Ingezonden persbericht

Den Haag, 14 januari, 2002

CNN START EERSTE MONDIALE SMS-SERVICE

Wereldwijde distributie van CNN's Breaking News via SMS

CNN breidt zijn internationale mobiele diensten uit met de lancering van de eerste mondiale SMS Breaking News service voor gebruikers van mobiele telefoons, waar ook ter wereld. Deze service is de eerste mobiele dienst die CNN direct aan de consument levert, waarbij het laatste nieuws direct naar de gebruiker van de mobiele telefoon wordt gestuurd ongeacht waar de gebruiker zich op dat moment bevindt.

CNN werkt samen met Red Message, een bedrijf dat gespecialiseerd is in mobiele communicatie, bij het bouwen en ondersteunen van de dienst, waarop men een abonnement kan nemen. Gebruikers kunnen zich registreren op de website http://europe.cnn.com/mobile , waarbij zij maandelijks een bedrag van ¤7.50 betalen voor de Breaking News diensten. Daarnaast kunnen gebruikers zich aanmelden voor algemene nieuwscategorieën die iedere dag op een vast tijdstip worden verzonden, voor een extra bedrag van ¤3.75 per categorie.
"Breaking News is CNN's handelsmerk en deze SMS service onderstreept dit nog eens doordat het alleen nieuws naar onze mobiele telefoongebruikers stuurt wanneer er sprake is van een belangrijke gebeurtenis. Wij willen dat ons publiek als eerste op de hoogte is van cruciale gebeurtenissen" aldus Mitch Lazar, vice president of wireless and emerging technologies voor CNN's moederbedrijf Turner Broadcasting System Inc. "CNN heeft gekozen voor Red Message om zijn goede staat van dienst en zijn leiderschapspositie in het leveren van uitstekende draadloze content services op internationale schaal."
De SMS Breaking Newsservice wordt geproduceerd door journalisten die werken in de nieuwe digitale high-tech studio's van CNN in het hart van Londen. De nieuwsservice is wereldwijd beschikbaar, maar wordt geproduceerd vanuit Europees perspectief. Het team stuurt alleen Breaking News uit wanneer er iets gebeurt dat de normale programmering van CNN op televisie zou onderbreken. De extra headlines categorieën worden dagelijks geproduceerd en omvatten CNN wereld en regionaal nieuws, beursindices en sportnieuws. "De dienst die wij voor CNN verzorgen is baanbrekend voor ons beiden; CNN kan zijn Breaking News direct wereldwijd leveren aan zijn gebruikers, waar zij zich ook bevinden en Red Message distribueert het naar de mobiele gebruikers wereldwijd waarbij het bereik verder gaat dan alleen het GSM-netwerk", aldus Pieter Duijst van Red Message. De start van de SMS Breaking News service gaat gepaard met een internationale campagne op televisie, in de gedrukte media en in online advertenties. De campagne is ontwikkeld door het in Londen gevestigde reclamebureau WCRS, met het oogmerk om de nieuwe service van CNN onder de aandacht te brengen van de CNN- gebruikers en om de 'Be the First to Know' campagne verder uit te bouwen.
Deze nieuwe service vormt een aanvulling op de bestaande internationale mobiele diensten van CNN waarbij nieuwssamenvattingen worden verzorgd voor SMS en WAP telefoons via draadloze operators en portalen. CNN Mobile is ook beschikbaar op PDAs via AvantGo.

CNN International
CNN International brengt 24 uur per dag nieuws vanuit de gehele wereld. De verschillende programmeringen zijn verdeeld over vier regio's in de wereld. Voor Europa brengt CNN dagelijks voor de regio van belang zijnde actuele ontwikkelingen speciaal onder de aandacht. CNN biedt het nieuws aan via televisie, internet, PC's, mobiele telefoons en palmcomputers CNN is onderdeel van de CNN News Group, die samengesteld is uit meer dan 30 multimedia-platforms (kabeltelevisienetwerken, satellieten, radiostations, websites, mobiele telefoniediensten, CNN Airport Network (o.a. Schiphol).


---

---

---