Ingezonden persbericht

RADIO
PERSBERICHT

Digitale muziek
Nieuwe media, nieuwe mogelijkheden

Zevende uitzending:
Zaterdag 12 januari 2002 van 15.02-16.00 uur op 747 AM bij Teleac/NOT
Of live via www.omroep.nl en verder op www.digitalekunst.nl

De zevende en laatste uitzending van de serie over Digitale Muziek gaat over soundscapes, over het gebruik van natuurlijke geluid, van omgevingsgeluiden in muziek. De komst van digitale technieken heeft zowel de opname- als verwerkingsmogelijkheden hiervoor sterk vergroot.

Aanvankelijk zijn er slechts registraties van geluiden op wasplaten. De uitvinding van de bandrecorder maakt het mogelijk om ook andere elementen, zoals omgevingsgeluiden te gebruiken in muziekstukken. Pierre Schaeffer noemt in de jaren 1947/1948 zijn zo gemaakte muziek 'Musique Concrete'. Een componist als Luc Ferrari gaat verder en introduceert met omgevingsgeluiden een nieuw soort geluidsvertelling. Het besef van het belang de geluiden, waardoor we omgeven zijn, wordt steeds groter.

We kijken in deze uitzending eerst terug op de historie van soundscapes. Daarin is naast dat van Schaeffer en Ferrari, werk te horen van Hildegard Westerkamp, Arno Peeters, Francisco Lopez en Cilia Erens.
Ook horen we Zoophonia van Michael Fahres, componist en radiomaker voor de NPS (programma Supplement). Fahres heeft jarenlang de CEM-studio geleid en geldt als een groot kenner van soundscapes. Hij legt uit wat soundscapes precies zijn. Fahres neemt tevens deel aan het studiopanel dat uitvoeriger ingaat op het fenomeen soundscapes, de mogelijkheden en te verwachten ontwikkelingen, mede dankzij de digitale technieken. Aan het panel wordt verder deelgenomen door Dyane Donck en Hans Timmermans. Dyane Donck is componiste en maakt soundscapes. Ook organiseert zij bij de CEM-studio in Amsterdam activiteiten in de Klankspeeltuin, een geluidswerkplaats voor kinderen. Hans Timmermans is docent aan de HKU, de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, afdeling
muziektechnologie in Hilversum, en tevens componist. Bij de HKU werkt hij met studenten aan soundscapes.

Internet (www.digitalekunst.nl) speelt in dit project een belangrijke rol. Via de website kunnen luisteraars en andere geĂŻnteresseerden in het Forum hun meningen en reacties kwijt en in de virtuele werkplaats eigen bijdragen leveren. Via deze website blijven de radioprogramma's ook na uitzending te beluisteren.

Digitale Kunst: nieuwe mogelijkheden in de muziek is een project met medewerking van het Walter Maas Huis in Bilthoven en de afdeling Internet van Teleac/NOT. Bureauredactie: Daphne de Cloe. Samenstelling: Roland Spekle. Techniek: Ronald Niehaus en MBSA Amsterdam. Presentatie: Bart van Rosmalen. Eindredactie: Henk Halfman.