Nederlandse Vereniging van journalisten

Zilveren Camera 2001 voor Marco Okhuizen
"Je voelt je toch een soort voyeur"

Marco Okhuizen (38) werkt vooral voor het Algemeen Dagblad en het ANP. Hij won De Zilveren Camera met een foto van een slachtoffer van de nieuwjaarsbrand in Volendam. 'Ergens was het wel gênant om daar te fotograferen. Je voelt je toch een soort voyeur. Maar het is wel nieuws en je moet het verslaan. Dat probeer ik zo integer mogelijk te doen. Toch kom je af en toe op plekken waar ze je liever niet zien. Soms moet je gebruik maken van een onbewaakt ogenblik, van een opening in de ehbo-tent. Als het een gewoon ongeluk was geweest, was ik doorgereden. Maar dit had enorme nieuwswaarde.'

Okhuizen maakt nieuwsfoto's, maar ook portretten en feature-onderwerpen. 'Nederland is niet echt een nieuwsland, de krant wordt met achtergrondverhalen gevuld. Maar een gebeurtenis als Volendam spreekt wel erg aan, het is een heel klein stukje geschiedenis dat je hebt vastgelegd. Vorig jaar ben ik naar Cuba geweest voor een serie over een sigarenfabriek. Reizen is een van de leukere dingen van het werk. Je maakt dan langere reportages waar je meer tijd aan kan besteden dan aan de vluchtige momenten. Ook ben ik naar België en Luxemburg geweest om Nederlanders op hun vakantieplek te fotograferen, heel leuk. En vorige maand neonazi's in Berlijn, vijfduizend stuks.'
De Amsterdamse fotograaf begon zijn carrière als laborant in een fotovakblab. 'Ik werkte in de zwart-witdoka. Afdrukken is een mooi vak, maar je bent altijd met werk van een ander bezig. In 1993 heb ik mijn baan opgezegd en ben ik op eigen houtje naar Bosnië gegaan. Daar zou ik de meeste kans hebben een goed portfolio op te bouwen, dacht ik. Ik ben er een jaar gebleven. Ik werkte onder meer voor Paris Match, Nieuwe Revu en Sipa Press in Frankrijk. Die laatste opdrachtgever was een harde leerschool. Ze hebben voornamelijk foto's gestolen en weinig betaald.'
'Op een gegeven moment had ik zoveel vrienden in Bosnië, ik werd onderdeel van de bevolking. Daardoor wordt het minder zakelijk en ga je een ander soort foto's maken. Als je binnenkomt in zo'n land, fotografeer je voornamelijk brandhaarden. Later fotografeerde ik bijvoorbeeld jongens die muziek maakten en de oorlog negeerden. Het leven van binnenuit. Voor Nieuwe Revu fotografeerde ik twee artsen, een Serviër en een Moslim. Je leert die mensen kennen. Dat zijn heel interessante momenten. Sociale problemen trekken me ontzettend aan, ik fotografeer bijvoorbeeld veel daklozen en ik maak altijd een praatje met ze.'

Okhuizen werkt het liefst met zijn Leica's, maar steeds vaker ook met Canon. 'We gaan naar mijn zin te vaak over op digitale fotografie. Ik ben nostalgisch. Als ik reis, neem ik alleen mijn twee Leica's mee. Dan heb ik meer het gevoel dat ik met fotografie bezig ben. De nacht nadat ik had gehoord dat ik de Zilveren Camera had gewonnen, heb ik geen oog dichtgedaan. Deze prijs is belangrijk voor mij, het is een bekroning op wat ik dagelijks doe.'