Vlaamse overheid

De voorbije dagen werd in het Vlaams Parlement in de commissie Algemeen beleid, Begroting en Financiën het ontwerp van decreet houdende wijziging van het wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten behandeld. Vandaag keurde een ruime meerderheid dit ontwerp in de commissie goed (CD&V-fractie onthield zich).

Na een positief advies van de Raad van State en overleg met de federale overheid had op voorstel van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting Dirk VAN MECHELEN, de Vlaamse regering het ontwerpdecreet op 19 december 2001 goedgekeurd en ter bespreking overgemaakt aan het Vlaams parlement.

In het kader van de rechtszekerheid voor de burgers, kopers en verkopers werd rekening gehouden met enkele fundamentele procedurele opmerkingen, eergisteren tijdens de hoorzitting gesignaleerd door de federatie van de notarissen. Verder bleek uit de hoorzitting dat de notarissen in het algemeen bijzonder positief stonden ten opzichte de verlaging van de registratierechten. Er werd graag ingegaan op hun vraag de administratieve formaliteiten te versoepelen.

Het ontwerp van decreet wijzigt vanaf 1 januari 2002 de bestaande situatie als volgt:

Ten eerste wordt het algemeen geldende tarief voor de overdracht ten bezwarende titel van onroerend goed van 12,5 % verlaagd tot 10 %. Deze regeling geldt voor alle transacties en zowel natuurlijke als rechtspersonen (vennootschappen, enz.) zullen hiervan kunnen genieten. De tariefverlaging geldt meteen voor alle verrichtingen die aan dit tarief worden onderworpen. Daarnaast wordt eveneens het tarief voor de verkoop ven bescheiden woningen - het zogenaamde 'klein beschrijf' - verminderd van 6 % tot 5 %.

Ten tweede voorziet het ook in de meeneembaarheid van in het verleden betaalde registratierechten, met een maximum van 12.500 euro (504.248 fr.). Deze regeling geldt enkel voor natuurlijke personen. Dit houdt in dat de registratierechten die betaald werden voor een eerder aangekochte woning in mindering kunnen worden gebracht bij de aankoop van een nieuwe hoofdverblijfplaats. Dit gebeurt ofwel via een verrekening, ofwel via een teruggave, al naargelang het tijdstip van de wederverkoop. Voorwaarde is wel dat tussen het tijdstip van de verkoop van de oude hoofdverblijfplaats en de aankoop van de nieuwe hoofdverblijfplaats een redelijke termijn van maximaal 2 jaar verloopt. Indien men een grond aankoopt wordt deze termijn met 1 jaar verlengd, zodat men binnen de 3 jaar een huis dient te bouwen waar men zijn hoofdverblijfplaats vestigt. Ook belangrijk is het feit dat de meeneembaarheid met een maximum van 12.500 euro "per overdracht van een onroerend goed" geldt.

Ten derde voorziet de regeling een "abattement" ten bedrage van 12.500 euro (504.248 fr.) bij de berekening van de registratierechten op de aankoop van de eerste woning waar de hoofdverblijfplaats gevestigd wordt. Met andere woorden, een schijf van 12.500 euro wordt als het ware vrijgesteld van registratierechten. Hieraan is wel de voorwaarde gekoppeld dat enkel natuurlijke personen van deze fiscale vrijstelling kunnen genieten.

Na de goedkeuring in de commissie wordt het ontwerp decreet nu overgemaakt aan de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, waar het op 16 januari zal besproken worden.

Minister Dirk Van Mechelen heeft contact met de federale administratie om de toepassing van de nieuwe reglementering onmiddellijk te laten ingaan nadat het Vlaamse Parlement zijn definitieve goedkeuring in plenaire vergadering zal gegeven hebben. Deze bespreking zal plaatsvinden op 16 januari '02.

De Vlaamse regering voert hiermede verder het (aanvullend) Vlaams Regeerakkoord uit en wijst verder op het grote belang van deze wijzigingen voor de realisatie van een goede arbeidsmobiliteit in het kader van de actieve welvaartstaat.

persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen - tel. 02 553 64 11 e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be