen. Bij de computerspelletjes was sprake van een vergelijkbare Potter-mania. Van de 43.000 zoekopdrachten in het Verenigd Koninkrijk kwam 9% op naam van Harry Potter te staan.

Buiten het Verenigd Koninkrijk bleek de belangstelling voor Harry Potter met name in Frankrijk en Nederland groot. In Frankrijk kwam Potterspeelgoed eveneens uit op één en stonden 16% van alle zoektochten naar computerspelletjes in het teken van Harry. In Nederland waren vooral de boeken rond de tovenaarsleerling in trek: met 13% van alle zoekopdrachten voerden de avonturen van Harry Potter ruimschoots het verlanglijstje voor de feestdagen aan. Opvallende tweede onder de meest gezochte boeken in de kersttijd was overigens de bijbel met 6% van de zoekopdrachten. Onder de computerspelletjes liet Harry Potter in Nederland alleen Granturismo 3 voor zich.

De onderzoekers voorzien dat de kerstaankopen via internet dit jaar weer gestegen zal zijn ten opzichte van het vorige jaar. Men registreerde een toename van het aantal bezoeken aan online winkels van 160%. Eerder kwam onderzoeksbureau Forrester naar buiten met de verwachting van een omzetgroei aan digitale aankopen met 116%. Op basis van de bezoekaantallen is het aannemelijk dat er uiteindelijk een grotere omzetgroei wordt gerealiseerd.

Kelkoo is Europas grootste marktplaats voor consumenten en biedt de mogelijkheid om het aanbod van online winkels op het internet met elkaar te vergelijken. De e-commerce barometer van Kelkoo en Ernst & Young registreert het gedrag en de interesse van de online consument en toont trends en marktaandelen van de diverse merken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter Jan-Willem Wits tel. 010 407 43 59 van Ernst & Young of directeur Onno Staal van Kelkoo Nederland tel. 020 6530 580.