RADIO
PERSBERICHT
Digitale muziek
Nieuwe media, nieuwe mogelijkheden
Zevende uitzending:
Zaterdag 12 januari 2002 van 15.02-16.00 uur op 747 AM bij Teleac/NOT
Of live via www.omroep.nl en verder op www.digitalekunst.nl
De zevende en laatste uitzending van de serie over Digitale Muziek
gaat over soundscapes, over het gebruik van natuurlijke geluid, van
omgevingsgeluiden in muziek. De komst van digitale technieken
heeft zowel de opname- als verwerkingsmogelijkheden hiervoor
sterk vergroot.
Aanvankelijk zijn er slechts registraties van geluiden op wasplaten.
De uitvinding van de bandrecorder maakt het mogelijk om ook
andere elementen, zoals omgevingsgeluiden te gebruiken in
muziekstukken. Pierre Schaeffer noemt in de jaren 1947/1948 zijn
zo gemaakte muziek 'Musique Concrete'. Een componist als Luc
Ferrari gaat verder en introduceert met omgevingsgeluiden een
nieuw soort geluidsvertelling. Het besef van het belang de geluiden,
waardoor we omgeven zijn, wordt steeds groter.
We kijken in deze uitzending eerst terug op de historie van
soundscapes. Daarin is naast dat van Schaeffer en Ferrari, werk te
horen van Hildegard Westerkamp, Arno Peeters, Francisco Lopez
en Cilia Erens.
Ook horen we Zoophonia van Michael Fahres, componist en
radiomaker voor de NPS (programma Supplement). Fahres heeft
jarenlang de CEM-studio geleid en geldt als een groot kenner van
soundscapes. Hij legt uit wat soundscapes precies zijn.
Fahres neemt tevens deel aan het studiopanel dat uitvoeriger
ingaat op het fenomeen soundscapes, de mogelijkheden en te
verwachten ontwikkelingen, mede dankzij de digitale technieken.
Aan het panel wordt verder deelgenomen door Dyane Donck en
Hans Timmermans. Dyane Donck is componiste en maakt
soundscapes. Ook organiseert zij bij de CEM-studio in Amsterdam
activiteiten in de Klankspeeltuin, een geluidswerkplaats voor
kinderen. Hans Timmermans is docent aan de HKU, de
Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, afdeling
muziektechnologie in Hilversum, en tevens componist. Bij de HKU
werkt hij met studenten aan soundscapes.
Internet (www.digitalekunst.nl) speelt in dit project een belangrijke
rol. Via de website kunnen luisteraars en andere geĂŻnteresseerden
in het Forum hun meningen en reacties kwijt en in de virtuele
werkplaats eigen bijdragen leveren. Via deze website blijven de
radioprogramma's ook na uitzending te beluisteren.
Digitale Kunst: nieuwe mogelijkheden in de muziek is een project
met medewerking van het Walter Maas Huis in Bilthoven en de
afdeling Internet van Teleac/NOT. Bureauredactie: Daphne de
Cloe. Samenstelling: Roland Spekle. Techniek: Ronald Niehaus
en MBSA Amsterdam. Presentatie: Bart van Rosmalen.
Eindredactie: Henk Halfman.