Carros

Porsche Motorsport: terugbukken en vooruitzien

(10 januari 2002)

Voor het motorsportseizoen 2002 krijgt de Porsche 911 GT3 Cup talrijke verbeteringen in met name vermogen, aërodynamiek en remkracht aangemeten. De 911 GT3 RS kan in ACO- (= Le Mans) en FIA-geaccepteerde versie worden geleverd en wordt bovendien in detail geoptimaliseerd. Michelin is de nieuwe bandenpartner van Porsche's motorsportafdeling en zal zijn naam lenen aan de internationale Porsche Supercup, die met ingang van 2002 in het raamprogramma van de Formule 1 zal worden verreden. Ook de Porsche Carrera Cup in Duitsland racet voortaan op banden uit Clermont-Ferrand. Deze Cup zal samen met de Duitse Toerwagen Masters (DTM) te zien zijn.

Meerdere Porsche-klantenteams waren in hun categorie reeds succesvol op Michelin-banden.
De lange-afstandsklassiekers in Sebring en Spa Franchorchamps werden op Michelins
gewonnen. Ook werden uitstekende tijden gereden in het internationale FIA GT-kampioenschap
(N-GT klasse). Historisch is intussen de eerste plaats voor de GT1 in de 24 Uur van Le Mans
1998.

911 GT3 Cup
De Porsche 911 GT3 Cup heeft voortaan de koplampen van de 911 Turbo. Door verbeterd design van de voorzijde van de auto is de doorstroming van koellucht met 15% verbeterd en is de ontluchting van de voorste wielkasten geoptimaliseerd. De nieuw gestylde carrosserie houdt de auto aan de voorzijde 25% beter op de weg en aan de achterzijde maar liefst 40%. Hierdoor zijn hogere snelheden in bochten mogelijk, slijten de banden minder en kunnen aldus snellere rondetijden worden gerealiseerd. Overigens bleef het gewicht van de auto onveranderd: 1.140 kg inclusief brandstof.

Het vermogen van de 3,6 liter motor bedraagt nu 10 pk meer: 380 pk (279 kW) bij 7200 t/min, dankzij de Bosch-Motronic 3.1 die eerder alleen voor de GT3 RS beschikbaar was. Het maximale koppel is met 10 Nm gestegen naar 380 Nm bij 6250 t/min. Voorin functioneren voortaan remklauwen met zes zuigers op remschijven met een diameter van 350 millimeter (2001: 330 mm). De doorsnede van de remschijven achter is onveranderd 330 mm. Vóór zijn nu 9 inch velgen nodig, achter velgen van 11 inch.

Van de 911 GT3 zullen 131 exemplaren worden gebouwd, hetgeen een recordaantal is.

911 GT3 RS
Ook de GT3 RS is voortaan leverbaar volgens ACO- en FIA-eisen. De carrosserie van de nieuwe versie werd breder, waardoor de spoorbreedte van de vooras toenam. Onveranderd houdt de auto zijn grote, verstelbare achterspoiler en de kunststof verbredingen van de spatborden. Het koppel van de 420 pk (310 kW) sterke 3,6 cilinder boxermotor werd iets verhoogd naar 390 Nm bij 7.000 t/min.

Om de betrouwbaarheid te vergroten zijn voor de zwaarst belaste onderdelen die van de GT2 gebruikt. De koppeling heeft tegenwoordig drie in plaats van twee platen. Er wordt geremd met aluminium remklauwen met vier zuigers op remschijven met een doorsnede van 380 mm vóór en 355 mm achter.

De Porsche GT3 RS weegt slechts 1.110 kg. Er zullen er 40 gebouwd worden.

Porsche zegeviert in 2001
Daytona, Sebring, Le Mans, Spa: in vier van de vijf belangrijkste lange-afstandsraces in 2001 glorieerden Porsche-klantenteams in hun categorie met de 911 GT3 RS. In de vijfde, de Nûrburgring, werd Porsche tweede. Ook in sprintraces kwam de GT3 RS goed uit de verf: er werden meer dan 1.000 internationale Gran Turismo-titels veroverd.

In de American Le Mans Series (ALMS) bereikten vier Porsche-coureurs de top tien van de GT-categorie: Bernhard, Luhr, Menzeî en Maassen. In het FIA-GT-kampioenschap stonden na tien races zeven Porsche coureurs in de top tien van de N-GT-categorie. De beste onder hen was Luca Ricciteîli op de derde plaats. In de Grand American Rolex Sports Car raceserie won Darren Law met een 911 GT3 R de rijdersbokaal. Samen met teamgenoot Matt Brendel won hij bovendien de teamprijs. Porsche was eveneens succesvol in de GTS-categorie met Danny Marshall en Steve Marshall in de 911 GT2. Porsche AG won in zowel de GT- als de GTS-klasse de fabriekstitel. In de Europese Le Mans serie wonnen de Britten LidelI en Youles met de 911 GT3 RS de GT-titel en ging de GT-teamtitel eveneens naar Porsche.