Carros

Volvo X90

(10 januari 2002)

Volvo's eerste Sports Utility Vehicle (SUV) zal tijdens de Autoshow van Detroit op 7 januari 2002 zijn debuut beleven. "Onze vierwielaangedreven XC9O is een nieuwe generatie SUV en tevens een van de veiligste en aantrekkelijkste die momenteel op de markt verkrijgbaar is", aldus Hans Wikman, Project Director van de Volvo XC9O.

"Stoer, maar niet te macho. Gespierd, maar niet agressief," zo beschrijft
Peter Horbury, vice-president en chief designer van Volvo Cars de nieuwe Volvo XC9O. In zijn gespierde uiterlijk komt een aantal traditionele, maar unieke Volvo-kenmerken samen:
- de rechte voorkant met zijn typische grille
- de V-vormige motorkap

- de brede, geprononceerde schouders

- de karakteristieke achterlichten

"Niemand zal eraan twijfelen dat de Volvo XC9O een echte hedendaagse Volvo is", vervolgt Horbury. De gespierdheid van het design gaat in de Volvo XC9O moeiteloos samen met de afgeronde hoeken aan de voor- en achterzijde. Hierdoor ontstaat een subtiel, niet-agressief uiterlijk.

Plaats voor zeven personen
In de nieuwe Volvo XC9O is het passagiersgedeelte zover mogelijk naar voren geplaatst. Hierdoor kunnen met gemak zeven volwassenen comfortabel en veilig worden vervoerd, zonder dat de auto erg groot van formaat wordt. De Volvo XC9O is slechts 4,80 meter lang; maar 87 millimeter langer dan een Volvo V70. Van binnen valt meteen op dat de Volvo XC9O ruim is en dat kwalitatief hoogwaardige materialen zijn gebruikt. Het dashboard is een van de duidelijkste en meest ergonomisch ontworpen panelen ter wereld. Het oogt typisch Scandinavisch door zijn eenvoudige lijnen en functionaliteit.

Alle mogelijke veiligheidstoepassingen
Uiteraard verwachten Volvo's klanten dat de nieuwe Volvo XC9O aan alle veiligheidseisen voldoet. En inderdaad, ook Volvo's eerste SUV beschikt over alle mogelijke veiligheidstoepassingen. Bij dit model is extra rekening gehouden met ongevallen waarbij de auto in een roll-over zou kunnen geraken. Om dit risico te verkleinen is de Volvo XC9O standaard uitgerust met een actief systeem dat de stabiliteit vergroot, het Roll Stability Control (RSC). Dit systeem bepaalt met behulp van een zogenaamde gyro-sensor de rolsnelheid en de rolhoek van het voertuig en gebruikt deze informatie om het risico te bepalen dat de Volvo over de kop slaat.

Als het nodig blijkt te zijn, treedt het standaard aanwezige antislipsysteem Dynamic' Stability and Traction Control (DSTC) in werking. Dit systeem zorgt dat de kracht van de motor minder wordt en dat zonodig een of meerdere wielen afremmen, totdat de stabiliteit hervonden is.

RSC is momenteel het enige actieve systeem op de markt dat de stabiliteit vergroot door middel van het vaststellen van de rolhoek. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Ford Motor Company.

Mocht de Volvo XC9O toch over de kop slaan, dan treden passieve veiligheidssystemen in werking die tot doel hebben te voorkomen dat de hoofden van de inzittenden met de boven- of zijkant van de auto in aanraking komen. Volvo heeft bijvoorbeeld het dak van de Volvo XC9O voorzien van Boron-staal, dat vier tot vijf keer steviger is dan normaal staal. Verder zijn alle zeven zitplaatsen uitgerust met gordelspanners en worden alle zeven inzittenden beschermd door het Infiatable Curtain. Dit systeem voorkomt dat de hoofden van de passagiers in het geval van een ongeluk met de zijkant van de auto in aanraking komen.