Amsterdam.nl

Aanleg Noord/Zuidlijn

Een snelle verbinding tussen Noord, de binnenstad en Zuid zorgt ervoor dat ook in de toekomst de stad leefbaar blijft. Dus moet de Noord/Zuidlijn er - ondanks de hogere kosten - gewoon komen. Wat vindt u?

Amsterdam is een dorp dat best zonder metro kan. Belangrijker nu is de vraag in hoeverre de amsterdamse bevolking bij het referendum over de NZ-lijn is voorgelogen door de gemeente. Ik zie ze nog voor me op AT5: "Nee, natuurlijk wordt de metro niet duurder dan begroot" "Nee, het boren van de tunnel brengt geen grote risico's met zich mee." En nu blijken de aannemers het niet binnen de begroting te kunnen bouwen omdat de risico's van de boortechniek te groot zijn. Hoe is het toch weer mogelijk. De gemeente heeft zijn beurt verspeeld. Nu is het tijd om het bestaande openbaar-vervoersnet te verfijnen. Ik zie het probleem niet van een kwartiertje in de tram om aan de andere kant van ons dorp te komen.

Arjan van Ommen, Amsterdam - 06-01-2002
^

De NZ moet er zeker komen! Het is een belangrijke schakel in goed en snel OV in A'dam. Ik lees vaak hier dat de Ringlijn (RL) naar CS moet worden doorgetrokken; SLECHT IDEE, waarom? Omdat we de Ytram (YT) naar Sloterdijk moeten doortrekken. Op die manier ontstaat er een directe OW (oostwest) verbinding. De RL moeten we naar noord over Molenwijk Richting Buikslotermeerplein en verder naar Yburg doortrekken. Ik pleit ook voor een OW verbinding lopend (grofweg) via muiderpoort onder het oosterpark, de singel (langs maurits en stadh.kade, in het water geen gedoe met huisbewoners e.d hooguit wat woonboten), onder de overtoom, en C.lelylaan (aansluiting RL), osdorp, badhoevedorp en verder richting Schiphol, Hoofddorp. De NZ lijn moeten we trouwens via Amstelveen naar Schiphol en Aalsmeer (met verbindingen met de zuidtangent) laten lopen. Zo heb ik nog wat ideetjes. Natuurlijk gaat het geld kosten, maar dat zal het altijd. Er is al een behoorlijk tijdje niet groots geinvesteerd in het OV in/rond Amsterdam. Het wordt hoog tijd! Kijk maar waarmee de NS te kampen heeft, in mijn ogen grotendeels a.g.v achtergebleven investeringen. Wat we missen hier in de regio zijn snelle verbindingen om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen, In Parijs bijv, kun je snel van de ene naar de andere kant m.b.v de RER-lijnen, Amsterdam is veel kleiner dan Parijs, maar nog kost het me ong. 50 minuten om van zuidoost naar noord te reizen. Ons tram- en busnet is in wezen redelijk, maar het kan veel beter en simpeler.

R.Kalloe, Amsterdam - 05-01-2002
^

Go for it, but get rid of the cars!!!

Frank Andrews, Amsterdam - 04-01-2002
^

Snel ondergronds doorgaand openbaar vervoer van Noord naar Zuid kan veel betekenen voor de verstopte historische binnenstad. Het afleggen van de twee kilometers tussen CS en rand van de binnenstad kost nu met de tram meer dan een kwartier! Ondergronds kost dezelfde afstand enkele minuten. Ook een lijn van oost via weteringschans, leidseplein en overtoom naar west zou veel kunnen betekenen. Op deze manier halen we doorgaand verkeer uit de historische straten en zouden de verwaarloosde Vijzelstraat en Weteringschans opnieuw kunnen worden ingericht. Bovendien kunnen de zo onstane vervoersaders worden doorgetrokken naar Zaandam/Purmerend in het noorden, Schiphol/Haarlemmermeer in het zuiden, Haarlem/IJmuiden in het oosten en IJburg/Almere in het westen. Het alternatief dat zo onstaat voor de in deze regio totaal ontspoorde NS blijkt meer dan ooit noodzakelijk!

Bart Metselaar, Amsterdammer in de binnenstad - 03-01-2002 ^

Ik ben tegen de aanleg van de noordzuidlijn. Het is een geldverslindend project. Met het geld, dat de noordzuidlijn NU gaat kosten kun je ook andere verbeteringen aanbrengen. De prijzen, wat het allemaal zal gaan kosten rijzen de pan uit, over de veiligheid is nog niet het laatste woord gezegd. En dan.... als het GVB niet in staat is de nu vijf ondergrondse stations op een veilige manier te beheren, denken ze het dan wel te kunnen met de ondergrondse stations voor de noordzuidlijn? Verleng eerst maar eens de ringlijn van de Isolatorweg naar het CS!

Tim Kroes, Amsterdam - 02-01-2002
^

Als je kosten en baten tegen elkaar afweegt is de N/Z lijn grote verspilling op dit moment. Goedkoper en beter is het om eerst de metroring te sluiten tussen Sloterdijk en CS en (metro)lijnen (bovengronds) door te trekken naar Purmerend, Zaandam en Schiphol, eventueel over bestaand spoor. Alleen dan blijft (wordt) Amsterdam (weer) bereikbaar. Zelf bussen vanuit Purmerend staan in de spits nu soms in de file en de NS wordt een steeds slechter alternatief voor de auto. De bereikbaarheid binnen Amsterdam is al heel redelijk tot goed en kan wellicht snel en goedkoop verbeterd worden met aanvullingen zoals de "opstapper".

Erwin Odendaal, Amsterdam - 02-01-2002

Nu aan het begin van de 21e eeuw is het allemaal heel makkelijk praten over het feit dat de Noord/Zuidlijn een soort sta in de weg is, maar laat ik u een ding zeggen: Als de noordzuidlijn er niet komt binnen 10 jaar dan zal het Amsterdamse Centrum transformeren in een soort spookstad waarbij bereikbaarheid praktisch onmogelijk is vanwege het feit dat het inwonersaantal blijft stijgen in de regio Amsterdam. Ik kan u met zekekerheid garanderen dat de Noord/zuidlijn er gaat komen tevens ook een Oost/Westlijn ,Centrumringlijn ,2e Noord/Zuidlijn in het westen van de stad ,verlenging naar voorportalen van Amsterdam zoals Hoofddorp en Purmerend. Ik verwacht in 2020 met deze lijnen te kunnen reizen snel en simpel onder de grond van een Amsterdam dat ongeveer 2 miljoen inwoners heeft.

Olivier Doorn, Amsterdam - 02-01-2002

Ik mis de metro hier in Noord helemaal niet. De pont doet het uitstekend! De metro is heel vaak laat, doet het niet en stinkt. Ik hoef hem hier in Noord echt niet! Bedankt. Een goed idee van "Eddy uit A'dam": van dat geld kunnen ze beter de isolatorweg met het cs verbinden. is toch te gek dat die cirkel nog niet rond is...

Elise, Amsterdam - 02-01-2002

Er moet snel veel verbeteren aan het openbaar vervoer in de stad en de regio. Dat kan! Maar de Noord-zuidlijn is een grote sta in de weg, die alle beschikbare middelen opslokt. Het is onzin om alle verkeer onder het centrum door te willen laten gaan. De planning zegt nu 2011, maar dat wordt zeker niet eerder dan 2015. De teller staat nu op 3 miljard, maar dat wordt zeker 4 miljard. Veel en veel te laat, veel en veel te duur. Een molensteen om de nek van Amsterdam. Dumpen, hoe sneller hoe beter. Dan kunnen we eindelijk aan echte oplossingen gaan werken, er is al tijd genoeg verknoeid.

Tjerk Dalhuisen, Amsterdam - 01-01-2002

Die lijn kost nu al een vermogen. In Amsterdam-Noord staan zelfs al paaltjes met stationsnamen. Geldverspilling in de hoogste vorm dus. De meeste metrohaltes zijn nog steeds de geijkte verblijfplaatsen van tuig en randjongeren. De halve stad moet op de schop voor een GVB-verbinding die NIETS toevoegd aan het huidige OV-netwerk. Al dit geld had beter geinvesteerd kunnen worden in meer personeel voor het OV, betere veiligheid en het voor het eerst in 50 jaar eens op tijd laten rijden van bussen en trams. Pas als het huidige metronetwerk net als in alle andere grote europese steden netjes om de 2 minuten kan rijden, dan kunnen we heeeeeeeeeel misschien eens gaan uitkijken naar uitbreiding. Tot die tijd moet de nadruk op veiligheid en efficientie liggen. Alles is prima beriekbaar in Noord, en we hebben zo'n dure lijn waar alleen maar nadelen aan kleven niet nodig.

D. Maas, Amsterdam-Noord - 30-12-2001

natuurlijk moet de noord/zuidlijn er komen, maar niet alleen de n/z lijn, de lijn moet aan de noordkant tot zeker in purmerend worden doorgetrokken en aan de zuid kant tot schiphol centrum, het o.v. in de regio amsterdam is veel te fragmentarisch, zo zou men nu al plannen moeten maken om de ijtram door de trekken naar almere en almnere haven, de westelijke ringlijn moet naar zaandam en ondergronds via westerpark etc. naar c.s. natuurlijk alles ondergronds

a.pagnier, amsterdam - 30-12-2001

Een grote stad hoort een goed metronet te hebben. Dus die NZ[ lijn moet er komen: doorgetrokken van Zaanstad naar Schiphol. Ook een ringlijn om het centrum zou ideaal zijn, en een oost-westlijn en een lijn tussen CS via Leidseplein naar de westelijke tuinsteden.

Paul Melessen, Amsterdam - 29-12-2001

De aanleg van deze lijn is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van deze stad en zijn directe omgeving.

smaling, amstelveen - 29-12-2001

met de steeds verder groeiende bevolking en het steeds drukker wordende verkeer is een toekomst zonder uitgebreid ondergronds (rail)verkeer simpelweg ONMOGELIJK

R. Polanus te Hoofddorp, geboren en getogen in Amsterdam - 26-12-2001
"Een snelle verbinding tussen Noord, de binnenstad en Zuid zorgt ervoor dat ook in de toekomst de stad leefbaar blijft. Dus moet de Noord/Zuidlijn er - ondanks de hogere kosten - gewoon komen." De termen "snel", "toekomst", "leefbaar" en "gewoon" zijn alle drie van dusdanig subjectief karakter, dat er op geen enkele zinnige manier een positief danwel negatief luidend antwoord op de vraag gegeven kan worden. Door niet-geinformeerde burgers, wel te verstaan. Hoeveel sneller moet de verbinding zijn om over hoeveel tijd een op welke manier leefbaar Amsterdam te bouwen danwel te behouden tegen welke gewone kosten? Het debat zoals dat in de media gevoerd wordt tussen voor- en tegenstanders komt mij voor als slecht geinformeerd, daardoor bijzonder verwarrend en daarmee als een grote farce.

R. Eikelboom, Amsterdam - 25-12-2001

Deze lijn moet écht wel komen! Maarrr... s.v.p. zonder verzakkingen in stad en stadsbegroting!

A.F. Peters, Amsterdam - 24-12-2001

Amsterdam moet beter verbonden met de regio, van Haarlem en Alkmaar tot Almere en Uithoorn. De Noord-zuidlijn is een sta in de weg voor die verbeteringen. Het aansluiten van de Ringlijn en de Oostlijn op lijnen naar de regio is een snellere, betere en goedkopere oplossing dan het wachten op de Noordzuidlijn, die steeds maar duurder en risicovoller blijkt te zijn dan het gemeentebestuur heeft gezegd. Stop daarmee en ga echt aan de slag met wat nodig is!

Roel Poppe, Amsterdam - 23-12-2001

Wat je allemaal niet voor echt belangrijke dingen met 3,5 miljard kunt doen. En met een totaal verziekt GVB wordt zelfs de mooiste metrolijn ter wereld nog een drama vol vertragingen. Laten ze dus eerst het GVB maar eerst eens goed herorganiseren.

Jean Paul Verheij, Amsterdam - 20-12-2001

De aanleg van de NZ lijn is een op valse gronden genomen wanbesluit en als zodanig een sterk voorbeeld van het politiek wanbeleid waar Amsterdam al jaren onder lijdt. Het wordt een ramp. Prijs de dag dat de politiek dat durft te erkennen. Niet aanleggen dus. Redenen? 1. Het tracé voegt zeer weinig toe aan de bestaande oostljn, die mij ook snel naar de zuid-as brengt. 2.Overigens zou die Oostlijn zodanig zijn aangelegd dat doortrekken naar Noord ( dat over prima busverbindingen beschikt)en verder, alsmede het koppelen aan een centrum circellijn mogelijk zou zijn. Waarom wordt dat niet gedaan? Is men vergeten dat er onder het Weesperplein nog een station ligt? En hoe zit dat met het CS? Oostlijn doortrekken volstaat dus. 3. De troep die met de aanleg gepaard gaat zal zeer veel ondernemers de kop kosten. 4. Wie gaat die lijn beheren, het Amsterdams trammuseum (bijnaam GVB) Ach ik hou maar op. Ik kan gewoon niet geloven dat een gemeente die zelfs het reguleren van fluisterbootjes in de grachten niet aan kan het ook technies zeer riskante NZ project wel tot een goed einde kan brengen. Als het mis gaat ligt de dader op het kerkhof.

Erik de Ruijter, Amsterdam - 20-12-2001

Natuurlijk moet de Noord-Zuid lijn er komen, en liefst zo snel mogelijk! Het is bijna niet te geloven dat een stad als Amsterdam in de 21e eeuw zulke slechte c.q. langzame verbindingen heeft. Het is werkelijk een crime om met een nauwelijks vooruitkomende en stampvolle tram naar CS of Zuid-WTC te komen en weer terug. Wat een onnodige tijd dat niet kost! Bovendien staat een modern metronet het monumentale karakter van Amsterdam (Centrum) heus niet in de weg: kijk naar Londen, Parijs, Barcelona en andere grote Europese steden: die zijn er ook niet lelijker op geworden, ondanks de (immers nauwelijks zichtbare!) aanwezigheid van een efficient metronet. Amsterdam moet eens af van die conservatieve houding, stilstand is achteruitgang. Onze stad is en verdient meer dan alleen maar een mooie grachtengordel!

Peter, Amsterdam - 20-12-2001

Het werd een beetje tijd met al die oponthoud met de trams. Alhoewel ik er straks toch niks meer aan heb. Als ik naar het metronet van Parijs kijk is het daar wel goed geregeld. Dan ben je echt supersnel naar op je bestemming.

Theo, Amsterdam - 20-12-2001

Boven de grond is geen enkele ruimte meer om meer openbaar vervoer te laten rijden. Bovendien is de tram vaak erg taag. Meer metrolijnen zijn dus inderdaad nodig.

Peters, Z., Amsterdam - 18-12-2001

Gelukkig zijn er veel mensen die er net zo over denken als ik. Natuurlijk moet de Noord/zuidlijn aangelegd worden en laten we het daar vooral niet bij laten. Leg ook een Oost/Westlijn aan en misschien is een centrumringlijn ook een idee. De stad verdient nu eindelijk wel eens een snel en efficient openbaar vervoerssysteem. De tram heeft zijn charme, maar om je snel en stipt binnen een grote stad te verplaatsen heb je heel wat meer aan een metro.

A. Bos, Amsterdam - 18-12-2001

Uiteraard moet de Noord/Zuidlijn komen. Zoals gewoonlijk wordt er weer ontzettend gezeurd door tegenstanders net als bij de aanleg van de Metro. Iedere dag kunnen we weer zien hoeveel mensen er met de Metro worden vervoerd. De Ringlijn is ook weer een succes gebleken. Het moet wel een Metro worden, géén "smalle" sneltram.

Theo, Amsterdam - 16-12-2001

Die NoordZuidlijn is een voorbeeld van slechte informatie voor de burgers(" er zullen geen huizen worden afgebroken" "tramlijnen zullen TIJDELIJK worden opgeheven") allemaal opzettelijke halve waarheden die het de stemmer bij het referendum volstrekt onmogelijk maakten een adequaat beeld te krijgen van deze dwingelandij. De - een miljard! - goedkopere alternatieven zijn jaren geleden al aangegeven door het GVB. Iedereen die met diverse trams naar het centrum wil moet straks gedwongen overstappen in metrostations die nu al als onveilig worden aangemerkt. Het geld is nu al te weinig. Wat voor misplaatste metropolitaine ambitie zit hierachter? Of is hier sprake van die recent in het nieuws staande bouwcontracten waar de gemeente niet meer onderuitkomt?

F Luyendijk, Amsterdam - 16-12-2001