Harry Potter ook favoriet bij online kerstconsument
3 januari 2002 - Ook consumenten die op het internet kerstinkopen
deden, zijn dit jaar in de ban van Harry Potter. Dat blijkt uit
onderzoek van Kelkoo en Ernst & Young. Een op de drie digitale
consumenten in het Verenigd Koninkrijk was op zoek naar speelgoed rond
de favoriete kinderheld van dit moment. De Franse en Nederlandse
zoekmachines registreerden eveneens een grote belangstelling voor
Harry Potter-producten.
Uit onderzoek over de maand voor Kerstmis (25 november - 24 december)
blijkt de hype rond de boeken en films van Harry Potter ook
overgeslagen op de digitale consument. In het Verenigd Koninkrijk ging
Harry Potter met 32% van de in totaal 18.500 zoekopdrachten voor
speelgoed eenvoudig aan kop. Barbie, Scaletrix en Pokemon volgden op
ruime afstand met respectievelijk 1.900, 1.300 en 1.000
zoekopdrachten. De merchandising rond de bioscoopkraker Lord of the
Rings moet wellicht nog wat op gang komen, want slechts een handvol
consumenten gaf aan speelgoed rond deze grote filmconcurrent van Harry
Potter te zoeken. Bovendien zien de onderzoekers in het verschil in
belangstelling de bevestiging dat de verfilming van het boek van
Tolkien meer een volwassenenpubliek aanspreekt dan kinderen. Bij de
computerspelletjes was sprake van een vergelijkbare Potter-mania. Van
de 43.000 zoekopdrachten in het Verenigd Koninkrijk kwam 9% op naam
van Harry Potter te staan.
Buiten het Verenigd Koninkrijk bleek de belangstelling voor Harry
Potter met name in Frankrijk en Nederland groot. In Frankrijk kwam
Potterspeelgoed eveneens uit op één en stonden 16% van alle
zoektochten naar computerspelletjes in het teken van Harry. In
Nederland waren vooral de boeken rond de tovenaarsleerling in trek:
met 13% van alle zoekopdrachten voerden de avonturen van Harry Potter
ruimschoots het verlanglijstje voor de feestdagen aan. Opvallende
tweede onder de meest gezochte boeken in de kersttijd was overigens de
bijbel met 6% van de zoekopdrachten. Onder de computerspelletjes liet
Harry Potter in Nederland alleen Granturismo 3 voor zich.
De onderzoekers voorzien dat de kerstaankopen via internet dit jaar
weer gestegen zal zijn ten opzichte van het vorige jaar. Men
registreerde een toename van het aantal bezoeken aan online winkels
van 160%. Eerder kwam onderzoeksbureau Forrester naar buiten met de
verwachting van een omzetgroei aan digitale aankopen met 116%. Op
basis van de bezoekaantallen is het aannemelijk dat er uiteindelijk
een grotere omzetgroei wordt gerealiseerd.
Kelkoo is Europas grootste marktplaats voor consumenten en biedt de
mogelijkheid om het aanbod van online winkels op het internet met
elkaar te vergelijken. De e-commerce barometer van Kelkoo en Ernst &
Young registreert het gedrag en de interesse van de online consument
en toont trends en marktaandelen van de diverse merken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter Jan-Willem Wits tel. 010 407 43 59 van Ernst & Young of directeur Onno Staal van Kelkoo Nederland tel. 020 6530 580.