Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 7 januari 2002

Bankprestaties klantonvriendelijk en onder de maat Horeca soepel van gulden naar euro

Amsterdam, 7 januari 2002 - In de meeste horecabedrijven in Nederland is de overgang van guldens naar euro's soepel verlopen, zo blijkt uit een de door Koninklijk Horeca Nederland gehouden enquête. Complimenten zijn er voor het coöperatief gedrag van de Nederlandse horecaconsument en voor de professionele begeleiding van het ministerie van Financiën. Zware kritiek is er daarentegen op het optreden van de Nederlandse banken, zo bleek tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Horeca Nederland vandaag in Amsterdam.

Voorzitter Jan Geenemans zei in zijn nieuwjaarsrede, dat de banken bij de overgang van gulden naar euro op eigen terrein hadden gefaald. "Door de uitgifte van te grote eurocoupures is de druk van de omwisseling van bankinstellingen onevenredig zwaar verschoven naar het bedrijfsleven en de consumenten. Desondanks hebben die er met z'n allen dankzij veel inzet en onderlinge loyaliteit uiteindelijk een succes van gemaakt".

Bijzondere dienstverlening, zoals extra openstelling, en communicatie over onder meer de provisievrije periode van de eerste euroweek bleven volgens hem ver onder de maat. Ook blijken de Banken vooral op woensdagmiddag 2 januari de deuren gesloten te hebben gehouden. "Communicatie met verantwoordelijke managers was klantonvriendelijk of was er helemaal niet, zeker niet buiten kantooruren. Geldverkeer is het vakgebied van banken en daar hadden zij, zoals was afgesproken, een voortrekkersrol moeten spelen. Zij hebben er evenwel de voorkeur aan gegeven dekking te zoeken, totdat consument en bedrijfsleven de veldslag voor ze hadden gewonnen".

De heer Geenemans vindt, dat de Nederlandse horecaconsument een flinke pluim verdient. "Hoewel wij incidenteel de indruk hadden, dat ook bij ons de spaarpot werd geleegd, hebben wij bij onze gasten veel begrip ervaren voor onze wisselproblematiek. Men heeft zich zeer loyaal en coöperatief opgesteld". Het succes van de euro-invoering, tot nog toe, is volgens hem voor het grootste deel dan ook te danken aan "het loyale samenspel tussen consumenten en bedrijfsleven".

Ook politie, verzekeringsmaatschappijen en de andere toonbankinstellingen hebben in de visie van Koninklijk Horeca Nederland hun vooraf bepaalde rol vriendelijk en gedisciplineerd uitgespeeld.

De heer Geenemans toonde zich daarnaast bijzonder complimenteus over de begeleiding van het ministerie van Financiën. "Zij hebben zich in deze massale geldoperatie bijzonder onderscheiden door een efficiënte en betrouwbare uitvoering van de leveringsafspraken. De vertegenwoordigers van dit ministerie hebben zich vooraf gevoelig getoond voor de signalen van de werkvloer, zoals wij die in het gezamenlijk overleg naar voren hebben gebracht, en hebben daarnaar gehandeld".

"De communicatie met het crisiscentrum was deskundig, klantgericht en ook buiten kantooruren optimaal. Wij bewaren aan deze samenwerking de beste herinneringen", aldus de heer Geenemans.