DSM

14 januari 2002

DSM Brand New Day Award voor Nutramon

Ook bulkproduct kan herkenbaar merk worden

De DSM Brand New Day Award 2001 is toegekend aan DSM Agro voor het product Nutramon. Deze award voor de meest innovatieve, creatieve en effectieve branding case binnen de onderneming werd tijdens een marketingcongres in Barcelona in ontvangst genomen door Klaas Bos, manager marketingcommunicatie DSM Agro.
DSM Agro wist van de bulkkunstmest kalkammonsalpeter een van de concurrentie onderscheidend merk te maken door er een aantal associatieve waarden aan te koppelen onder meer door toevoeging van oranje korrels.

Volgens de jury, bestaande uit Jan Dopper, Feike Sijbesma (beiden lid Raad van Bestuur DSM), Martin Lehmann (Corporate Issues Manager DSM) en Tony Cram (associate professor at Ashridge College, UK) is Nutramon een uitstekend voorbeeld van hoe branding een aantoonbare meerwaarde kan opleveren voor een commodity-product, met beperkte onderscheidende productfeatures. Bovendien bewijst de case dat er niet altijd ingrijpende innovaties nodig zijn.

Reclame- en marketingadviesbureau Bovil Communication Tower uit Maastricht was zowel betrokken bij de ontwikkeling van de strategie als bij het ontwikkelen en uitvoeren van de campagne gericht op distributie en eindgebruikers.

De markt voor professioneel kunstmestgebruik daalt al een aantal jaren snel in omvang.
Hoewel er verschillende kwaliteiten van het bulkproduct kalkammonsalpeter bestaan, was dat voor de eindgebruiker niet herkenbaar en bepaalt in feite de distributeur welk product wordt gekocht.
Als marktleider op het gebied van kalkammonsalpeter (KAS), ook wat betreft de kwaliteit, besloot DSM Agro om zijn product onderscheidend te maken. Als merk werd de naam "Nutramon" geïntroduceerd, ondersteund door een uitgebreide push en pull-campagne. De herkenbaarheid van Nutramon is gerealiseerd door het toevoegen van oranje korrels. Met deze strategie wist DSM Agro zijn verkopen op het niveau van vorige jaren te handhaven, wat een aanzienlijke stijging van het marktaandeel betekende.

Tijdens de tweede fase in de merkoperatie werden twee bestaande diensten exclusief aan het merk Nutramon gekoppeld. Aanvankelijk werden namelijk online bemestingsadviezen (NutriNorm) en de strooitertest en -afstelservice (Dynatest) aan iedere geïnteresseerde boer aangeboden. Tegenwoordig levert DSM Agro deze diensten uitsluitend nog aan afnemers van Nutramon. Dat leidde tot een verbeterd marktimago en meer toegevoegde waarde voor de klant.

Klaas Bos (manager marketing communications DSM Agro): "Door ons product herkenbaar te maken zijn we beter in staat om Nutramon en daaraan gekoppelde diensten in de markt te profileren. Het verrast velen dat dit met een oud product als kunstmest mogelijk is. De jury roept ook andere DSM-bedrijven op om branding tot industriële marketingtool te ontwikkelen. Dit sluit naadloos aan bij de corporate unlimited.dsm-campagne, die momenteel loopt en waarmee het DSM-concern aan brandbuilding doet."

Ed Rohof (directeur Bovil): "De Nutramon-case is een uitstekend voorbeeld hoe je in een business-to-business omgeving met een merk tot goede resultaten kunt komen. Dank zij Nutramon en alle communicatie-inspanningen daaromheen heeft DSM Agro zijn marktpositie kunnen verstevigen. Ik acht iets dergelijks ook in andere business-to-business sectoren mogelijk."

Bovil

Bovil Communication Tower te Maastricht is een reclame- en marketingadviesbureau dat gespecialiseerd is in business-to-business branding. Communication Tower maakt deel uit van Bovil City, met 30 medewerkers en een gekapitaliseerde omzet van ca. 30 miljoen. Bovil City is een onderdeel van TBWA International.

Meer informatie

DSM Agro B.V.

Klaas Bos
Tel.: (046) 4770418
E-mail: klaas.bos@dsm.com