HOLLAND POWER ENERGY CONSULT.

Netbeheerders slecht voorbereid op liberalisering energiemarkt

Dinsdag 15 januari 2002 - Een aantal netbeheerders in Nederland is duidelijk niet goed voorbereid op de overgang van zakelijke klanten naar een nieuwe leverancier per 1 januari 2002.

Dit stelt Bert Groothuizen, directeur van Holland Power Energy Consultants B.V. in reactie op een dreigende brief van Essent en Nuon aan verschillende bedrijven in het land.
Holland Power heeft in het afgelopen jaar ruim 2.500 bedrijven begeleid bij de inkoop van elektriciteit. Per 1 januari zijn zestigduizend middelgrote bedrijven vrij in de keuze van hun stroomleverancier.
Hoewel slechts 20 % van deze bedrijven een keuze heeft gemaakt voor een andere leverancier, blijkt in de praktijk dat netbeheerders de zogenaamde 'switch' niet kunnen verwerken.

Veel bedrijven in het traditionele leveringsgebied van Essent en Nuon hebben een brief ontvangen van hun netbeheerder, waarin gedreigd wordt met hogere kosten en zelfs afsluiting.
Voor de bedrijven die door Holland Power zijn begeleid geldt dat zij bijna allemaal tijdig hun huidige contract hebben opgezegd en collectief een nieuw contract hebben afgesloten met een andere leverancier.

Groothuizen: 'Het is te gek voor woorden dat bedrijven bedreigd worden met afsluiting, omdat netbeheerders hun zaken niet op orde hebben'. De administratie van de netbeheerder blijkt in veel gevallen het probleem te zijn. Er zijn gevallen bekend waar een afnemer van elektriciteit al sinds vier jaar een naamswijziging heeft doorgevoerd, maar waar dit nooit door de netbeheerder is verwerkt. Nu deze afnemer een keuze heeft gemaakt, zou hierdoor verandering van leverancier niet mogelijk zijn.

Het is typisch dat met name grote energiebedrijven als Essent en Nuon dit soort dreigende brieven sturen. Het zijn bedrijven waar veel reorganisaties hebben plaatsgevonden en waar de communicatie intern vaak gebrekkig verloopt, aldus Groothuizen. Typerend is in dit verband een collectief, waarbij volgens een netbeheerder switchen van leverancier niet mogelijk was, omdat de meeste klanten hun contract nog niet of te laat hadden opgezegd. Na controle door Holland Power bleek dat ruim 95 % van de deelnemende bedrijven keurig op tijd hun contracten hadden beëindigd.

De liberalisering van de energiemarkt zou er toch toe moeten leiden dat er klantvriendelijker gewerkt gaat worden. Groothuizen: Als dit de manier van energiebedrijven is om met hun klanten om te gaan, zullen ze er nog veel verliezen.


---