PERSBERICHT

SAP Markets komt als eerste met Supplier Relationship Management-oplossing voor de gehele inkoopcyclus

mySAP SRM helpt organisaties optimaal rendement te halen uit hun leveranciersrelaties 's Hertogenbosch, 10 januari 2001 - SAP Markets, de dochteronderneming van SAP gericht op exchanges (zakendoen via Internet), kondigt aan dat mySAP Supplier Relationship Management (mySAP SRM) beschikbaar is gekomen. Met deze oplossing kunnen organisaties hun relaties met leveranciers volledig beheren zodat de concurrentiepositie en winstgevendheid van de hele toeleveringsketen verbetert.

Onder druk van de technologische ontwikkelingen en het huidige economische tij investeren ondernemingen momenteel veel in het stroomlijnen van de relaties met hun belangrijkste leveranciers. Het merendeel echter van de leveranciersrelaties wordt niet beheerd. Organisaties lopen door deze lage samenwerkingsgraad leveringsrisico's en ook omzetrisico omdat ze niet op de meest effectieve manier de juiste leveranciers kunnen selecteren. Supplier Relationship Management (SRM) is de snelste wijze om de beheerskosten van leveranciersrelaties te verlagen en de winstgevendheid te verhogen. Met de inzet van mySAP SRM kunnen organisaties al hun operationele, tactische en strategische inkoopprocessen uitbreiden naar alle leveranciers, om zo waardevolle samenwerkingsrelaties te creëren waar alle partijen van kunnen profiteren.

mySAP SRM is mede gebaseerd op de mySAP E-Procurement oplossing, die door ruim 1200 klanten over de hele wereld wordt gebruikt. Het fundament hiervoor is het onlangs aangekondigde mySAP Technology platform. Door middel van open integratie met Supply Chain Management (SCM), Product Lifecycle Management (PLM) en Enterprise Resource Planning (ERP) -oplossingen van zowel SAP, als van derden verschaft mySAP SRM een compleet overzicht van alle leveranciersgerelateerde relaties en processen. Doordat tevens de e-verkoopoplossingen (CRM) van leveranciers integreerbaar zijn, kan mySAP SRM processen sturen die zowel binnen de eigen bedrijfsomgeving als daarbuiten plaatsvinden.

"Om er voor te zorgen dat klanten het hoogste rendement uit hun investeringen halen, dienen SRM-applicaties zodanig ontwikkeld te zijn dat ze gemakkelijk geïntegreerd kunnen worden met ieder willekeurig back-end CRM-, SCM- en ERP-systeem," zegt Karen Peterson, vice president en research director for supply chain management bij Gartner Group. "De SRM-oplossingen die de toon gaan zetten, zullen gebruikmaken van uitwisselingstechnologie waarmee organisaties hun bedrijfsprocessen kunnen integreren en laten samenwerken met hun gehele inkoopbasis."

Volledig beheer van de leveranciersrelaties
De mySAP SRM-oplossing genereert in drie stappen toegevoegde waarde: het evalueren van de bestaande bevoorradings- en sourcingstrategie door up-to-date en accurate informatie te verzamelen over alle toeleveringsprocessen; de toeleveranciers te voorzien van oplossingen voor samenwerking, automatisering en zelfbediening; en het aangaan van relaties met leveranciers door processen binnen de verschillende bedrijven met elkaar te integreren. mySAP SRM voorziet onder andere in het ontwikkelen van een toeleveringsstrategie, het kwalificeren en selecteren van leveranciers, het onderhandelen over en beheren van contracten, self-service voor leverancier en afnemer, operationele inkoopprocessen, content management, inkoopplanning en relatiebewaking. Dit laatste is wederom geïntegreerd met het ontwikkelen van een toeleveringsstrategie, waaruit een 'full cycle' inkoopbeheeroplossing ontstaat, geschikt voor bedrijven van iedere omvang waarmee leveranciersrelaties continu beheerd kunnen worden, in plaats van incidenteel.

Dit resulteert in betere prestaties van de gehele toeleveringsketen, een betere selectie van leveranciers, kortere levertijden en toegespitste inkoopstrategieën. Speciale functionaliteit geeft ondernemingen de mogelijkheid om inkooppatronen uit het verleden te analyseren. Daardoor kunnen ze toekomstige uitgaven beter voorspellen, waarbij rekening wordt gehouden met zowel bestaande als evoluerende zakelijke factoren. Het beschikken over betere informatie voor het vinden en selecteren van leveranciers en verbeterde samenwerking met deze partijen resulteert ook in een betere planning.

"Om concurrerend te blijven in de 'get real' economie, hebben organisaties innovatieve oplossingen nodig om de winstkansen te kunnen identificeren en te maximaliseren," zegt John Moore, analist bij ARC Advisory Group. "Door voort te bouwen op zijn bestaande expertise op het gebied van samenwerkingsprocessen, het inzicht in de behoeften van de klant en de bewezen prestaties, biedt SAP Markets de eerste SRM-oplossing die voorziet in de vereiste functies en de integratiemogelijkheden om continu de leveranciersrelaties van een onderneming te beheren."

Integratie met de gehele leveranciersbasis
mySAP SRM benut geavanceerde technologie die organisaties de benodigde flexibiliteit biedt om een verbinding op te bouwen met leveranciers van verschillende groottes en mogelijkheden. Leveranciers kunnen met mySAP SRM gemakkelijk hun processen integreren met die van hun klanten, om zodoende de omzet te stimuleren, verkoopkosten te verlagen en de klanttevredenheid te laten stijgen.

Gehoste diensten voorzien kleine en middelgrote leveranciers van de middelen om via een webbrowser orders te verwerken, facturen te genereren of prijzen en specificaties aan te passen, zonder dat ze hoeven te investeren in een nieuwe infrastructuur. Alle leveranciers profiteren van meer en beter inzicht in de inkooppatronen van hun klanten. Verder zorgt mySAP SRM voor een verhoging van de verkoopefficiency van leveranciers, door de transactiekosten te verlagen, de nauwkeurigheid te verbeteren en het inzicht in nieuwe kansen te verhogen.

Leveranciers met bestaande verkoopsystemen kunnen deze integreren door gebruik te maken van de mySAP Technology-exchange-infrastructuur. Samenvattend, is mySAP SRM in staat om de kosten per relatie voor alle partijen te verlagen, door de processtromen door organisaties heen te automatiseren. De exchange-infrastructuur van mySAP Technology omvat business-to-business integratiefaciliteiten van SAP Markets-partner Commerce One.

Over SAP Markets
SAP Markets is de onderneming gericht op exchanges van SAP en biedt oplossingen waarmee bedrijfsprocessen buiten de grenzen van de eigen organisatie geautomatiseerd kunnen worden. Het hoofdkantoor van SAP Markets bevindt zich in Palo Alto, Californië. Ruim 1100 ondernemingen over de hele wereld gebruiken de oplossingen van SAP Markets om via Internet de bedrijfsflexibiliteit, precies en winstgevendheid te verhogen

Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in e-business software-oplossingen. Met behulp van mySAP.com verbeteren mensen overal ter wereld hun relaties met klanten en partners, stroomlijnen zij de operaties en bereiken zij aanzienlijke efficiencyverbeteringen binnen hun toeleveringsketens. Op dit moment gebruiken ruim 15.000 bedrijven verspreid over meer dan 120 landen software van SAP. Het totaal aantal SAP-installaties is wereldwijd gestegen tot boven 36.000. Met dochterondernemingen in meer dan 50 landen genereerde SAP in boekjaar 2000 een omzet van EUR 6,27 miljard. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen, waaronder de beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'. Meer informatie over SAP is te vinden op www.sap.com.