Double digit groeicijfers in ICT-sector pas in 2003 weer mogelijk

Heliview voorziet voor 2002 een licht herstel van de zakelijke ICT-markt met 4,5%. Deze stijging moet echter gezien worden als een maximaal scenario en zal daarom eerder lager dan hoger uitvallen. De hardwaremarkt zal verder dalen met 2,2%, minder catastrofaal dus dan in 2001 toen deze daalde met 8,8%. De servicemarkt zal met een stijging van 1,7% ten opzichte van 2001 een licht herstel te zien geven. De standaard software markt stijgt in 2002 weliswaar minder uitbundig dan in 2001 maar toch nog altijd met 18,3%. Dit blijkt uit het Report IT Market Outlook Netherlands 2002 van Heliview Marketingservice.

Aankoop ICT producten afgenomen

De marktontwikkelingen met betrekking tot aankoop van ICT producten en diensten zijn in het jaar 2001 ten opzichte van 2000 sterk verslechterd. Deze ontwikkeling ligt in lijn met de groeicijfers die de sector in 2000 wist te realiseren. Met de magere 3,8% groei in 2000 werd al een duidelijk signaal afgegeven. De omzetstijging die de ICT sector en met name de servicesector in 1999 realiseerden, was al niet stabiel. Als de omzet die in 1999 op activiteiten rondom de millenniumproblematiek werd gerealiseerd, weggelaten wordt uit de totaalomzet, wordt duidelijk dat structurele omzetgeneratoren toen al onder druk stonden. De millenniumomzet verbloemde het feitelijke beeld en dit werd, zoals vastgesteld in 2000, expliciet in tegenvallende groeicijfers vertaald.

In 2001 zette deze negatieve trend zich verder voort om uiteindelijk te resulteren in een afname met 1% in het volume externe ICT spendings. Met name de hardware markt liet met 8% een fikse daling zien, maar ook de service markt is met 7,6% fors gedaald. Verantwoordelijk voor deze daling waren de opleidings- en trainingsmarkt; IT consultancy en bodyshopping. De package software markt (ERP, CRM en Storagemanagement software) en de OS-upgrademarkt (PC's en midrange servers) deden het in 2001 wel goed en stegen gezamenlijk met 28,5%.

New Economy theorie geen hype

Uitgaande van de New Economy gedachte werd na 2000 uitgegaan van een situatie waarin, op basis van breedband internettoepassingen, bestaande traditionele distributiestrategieën herzien zouden worden. Ter indicatie: binnen de Nederlandse markt zijn 808.000 bedrijven actief, waarvan er minstens 135.000 actief zijn met het doorschuiven van producten en diensten in de keten. Deze 135.000 bedrijven genereren door opeenvolgende margetoevoegingen een winst voor VPB van een kleine 70 miljard euro op jaarbasis. In een ver doorgevoerde abstractie kan derhalve geredeneerd worden dat bedrijven en gezinnen ca. 70 miljard euro te veel betalen voor aangekochte producten en diensten. Indien distributieketens, dankzij vergaande toepassing van het internet als verkoopkanaal, sterk ingekort worden, leidt dit theoretisch tot een koopkrachtverbetering van 37% op jaarbasis. De New Economy theorie wijzigt vanuit deze optiek niet alleen het traditionele ketendenken aanzienlijk, maar leidt daarnaast ook daadwerkelijk tot een langdurige periode van economische groei. Daarmee is de New Economy theorie dus niet aan te merken als een hype, maar als een zeer invloedrijke innovatie die een impact zal hebben die gelijk is aan die van de industriële revolutie.

Gemiste kans ICT-sector

In de ICT-sector verdiept het lijnmanagement zich onvoldoende in de vraag wat technologie de organisatie kan bieden en wat de organisatorische voorwaarden voor en consequenties van vergaande informatisering zijn. Hier ligt dus tot nog toe dé gemiste kans voor de ICT-sector. De competence centers van de grotere ICT-service dienstverleners zijn te sterk technologie- in plaats van business-georiënteerd. Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan toekomstige portfolio's, distributiebeleid en productietechnische implicaties van de klantorganisaties. Hieruit kan een belangrijk deel van de economische teruggang worden verklaard. Structurele opzet van business driver kenniscentra door de ICT-sector is dan ook een noodzakelijke voorwaarde om de sector in omzet en resultaat weer te laten groeien.

New Economy Proof

Heliview stelt dat de aandacht van de ICT sector en van klantenorganisaties zich in 2002 dient te focussen op de volgende zaken:

* Herbezinning op het traditionele keten denken
* Per sector vaststellen van de kanaalkeuzes van de toekomst
* Middellange termijn branche vervagings / productportfolio effecten samenhangend met invoering van nieuwe economie modellen
* Een optimale analyse van de bedrijfsprocessen over een periode van 5 jaar

* Het zoeken van een betere koppeling tussen IT spendings en bedrijfsmatige bijdragen

* Verdere doorvoering van backoffice ICT integratie
* Business training voor ICT professionals en Technology training general management.

Het invullen van deze aandachtspunten moet de
ICT-gebruikersorganisaties `New Economy Proof' maken. Op basis daarvan zal pas in 2003 sprake zijn van feitelijke implementaties van new markets software. Daarom zullen double digit groeicijfers pas in 2003 weer tot de mogelijkheden behoren.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact op nemen met:Drs. Ton Ketelaars (tel: 0031 (0)76 5484000 of mobiel: 0031 (0)6 54744435. Voor meer informatie over Heliview of onze producten kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-5484000. Of bekijk onze website: www.heliview.com. Ons adres is Lage Mosten 1-5, 4822 NJ Breda.