Consumentenbond

Consumentenbond eist terugdraaien prijsverhoging KPN

Op één dag honderden klachten over internettoegang Mxstream

De Consumentenbond eist van telecombedrijf KPN dat de geplande tariefsverhoging van haar internettoegang Mxstream van de baan gaat. KPN heeft haar klanten "in de fuik laten lopen" en confronteert ze nu met een prijsstijging van bijna 25%. Ook vraagt de Consumentenbond van de staatssecretaris om een noodmaatregel te nemen, zodat toezichthouder OPTA kan ingrijpen.

De klanten van KPN hebben vandaag een brief ontvangen over de tariefsverhoging van Mxstream. KPN zal de prijzen voor Mxstream (een snelle, maar dure vorm van internettoegang via de telefoon) met ingang van 1 februari verhogen met ?5. Dit is een prijsverhoging die de inflatie vér te boven gaat. De Consumentenbond heeft hierover vandaag al honderden klachten ontvangen.

KPN gebruikt dezelfde truc als bij de 'gratis' voicemail: eerst klanten binnenhalen en als ze geen kant meer op kunnen geld gaan rekenen, of in het geval van Mxstream het tarief met bijna 25% verhogen. Met een uitgebreide reclamecampagne en kennelijk te lage tarieven, heeft KPN de afgelopen maanden de klanten "in de fuik laten lopen". Ze hebben vaak tenminste 300 gulden (¤150) instapkosten betaald en kunnen met hun huidige abonnement bij een internetserviceprovider niet naar een andere vorm van ADSL overstappen. Wie nu weg wil bij Mxstream, zou dus een nieuw abonnement krijgen met vaak ook andere kosten, in het merendeel van de gevallen zelfs bij een andere provider. Dan raakt hij ook nog eens zijn e-mail adres kwijt, moet hij de instellingen in zijn computer veranderen, opnieuw hoge aansluit-kosten betalen, etc. Iedereen zit dus gevangen in het Mxstream-web en KPN maakt daar misbruik van. KPN wijst in haar brief bovendien niet op de mogelijkheid om het contract te beëindigen en geeft ook geen termijn aan waarvoor de nieuwe tarieven gaan gelden.

De Consumentenbond eist daarom van KPN dat de geplande tariefsverhoging voor de huidige klanten van de baan gaat. Aan staatssecretaris De Vries vraagt de bond om een noodmaatregel te nemen, vooruitlopend op Europese richtlijnen, waardoor toezichthouder OPTA de bevoegdheden krijgt om in te grijpen. En voor de langere termijn wil de Consumentenbond dat de consumentenwetgeving wordt aangepast, zodat dit soort oneerlijke handelspraktijken worden verboden.