Statistisch zakboek 2001: nu verkrijgbaar!
In de Publiekshal is de nieuwste editie van het statistisch zakboek
van de gemeente Zeist verkrijgbaar. Evenals voorafgaande jaren biedt
ook dit jaar het Statistisch Zakboek Zeist inzicht in de stand van
zaken en de dynamiek op tal van terreinen van de Zeister samenleving:
bevolking, woningbouw, openbare orde en veiligheid, economie, de
gemeentelijke organisatie, etc. Het zakboek is daarmee één van
instrumenten ten behoeve van de beleidsontwikkeling binnen de
gemeente, en een naslagwerk voor eenieder die kennis wil maken met
Zeist.
Het zakboek is voor 9,- te koop bij de centrale balie in de
Publiekshal, Slotlaan 20.
De werkgelegenheid
Het statistisch zakboek geeft o.a. inzicht in de In april 2001
voorzagen 3.111 bedrijfsvestigingen in de Gemeente Zeist in de
fulltime en parttime werkgelegenheid van ruim 36.000 personen.
Traditioneel is de gezondheids- en welzijnssector de grootste
werkgever in Zeist. Deze sector kenmerkt zich enerzijds door een groot
aantal vestigingen met weinig werknemers (tweederde van de vestigingen
heeft minder dan 5 werknemers), en anderzijds door de aanwezigheid van
enkele (zeer) grote zorginstellingen. De zakelijke dienstverlening,
met name op het vlak van de Informatie- en Communicatietechnologie
(ICT), is de snelst groeiende sector in Zeist. Financiële
instellingen, de zakelijke dienstverlening en de overige
dienstverlening (waaronder zorg en welzijn) nemen tezamen driekwart
van de werkgelegenheid in de Gemeente Zeist voor hun rekening.
B 1: Aantal bedrijfsvestigingen en werkgelegenheid naar bedrijfsklasse (april 2001; excl. Landbouw en Delfstofwinning)
Bedrijfsklasse Vestigingen Arbeidsplaatsen
Full time Part time Totaal
Man Vrouw Totaal Man Vrouw Totaal
Industrie 144 1.366 439 1.805 59 42 101 1.906
Nutsbedrijven 1 59 13 72 0 0 0 72
Bouwnijverheid 208 1.285 108 1.393 21 29 50 1.443
Reparatie & Handel 793 2.572 1.693 4.265 331 620 951 5.216
Horeca 129 512 316 828 231 194 425 1.253
Vervoer, opslag & communicatie 52 580 141 721 55 17 72 793
Financiële instellingen 115 1.080 732 1.812 27 23 50 1.862
Zakelijke dienstverlening 1.006 5.606 3.005 8.611 256 334 590 9.201
Openbaar Bestuur 8 761 455 1.216 2 9 11 1.227
Onderwijs 115 581 777 1.358 113 188 301 1.659
Gezondheids- & Welzijnszorg 287 2.429 5.812 8.241 302 1.587 1.889
10.130
Overige Dienstverlening 253 610 712 1.322 124 156 280 1.602
Totaal 3.111 17.441 14.203 31.644 1.521 3.199 4.720 36.364
Vergadering adviesorgaan voor Sport & Recreatie
Op donderdag 17 januari a.s. om 19.45 uur komt het Adviesorgaan voor
Sport & Recreatie voor de tweede keer bijeen. De vergadering vindt
plaats in de kamer 4 van het gemeentehuis aan Het Rond 1.
Belangstellenden zijn van harte welkom.
Het adviesorgaan voor Sport & Recreatie, geïnstalleerd op 30 augustus
jl., adviseert het College van Burgemeester en Wethouders over de
hoofdlijnen van het sport- en recreatiebeleid in de gemeente Zeist.
Voor individuele vragen, bijvoorbeeld van sportverenigingen, blijft de
contactpersoon bij de gemeente het aanspreekpunt.
Het adviesorgaan heeft ook als taak om kansen en knelpunten die zich
voordoen in de sport en recreatie in Zeist te signaleren en om de
resultaten van het gemeentelijk beleid te evalueren.
Onder leiding van wethouder Thomas Swart, komt het adviesorgaan in
ieder geval vier keer per jaar bijeen. De zeven leden van het
adviesorgaan nemen deel op persoonlijke titel en hebben allemaal goede
kennis en ervaring op het gebied van sport & recreatie in Zeist.
Onderwerpen die bijvoorbeeld aan de orde kunnen komen zijn:
verenigingsondersteuning, gehandicaptensport, ongeorganiseerde sport,
sport voor ouderen, accommodatiebeleid en de participatie van
allochtonen in de sport.
De vergadering op 17 januari a.s. zal vooral gaan over het versterken
van de verenigingsondersteuning in Zeist. Dit mede naar aanleiding van
het onderzoek dat onder alle sportverenigingen in Zeist is gehouden en
de bijeenkomst voor sportverenigingen die op 13 december jl. in het
gemeentehuis heeft plaatsgevonden. Belangstellenden zijn van harte
welkom om de vergadering bij te wonen. U kunt zich voor de vergadering
aanmelden bij Mariëtte van Otterloo, beleidsmedewerker sport &
recreatie, tel. (030) 6987327, e-mailadres: m.van.otterloo@zeist.nl
Stand van zaken station Driebergen-Zeist en de aanpassingen aan
spoor en A12
Begin september vorig jaar informeerde wij u via deze pagina over de
ontwikkelingen rond het station Driebergen-Zeist. Middels dit bericht
willen wij u graag op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
hieromtrent. In het jaar 2002 zullen een aantal belangrijke
beslissingen moeten worden genomen, zowel t.a.v. het spoor als t.a.v.
de wegen in dit gebied. Zeker is dat het spoor ter plaatse van het
station Driebergen-Zeist ongelijkvloers zal kruisen en daar van 3 op 4
sporen zal worden gebracht. De A12 zal worden verbreed tot de
aansluiting Driebergen-Zeist.
Over de volgende punten zal naar verwachting binnen een jaar een
beslissing worden genomen:
1. de vorm en plaats van de tijdelijke perronverlenging;
2. de hoogteligging van het spoor;
3. de principiële keuze voor een enkele aansluiting op de A12
(huidige situatie) of een gesplitste aansluiting; hierbij worden
de op- en afritten richting Arnhem op hun huidige plek
gehandhaafd, terwijl de op- en afritten richting Utrecht circa 500
meter naar het Westen verschuiven; Z.o.z. voor een schets van die
situatie;
4. vormgeving en inrichting van de directe omgeving van het station.
De gemeente Zeist en gemeente Driebergen-Rijsenburg zijn beiden
voornemens een ontwerpbestemmingsplan op te stellen waarin
bovengenoemde punten worden gemotiveerd en vastgelegd. Aan dit
bestemmingsplan zal een zogenaamde 'keuzennota' vooraf gaan, waarin de
vier genoemde punten nader zullen worden uitgewerkt. Deze keuzennota
zal in conceptvorm het voornaamste onderwerp zijn van een uitgebreide
informatieavond in het eerste kwartaal van 2002.
Informatie
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met de gemeente Zeist (de
heer Hoekstra tel. 030-6987430 of de heer Dekker tel. 030-6987373) of
met de gemeente Driebergen-Rijsenburg (de heer Pieters 0343-525 248).
Vaststelling Monumentenverordening en Subsidieverordening monumenten
Burgemeester en wethouders maken bekend, dat de raad van de gemeente
Zeist in zijn vergadering van 17 december 2001 heeft besloten tot
vaststelling van een nieuwe Monumentenverordening en een nieuwe
Subsidieverordening monumenten ter vervanging van hoofdstuk 3 van de
Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist. De Monumentenverordening
is aan de Algemene wet bestuursrecht aangepast, waarbij zoveel
mogelijk het VNG-model is gevolgd. De bepalingen over
monumentensubsidie uit hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening
stadsvernieuwing Zeist zijn geactualiseerd en opgenomen in de nieuwe
Subsidieverordening monumenten.
Op grond van het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet treden de
nieuwe verordeningen in werking op de achtste dag na de dag van deze
publicatie. Dat is in dit geval op 23 januari 2002. Met ingang van
deze datum vervallen de Monumentenverordening 1991 en hoofdstuk 3 van
de Subsidieverordening stadsvernieuwing. Voor bepalingen in de
Monumentenverordening die betrekking hebben op beschermde
rijksmonumenten geldt een afwijkende regeling. Voor zover de
Monumentenverordening daarop betrekking heeft, treedt zij in werking
overeenkomstig het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de
Monumentenwet 1988 (twee maanden nadat de nieuwe Monumentenverordening
ter kennisgeving van de Minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen is gebracht en niet voor schorsing is voorgedragen).
Het raadsbesluit ligt gedurende één maand voor een ieder kosteloos ter inzage bij de centrale balie in de publiekshal.
Stemmen bij volmacht
De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de
aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002
een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen.
Daarbij gelden de volgende bepalingen:
A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG
1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar
voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de
kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar
hij/zij als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is
toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te
mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te
treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden
uitgebracht.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te
stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te
dragen.
2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde
stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de
volmacht geeft.
3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met
zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een
volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de
stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.
Zeist, 8 januari 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.
Zitting van het hoofdstembureau inzake beslissing geldigheid
ingeleverde kandidatenlijsten
De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te
houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt
ingevolge artikel I 4 van de Kieswet bekend, dat op vrijdag 25 januari
2002 om 16.00 uur in kamer 1 van het gemeentehuis een openbare zitting
zal plaatsvinden, waarin beslist wordt over:
* de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten;
* het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten;
* het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een
politieke groepering.
Zeist, 8 januari 2002
De voorzitter voornoemd,
R.G. Boekhoven.
Nieuws van de Algemene Begraafplaats Zeist
Vanaf 1 januari is de Algemene Begraafplaats donateur van de Stichting
Ango-stoel.
Deze stichting zet zich onder andere in voor een betere mobiliteit van
de gehandicapten.
Dit betekent dat er op de begraafplaats nu 3 rolstoelen ter
beschikking staan voor het publiek.
Deze stoelen zijn uitgerust met een muntslot zoals u die kent van
winkelwagentjes. U kunt de rolstoel meenemen door 1 euro in het
muntslot te stoppen. Wanneer u de stoel na gebruik weer op zijn plek
zet, krijgt u het muntstuk weer terug.
Informatiebijeenkomst over het kunstwerk op de Verlengde Slotlaan
Op maandag 28 januari 2002 om 20.00 uur in het gemeentehuis zal een
informatiebijeenkomst worden gehouden over een kunstwerk dat in
opdracht van het gemeentebestuur is ontworpen door beeldend kunstenaar
Rein Jelle Terpstra en wordt geplaatst op de Verlengde Slotlaan.
Het kunstwerk betreft het zevende kunstwerk, dat in het kader van het
Masterplan Beeldende Kunst Zeist wordt gerealiseerd. De laatste in
deze reeks. Op deze bijeenkomst willen wij nadere informatie geven
over het kunstwerk zelf, de constructie en de situering (Verlengde
Slotlaan ter hoogte van 'de Lindenhorst').
Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen.
U bent van harte uitgenodigd!
Adviescommissie beeldende Kunst Zeist
Inspraak: bouwplan 2e Hogeweg 54 t/m 58
SBBB te Lopik heeft een aanvraag bouwvergunning ingediend voor het
bouwen van 14 appartementen op het perceel 2e Hogeweg 54 t/m 58. Het
bouwplan is niet volledig in overeenstemming met het geldende
bestemmingsplan De Schil.
Het gemeentebestuur is voornemens om medewerking te verlenen aan dit
bouwplan met toepassing van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19
lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als eerste stap in de
planologische procedure wordt inspraak verleend.
Bouwplan ter inzage
Met ingang van 16 januari 2002 ligt het bouwplan gedurende 4 weken ter
inzage bij de balie Ruimte in de publiekshal aan de Slotlaan 20. De
balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot
15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00
uur tot 12.00 uur.
Gedurende deze termijn (16 januari tot en met 12 februari 2002) kunnen
schriftelijke inspraakreacties worden ingediend bij burgemeester en
wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist.
Mondeling reageren kan bij de heer C.Th. Vos van de productgroep
Ruimte tel. (030) 6987499.
Inloopspreekuur
Op donderdag 24 januari 2002 wordt van 16.30 tot 18.00 uur bij de
balie Ruimte aan de Slotlaan 20 een inloopspreekuur gehouden. Tijdens
dit spreekuur worden desgewenst nadere inlichtingen verstrekt over het
bouwplan.
Bijeenkomst bouwplan bedrijfsterrein aan de Woudenbergseweg (voormalig
Sigmaterrein) 4 februari a.s.
Paraadt Vastgoed BV heeft als rechthebbende op de betreffende gronden
een bouwplan ingediend voor het oprichten van bedrijfsbebouwing op
voornamelijk het voormalige Sigmaterrein gelegen aan de
Woudenbergseweg. Voor het terrein geldt nog de bestemming verffabriek
met een bebouwingspercentage van 50. Een herziening van het
bestemmingsplan voor dit terrein en enkele omliggende terreinen is in
een enigszins gevorderd stadium van voorbereiding. Inspraak over het
voorontwerp-bestemmingsplan heeft plaats gevonden, waarbij al inzicht
is gegeven in de nu voorliggende bouwplannen. Voor medewerking is
vrijstelling van de bepalingen van het nog geldende bestemmingsplan
nodig, hetgeen burgemeester en wethouders overwegen.
Bijeenkomst 4 februari a.s.
Op maandag 4 februari a.s. 2002 om 20.00 uur wordt in de kantine van
Camping De Krakeling een toelichting gegeven op de bouw- en
inrichtingsplannen en wordt vervolgens gelegenheid gegeven vragen te
stellen of opmerkingen te maken. Belangstellenden worden hierbij
uitgenodigd voor deze bijeenkomst.
Ontwerp bouwplan ter inzage van 16 januari tot 12 februari 2002
In de periode van 16 januari 2002 tot en met 12 februari 2002 ligt het
ontwerp van het bouwplan ter inzage bij de publieksbalie van de
Productgroep Ruimte aan de Slotlaan 20, die is geopend van maandag t/m
woensdag van 08.00 - 15.00 uur, donderdag van 08.00 - 20.00 uur en
vrijdag van 08.00 - 12.30 uur. In de genoemde periode bestaat de
mogelijkheid uw reactie schriftelijk of mondeling aan het college van
burgemeester en wethouders uit te brengen.
Voor het eventueel stellen van vragen kunt u op werkdagen bellen met
tel. (030) 6987293.
Nummering van de lijsten van kandidaten beslissing geldigheid
lijstencombinaties ter inzagelegging genummerde lijsten van kandidaten
De voorzitter van het centraal stembureau voor de op 6 maart 2002 te
houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat op donderdag 24 januari 2002 om 16.00 uur in kamer 1 van
het gemeentehuis een openbare zitting zal plaatsvinden, waarin de
ingeleverde kandidatenlijsten worden genummerd.
In deze zitting zal tevens worden beslist over de geldigheid van de
lijstencombinatie(s).
De lijsten van kandidaten met vermelding van de daaraan toegekende
nummers worden voor eenieder ter inzage gelegd bij de afdeling
verkiezingen vanaf 25 januari 2002 om 8.00 uur.
Zeist, 8 januari 2002
De voorzitter voornoemd,
Burgemeester R.G. Boekhoven
Raadsvergadering 17 december a.s.
Vergaderdatum : 21 januari 2002
Aanvang : 19.30 uur
Plaats : raadszaal, gemeentehuis
Op de agenda staan onder o.a. de volgende punten:
1. Aanvullende gevelmaatregelen Den Dolder fase 1
2. Sloopkrediet t.b.v. Hortensialaan 3-5
3. Voorbereidingsbesluit voor het bestemmingsplan Buitengebied Zuid
West 2000
4. Extra krediet t.b.v. de verbouwing van de dienstwoning
begraafplaats
5. Wijziging Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente
Zeist
6. Geactualiseerde ISV-bodemmodule
7. Strategisch Gebiedsperspectief Heuvelrug: Rapport "Strategische
doelen voor de Heuvelrug 2001-2025, De Heuvelrug: groen en
leefbaar"
8. Besluit op bezwaarschrift tegen voorbereidingsbesluit
Harlanterrein
Belangstellenden kunnen het bestuur van Zeist vanaf de publieke
tribune volgen en zijn dan ook van harte welkom.
De volledige agenda en de stukken voor deze vergadering kunnen worden
ingezien bij de centrale balie in de Publiekshal, Slotlaan 20 (schuin
tegenover het gemeentehuis).