TWYNSTRA GUDDE

Twynstra Gudde Intranet Monitor 2001: resultaten

Twynstra Gudde Intranet Monitor 2001: verwachte innovatie blijft uit

Alleen organisaties die intranet vanaf het eerste uur gebruiken slagen erin om de innovatieve mogelijkheden daadwerkelijk te benutten. Dit blijkt uit de tweede meting van de Intranet Monitor van Twynstra Gudde, een uitgebreid onderzoek onder communicatiemanagers in Nederland. Voor de Intranet Monitor 2001 werden gegevens verzameld van 250 organisaties over de aanwezigheid, toepassing en effecten van intranet.

Uit de meting blijkt dat organisaties die nu starten met intranet, dit duidelijk doen vanuit een bepaalde visie en doelstellingen met betrekking tot de toegevoegde waarde. Er wordt doelbewuster bepaald waarvoor het intranet wel en niet wordt gebruikt.

Daarnaast concludeert Twynstra Gudde dat de meeste intranetten tot nu toe 'blijven steken' in de verbeterfase. De onderzochte intranetten bieden vooral nieuws en informatie, toepassingen die niet meer weg te denken zijn. Toepassingen voor tweerichtingscommunicatie, kennisdelen en samenwerken via intranet zijn nog altijd minder vaak te vinden. Ook de technologie wordt nog niet op grote schaal ingezet in werkprocessen. In veel organisaties is intranet inmiddels wel een vertrouwd verschijnsel.

Jan-Jelle van Hasselt van adviesbureau Twynstra Gudde licht toe: 'Ondanks de forse investeringen hebben nog maar weinig lijnmanagers zelf een visie ontwikkeld op de mogelijkheden van intranet in hún bedrijfsprocessen. Terwijl juist daarin de potentiële innovatie schuilt. Zolang zij niet 'aanhaken' bij de ontwikkelingen blijven veel intranetten steken in handige, maar eigenlijk te dure informatietoepassingen.'

De meerwaarde van een intranet
De Intranet Monitor 2001 geeft een herkenbaar beeld. Van Hasselt 'De resultaten zijn in lijn met onze eigen waarnemingen. We hebben de afgelopen jaren gezien dat veel organisaties echt een verbeterslag hebben doorgevoerd op hun intranet. De problemen die men hierbij ervaart passen ook bij het ambitieniveau: als je de 'grote massa' in je organisatie wilt bereiken kost dat veel geld en energie en zul je altijd tegen acceptatieproblemen aanlopen.' Ondanks deze hindernissen is intranet bij de meeste organisaties een volwassen onderdeel van de interne communicatie geworden. Maar daarmee benutten organisaties slechts een klein deel van het potentieel van intranet. 'De echte meerwaarde zit toch in het innoveren van werkprocessen en in het optimaler benutten van de kennis in je organisatie. Zulke toepassingen bedenk je niet alleen vanuit de staf, daar moeten lijnmanagers zelf ideeën over ontwikkelen. Het lijkt erop dat de motor van intranet op dit moment nog altijd in de staf ligt. Zij zijn er wel in geslaagd om grote investeringen los te krijgen, maar kennelijk niet om hun inzichten en enthousiasme over de mogelijkheden van intranet over te brengen. Dat wordt dus dé uitdaging voor de komende jaren', aldus Van Hasselt.

Achtergrondinformatie
Jan-Jelle Van Hasselt publiceert regelmatig artikelen en boeken over de onderwerpen intranet, corporate communicatie en projectmanagement. Hij is bij Twynstra Gudde werkzaam als partner
communicatiemanagement

Twynstra Gudde is een multispecialistisch adviesbureau en maakt onderdeel uit van de Twynstra Group of Managers & Consultants. Tot de Twynstra Group of Managers & Consultants behoren Twynstra Gudde Management Consultants, Twynstra Gudde Interim Management, Twynstra Gudde Project Executives, Twynstra Corporate Strategy and Finance, Twynstra The Bridge, Twynstra Work Innovation, DEGW Twynsta en DEGW España.