Amsterdam RAI

Horecava 2002
8 jan 2002

TWEEDE HORECAVA INNOVATION AWARD VOOR T-TIP

Thérese Boer reikt hoofdprijs uit aan @dvancement4u

Innovatie op de vierkante centimeter: de T-Tip van @dvancement4u te Barendrecht wint de Horecava Innovation Award 2002. De T-Tip is een kartonnen onderzettertje voor natte theezakjes, dat heel veel geknoei en irritatie aan tafel voorkomt. Een onafhankelijke jury koos de winnaar uit 130 inzendingen, 40 meer dan het eerste jaar. Directeur Rijnder Schaap van @dvancement4u ontving de Award bij de opening van de Horecava 2002 uit handen van topgastvrouw Thérese Boer, mede-eigenaresse van restaurant De Librije (twee Michelin-sterren) in Zwolle.

Categoriewinnaars
De T-Tip komt ook als beste uit de bus in de categorie Interior & Design. In de categorie Food & Beverage gaat de onderscheiding naar de aardappelbodems van Quality Cuisine. Bij Equipment wint de Bottlenecker (glasversnipperaar) van de gelijknamige firma. In de nieuwe categorie Services gaat de hoogste eer naar ResV3, software voor restaurant reserveringen van RESweb. De prijsuitreiking vond plaats op maandag 7 januari 2002 tijdens de opening van de vierdaagse horecabeurs Horecava in Amsterdam RAI. De organisatie van de beurs wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en tevens fabrikanten en leveranciers stimuleren horeca en catering te blijven voorzien van innovatieve producten. De aan de wedstrijd gekoppelde awards zijn vervaardigd door glaskunstenaar Vincent van Ginneke en stellen de drie-eenheid eten, drinken en slapen voor.

Het juryoordeel
Volgens de jury gaf de combinatie van eenvoud en probleemoplossend vermogen uiteindelijk de doorslag bij de keuze voor de T-Tip als overall winnaar. De leverancier biedt een oplossing voor het eeuwige probleem van geknoei met natte theezakjes in horeca en catering. Met als extra voordeel dat de kaartjes (5 x 7,5 cm) bedrukt kunnen worden voor promotie- of reclamedoeleinden. De T-Tip is een voorbeeld van een product dat een oplossing biedt voor een praktisch, dagelijks probleem. De onderscheiding geeft aan dat het voor fabrikanten en leveranciers de moeite loont om goed en intensief mee te denken met ondernemers, medewerkers en gasten.

Een concept rond aardappelbodems van Quality Cuisine (Roermond) ontving de award in de categorie Food & Beverage omdat het concept goed is uitgewerkt, met drie formaten, talloze vullingen en vele toe-passingen. De Bottlenecker van de gelijknamige firma (Goes) viel in de categorie Equipment in de prijzen met een glasversnipperaar, die het probleem van grote hoeveelheden statiegeldloos glas oplost.

De software ResV3 van RESweb (Den Haag) kreeg de award in de nieuwe categorie Services. Met het systeem kunnen restaurants reserveringen beter verwerken, de capaciteit van het restaurant optimaal benutten en informatie over gasten gemakkelijk verzamelen en gebruiken.

Concepten versus noviteiten
De categorie-winnaars werden gekozen door een onafhankelijke jury van deskundigen, ondernemers en journalisten van vakbladen. In een eerder stadium hadden zij van de 130 inzendingen er 14 genomineerd. Over de kwaliteit van de inzendingen is de jury redelijk tevreden. Hoewel nog steeds veel aangemelde producten blijven hangen op het niveau van een noviteit, neemt het aantal ingezonden concepten toe. Dat is belangrijk omdat ondernemers, chefkoks en managers in horeca en catering steeds meer zoeken naar totaaloplossingen. Vaak vraagt dat om meer dan een enkel product. Vooral in de categorie Food & Beverage ziet de jury veel producten op de markt verschijnen die nauwelijks toegevoegde waarde kennen of min of meer een kopie zijn van concurrerende producten. Vandaar dat in deze categorie juist concepten hoog scoorden. In de nieuwe categorie Services bleek het aantal inzendingen nog niet zo groot (17). Wel worden hier vaak concepten ingezonden, maar deze zijn lang niet altijd optimaal uitgewerkt. De sterkste concurrentie om een nominatie treft de jury aan in de categorie Equipment, waar fabrikanten en leveranciers sterk probleemoplossend en kostenbesparend denken.

Amsterdam, 7 januari 2002