Gemeente Maassluis

9-1-2002

Maassluis behoeft uitbreiding grondgebied

Het gemeentebestuur van Maassluis is van mening dat bij het vaststellen van nieuwe gemeentelijke grenzen in het Westland c.q. Midden-Delfland het gebied van de Dijkpolder ten zuidwesten van de A20 (huidig grondgebied van de gemeente Maasland) over dient te gaan naar de gemeente Maassluis teneinde deze gemeente in staat te stellen haar integrale stedelijke vernieuwingsopgave op middellange termijn te kunnen realiseren.

Maassluis, 33.000 inwoners met 899 ha. grondgebied, is volgebouwd en heeft het grootste woningtekort van de regio Rotterdam. Woningbouwlocaties van enige omvang zijn op termijn niet meer voorhanden. Het omvangrijke programma van stedelijke vernieuwing, met name gericht op herstructurering van de zeer eenzijdig samengestelde woningvoorraad, kan alleen maar slagen als over 5 à 6 jaar een locatie voor nieuwbouw beschikbaar is. De Dijkpolder, ten zuiden van de A20 en behorende tot de gemeente Maasland, biedt de laatste reële mogelijkheid om in deze met name kwalitatieve woonbehoefte te voorzien. In het verleden zijn herhaalde pogingen in het werk gesteld deze polder overgedragen te krijgen aan Maassluis. De stadsregio Rotterdam ondersteunt deze optie nadrukkelijk.

Maassluis heeft Bureau Kolpron Consultants gevraagd de woonproblematiek van de gemeente op langere termijn te onderzoeken. Hieruit komt naar voren dat de herstructurering van de bestaande woningvoorraad en verbetering van de woonmilieudifferentiatie gepaard moet gaan met nieuwbouw op andere plaatsen om tijdig de noodzakelijke veranderingen voor heel Maassluis (herstel van de zeer onevenwichtige sociale structuur) te bereiken. Het college van burgemeester en wethouders van Maassluis onderschrijft de beleidsaanbevelingen en heeft de onderzoeksrapporten ingebracht in het provinciale Arhi-traject voor de gemeentelijke indeling in Westland/Midden-Delfland.

De aanstaande gemeentelijke herindeling in het Westland geeft het gemeentebestuur van Maassluis aanleiding de problematiek van de Dijkpolder en de realisering van woningbouw aldaar opnieuw aan de orde te stellen. Bij de vorming van nieuwe gemeentelijke eenheden in Midden-Delfland c.q. Westland dient naar de mening van het college van burgemeester en wethouders van Maassluis een hernieuwde afweging te worden gemaakt ten aanzien van de belangen van Maassluis en de Rotterdamse regio enerzijds en de betekenis van de Dijkpolder voor de nieuw te vormen gemeente anderzijds. Wellicht ten overvloede wordt er in dit verband op gewezen dat de Dijkpolder niet tot het reconstructiegebied Midden-Delfland behoort.

Zoals bekend is vorengenoemde hernieuwde afweging ook door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepleit in o.a. het Herindelingsplan Den Haag en omgeving. In het verlengde hiervan heeft het college van Maassluis een overleg gevoerd met gedeputeerde Dekker van de provincie Zuid-Holland (december 2000) en is overleg gaande met buurgemeente Maasland om te bezien op welke wijze de Dijkpolder een bijdrage kan leveren aan de verstedelijkingsbehoefte van Maassluis. Inzet van Maassluis daarbij is te komen tot een grenscorrectie op vrijwillige basis (naar analogie van het convenant tussen Delft-Schipluiden augustus 2000).

Een gedeelte van Maassluis (Aalkeetpolder) maakt deel uit van het Reconstructiegebied Midden-Delfland. Maassluis participeert in het Recreatieschap Midden-Delfland, heeft deelgenomen aan de totstandkoming van het rapport Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (Plan Norder) en onderschrijft de conclusies om tot een belangrijke kwaliteitsimpuls voor het Midden-Delflandgebied te komen.

Het gemeentebestuur van Maassluis hecht evenals de omliggende stedelijke gemeenten, veel waarde aan het behoud van het Midden-Delflandgebied. De natuur-en landschappelijke waarden alsmede de grote recreatieve betekenis van dit gebied zijn van een onmisbare waarde in het verstedelijkte westelijk deel van de Randstad. Een verdere uitbreiding van de glastuinbouw vanuit het Westland richting Midden-Delfland dient dan ook te worden tegengegaan. Na beëindiging van de Reconstructiewet Midden-Delfland dient er een adequate bestuurlijke voorziening getroffen te worden. Een herkenbaar lokaal bestuur in Midden-Delfland is daarbij cruciaal.

Maassluis is van mening dat een samenvoeging van de gemeenten Schipluiden en Maasland tot een nieuwe gemeente Midden-Delfland een belangrijke bijdrage kan leveren om op gemeentelijk niveau de specifieke vraagstukken van Midden-Delfland te behartigen. Deze nieuwe gemeente, straks ca. 20.000 inwoners groot, moet geacht worden om - in een hechte samenwerking met de omliggende steden en de provincie Zuid-Holland - voldoende bestuurskracht op te kunnen brengen om een spilfunctie voor het gebied Midden-Delfland te vervullen.

Overigens wordt opgemerkt dat de in het kader van de herindelingsdiscussie door de vijf Westlandse glastuinbouwgemeenten bepleitte variant van één Westlandse gemeente - inclusief de groene gemeenten Schipluiden en Maasland- door Maassluis niet als een vanzelfsprekend alternatief wordt gezien bij het niet doorgaan van een nieuwe gemeente Midden-Delfland. In die situatie dienen andere opties, waarbij nadrukkelijk recht wordt gedaan aan de belangen van de omliggende steden, aan de orde te komen.

Maassluis ondersteunt de totstandkoming van een nieuwe gemeente Midden-Delfland, zijnde een samenvoeging van de gemeenten Schipluiden en Maasland (minus de Dijkpolder).

Bij de verstedelijking van de Dijkpolder zal Maassluis aansluiten bij het voorgestane rood-voor-groen-beginsel. Stedelijke ontwikkeling veroorzaakt in het algemeen een grote druk op de groene omgeving. Hoewel dat in de onderhavige locatie niet of nauwelijks het geval zal zijn -Maassluis behoeft deze locatie met name om het bevolkinsaantal op peil te houden- ligt het in het voornemen om een financiële en ruimtelijke koppeling naar Midden-Delfland te leggen. Eveneens zal Maasluis aan de realisering van de ecologische verbindingszone langs de Gaag (noordwestkant van de polder) meewerken.