Nieuw-Vlaamse Alliantie

Mediatiek charmeoffensief op kosten van Vlaamse belastingbetaler (14/01/02)

Met verbazing neemt het partijbestuur van de N-VA kennis van de plannen van de Vlaamse regering om mediaruimte te kopen voor de publicatie van de individuele toekomstvisies van de Vlaamse ministers. Daarenboven zouden ook verenigingen uit het maatschappelijk middenveld advertentieruimte ter beschikking krijgen, al is het volstrekt onduidelijk welke criteria gehanteerd zullen worden voor de selectie van die verenigingen. Volgens de N-VA gaat het hier om een charmeoffensief van de Vlaamse regering naar zowel de media, als het maatschappelijk middenveld. De N-VA vindt het volstrekt ongehoord dat op kosten van de Vlaamse belastingbetaler advertentieruimte wordt aangekocht om de Vlaamse ministers in het zonnetje te zetten, onder het mom van een inspraakcampagne.

Voor de N-VA dient overheidsvoorlichting zich te beperken tot de communicatie van reeds genomen beleidsmaatregelen, waarover de bevolking dient geïnformeerd te worden. Daarenboven dient overheidscommunicatie volstrekt gedepersonaliseerd te zijn. Indien de Vlaamse ministers ruchtbaarheid wensen te geven aan hun persoonlijke toekomstvisies dan kunnen zij dit door de publicatie van een boek of via de geëigende mediakanalen, maar toch niet met belastinggeld. Of vinden de Vlaamse ministers dan echt dat zij vandaag kunnen klagen over een gebrek aan media-aandacht voor hun persoon?

Daarnaast kan er toch geen sprake zijn van enig tegensprekelijk debat, wanneer louter de ministers aan het woord worden gelaten. De N-VA is vragende partij voor een debat omtrent de toekomst van Vlaanderen. In een democratie is daar een zeer geschikte plaats voor: het parlement.

In zulk open parlementair debat kunnen dan ook vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld worden gehoord. Het getuigt immers van weinig smaak om het charmeoffensief van de Vlaamse regering te verpakken als een inspraakcampagne. Inspraak realiseert men niet door de gratis publicatie van de visies van diverse verenigingen, maar door een rechtstreekse dialoog aan te gaan, nochtans het aanvankelijk opzet van de Kleurennota. De N-VA betreurt dan ook dat de Kleurennota uiteindelijk een gemiste kans is. Met een open parlementair debat in het Vlaams parlement kan deze fout worden rechtgezet.

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be