Gemeente Zeist

Statistisch zakboek 2001: nu verkrijgbaar!

In de Publiekshal is de nieuwste editie van het statistisch zakboek van de gemeente Zeist verkrijgbaar. Evenals voorafgaande jaren biedt ook dit jaar het Statistisch Zakboek Zeist inzicht in de stand van zaken en de dynamiek op tal van terreinen van de Zeister samenleving: bevolking, woningbouw, openbare orde en veiligheid, economie, de gemeentelijke organisatie, etc. Het zakboek is daarmee één van instrumenten ten behoeve van de beleidsontwikkeling binnen de gemeente, en een naslagwerk voor eenieder die kennis wil maken met Zeist.
Het zakboek is voor 9,- te koop bij de centrale balie in de Publiekshal, Slotlaan 20.

De werkgelegenheid
Het statistisch zakboek geeft o.a. inzicht in de In april 2001 voorzagen 3.111 bedrijfsvestigingen in de Gemeente Zeist in de fulltime en parttime werkgelegenheid van ruim 36.000 personen. Traditioneel is de gezondheids- en welzijnssector de grootste werkgever in Zeist. Deze sector kenmerkt zich enerzijds door een groot aantal vestigingen met weinig werknemers (tweederde van de vestigingen heeft minder dan 5 werknemers), en anderzijds door de aanwezigheid van enkele (zeer) grote zorginstellingen. De zakelijke dienstverlening, met name op het vlak van de Informatie- en Communicatietechnologie (ICT), is de snelst groeiende sector in Zeist. Financiële instellingen, de zakelijke dienstverlening en de overige dienstverlening (waaronder zorg en welzijn) nemen tezamen driekwart van de werkgelegenheid in de Gemeente Zeist voor hun rekening.

B 1: Aantal bedrijfsvestigingen en werkgelegenheid naar bedrijfsklasse (april 2001; excl. Landbouw en Delfstofwinning)

Bedrijfsklasse Vestigingen Arbeidsplaatsen
Full time Part time Totaal
Man Vrouw Totaal Man Vrouw Totaal
Industrie 144 1.366 439 1.805 59 42 101 1.906
Nutsbedrijven 1 59 13 72 0 0 0 72
Bouwnijverheid 208 1.285 108 1.393 21 29 50 1.443 Reparatie & Handel 793 2.572 1.693 4.265 331 620 951 5.216 Horeca 129 512 316 828 231 194 425 1.253
Vervoer, opslag & communicatie 52 580 141 721 55 17 72 793 Financiële instellingen 115 1.080 732 1.812 27 23 50 1.862 Zakelijke dienstverlening 1.006 5.606 3.005 8.611 256 334 590 9.201 Openbaar Bestuur 8 761 455 1.216 2 9 11 1.227
Onderwijs 115 581 777 1.358 113 188 301 1.659
Gezondheids- & Welzijnszorg 287 2.429 5.812 8.241 302 1.587 1.889 10.130
Overige Dienstverlening 253 610 712 1.322 124 156 280 1.602 Totaal 3.111 17.441 14.203 31.644 1.521 3.199 4.720 36.364

Vergadering adviesorgaan voor Sport & Recreatie

Op donderdag 17 januari a.s. om 19.45 uur komt het Adviesorgaan voor Sport & Recreatie voor de tweede keer bijeen. De vergadering vindt plaats in de kamer 4 van het gemeentehuis aan Het Rond 1. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Het adviesorgaan voor Sport & Recreatie, geïnstalleerd op 30 augustus jl., adviseert het College van Burgemeester en Wethouders over de hoofdlijnen van het sport- en recreatiebeleid in de gemeente Zeist. Voor individuele vragen, bijvoorbeeld van sportverenigingen, blijft de contactpersoon bij de gemeente het aanspreekpunt. Het adviesorgaan heeft ook als taak om kansen en knelpunten die zich voordoen in de sport en recreatie in Zeist te signaleren en om de resultaten van het gemeentelijk beleid te evalueren. Onder leiding van wethouder Thomas Swart, komt het adviesorgaan in ieder geval vier keer per jaar bijeen. De zeven leden van het adviesorgaan nemen deel op persoonlijke titel en hebben allemaal goede kennis en ervaring op het gebied van sport & recreatie in Zeist. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan de orde kunnen komen zijn: verenigingsondersteuning, gehandicaptensport, ongeorganiseerde sport, sport voor ouderen, accommodatiebeleid en de participatie van allochtonen in de sport.

De vergadering op 17 januari a.s. zal vooral gaan over het versterken van de verenigingsondersteuning in Zeist. Dit mede naar aanleiding van het onderzoek dat onder alle sportverenigingen in Zeist is gehouden en de bijeenkomst voor sportverenigingen die op 13 december jl. in het gemeentehuis heeft plaatsgevonden. Belangstellenden zijn van harte welkom om de vergadering bij te wonen. U kunt zich voor de vergadering aanmelden bij Mariëtte van Otterloo, beleidsmedewerker sport & recreatie, tel. (030) 6987327, e-mailadres: m.van.otterloo@zeist.nl

Stand van zaken station Driebergen-Zeist en de aanpassingen aan spoor en A12

Begin september vorig jaar informeerde wij u via deze pagina over de ontwikkelingen rond het station Driebergen-Zeist. Middels dit bericht willen wij u graag op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken hieromtrent. In het jaar 2002 zullen een aantal belangrijke beslissingen moeten worden genomen, zowel t.a.v. het spoor als t.a.v. de wegen in dit gebied. Zeker is dat het spoor ter plaatse van het station Driebergen-Zeist ongelijkvloers zal kruisen en daar van 3 op 4 sporen zal worden gebracht. De A12 zal worden verbreed tot de aansluiting Driebergen-Zeist.

Over de volgende punten zal naar verwachting binnen een jaar een beslissing worden genomen:

1. de vorm en plaats van de tijdelijke perronverlenging;
2. de hoogteligging van het spoor;

3. de principiële keuze voor een enkele aansluiting op de A12 (huidige situatie) of een gesplitste aansluiting; hierbij worden de op- en afritten richting Arnhem op hun huidige plek gehandhaafd, terwijl de op- en afritten richting Utrecht circa 500 meter naar het Westen verschuiven; Z.o.z. voor een schets van die situatie;

4. vormgeving en inrichting van de directe omgeving van het station.
De gemeente Zeist en gemeente Driebergen-Rijsenburg zijn beiden voornemens een ontwerpbestemmingsplan op te stellen waarin bovengenoemde punten worden gemotiveerd en vastgelegd. Aan dit bestemmingsplan zal een zogenaamde 'keuzennota' vooraf gaan, waarin de vier genoemde punten nader zullen worden uitgewerkt. Deze keuzennota zal in conceptvorm het voornaamste onderwerp zijn van een uitgebreide informatieavond in het eerste kwartaal van 2002.

Informatie
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met de gemeente Zeist (de heer Hoekstra tel. 030-6987430 of de heer Dekker tel. 030-6987373) of met de gemeente Driebergen-Rijsenburg (de heer Pieters 0343-525 248).

Vaststelling Monumentenverordening en Subsidieverordening monumenten

Burgemeester en wethouders maken bekend, dat de raad van de gemeente Zeist in zijn vergadering van 17 december 2001 heeft besloten tot vaststelling van een nieuwe Monumentenverordening en een nieuwe Subsidieverordening monumenten ter vervanging van hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist. De Monumentenverordening is aan de Algemene wet bestuursrecht aangepast, waarbij zoveel mogelijk het VNG-model is gevolgd. De bepalingen over monumentensubsidie uit hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist zijn geactualiseerd en opgenomen in de nieuwe Subsidieverordening monumenten.

Op grond van het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet treden de nieuwe verordeningen in werking op de achtste dag na de dag van deze publicatie. Dat is in dit geval op 23 januari 2002. Met ingang van deze datum vervallen de Monumentenverordening 1991 en hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing. Voor bepalingen in de Monumentenverordening die betrekking hebben op beschermde rijksmonumenten geldt een afwijkende regeling. Voor zover de Monumentenverordening daarop betrekking heeft, treedt zij in werking overeenkomstig het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Monumentenwet 1988 (twee maanden nadat de nieuwe Monumentenverordening ter kennisgeving van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is gebracht en niet voor schorsing is voorgedragen).

Het raadsbesluit ligt gedurende één maand voor een ieder kosteloos ter inzage bij de centrale balie in de publiekshal.

Stemmen bij volmacht

De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG

1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij als kiezer is geregistreerd.

3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.

4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.

B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te dragen.

2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de volmacht geeft.

3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen.

Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.

Zeist, 8 januari 2002

De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.

Zitting van het hoofdstembureau inzake beslissing geldigheid ingeleverde kandidatenlijsten

De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt ingevolge artikel I 4 van de Kieswet bekend, dat op vrijdag 25 januari 2002 om 16.00 uur in kamer 1 van het gemeentehuis een openbare zitting zal plaatsvinden, waarin beslist wordt over:

* de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten;
* het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten;
* het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering.

Zeist, 8 januari 2002

De voorzitter voornoemd,
R.G. Boekhoven.

Nieuws van de Algemene Begraafplaats Zeist

Vanaf 1 januari is de Algemene Begraafplaats donateur van de Stichting Ango-stoel.
Deze stichting zet zich onder andere in voor een betere mobiliteit van de gehandicapten.

Dit betekent dat er op de begraafplaats nu 3 rolstoelen ter beschikking staan voor het publiek.
Deze stoelen zijn uitgerust met een muntslot zoals u die kent van winkelwagentjes. U kunt de rolstoel meenemen door 1 euro in het muntslot te stoppen. Wanneer u de stoel na gebruik weer op zijn plek zet, krijgt u het muntstuk weer terug.

Informatiebijeenkomst over het kunstwerk op de Verlengde Slotlaan

Op maandag 28 januari 2002 om 20.00 uur in het gemeentehuis zal een informatiebijeenkomst worden gehouden over een kunstwerk dat in opdracht van het gemeentebestuur is ontworpen door beeldend kunstenaar Rein Jelle Terpstra en wordt geplaatst op de Verlengde Slotlaan. Het kunstwerk betreft het zevende kunstwerk, dat in het kader van het Masterplan Beeldende Kunst Zeist wordt gerealiseerd. De laatste in deze reeks. Op deze bijeenkomst willen wij nadere informatie geven over het kunstwerk zelf, de constructie en de situering (Verlengde Slotlaan ter hoogte van 'de Lindenhorst').
Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen.

U bent van harte uitgenodigd!

Adviescommissie beeldende Kunst Zeist

Inspraak: bouwplan 2e Hogeweg 54 t/m 58

SBBB te Lopik heeft een aanvraag bouwvergunning ingediend voor het bouwen van 14 appartementen op het perceel 2e Hogeweg 54 t/m 58. Het bouwplan is niet volledig in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan De Schil.
Het gemeentebestuur is voornemens om medewerking te verlenen aan dit bouwplan met toepassing van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als eerste stap in de planologische procedure wordt inspraak verleend.

Bouwplan ter inzage
Met ingang van 16 januari 2002 ligt het bouwplan gedurende 4 weken ter inzage bij de balie Ruimte in de publiekshal aan de Slotlaan 20. De balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot 15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00 uur tot 12.00 uur.
Gedurende deze termijn (16 januari tot en met 12 februari 2002) kunnen schriftelijke inspraakreacties worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Mondeling reageren kan bij de heer C.Th. Vos van de productgroep Ruimte tel. (030) 6987499.

Inloopspreekuur
Op donderdag 24 januari 2002 wordt van 16.30 tot 18.00 uur bij de balie Ruimte aan de Slotlaan 20 een inloopspreekuur gehouden. Tijdens dit spreekuur worden desgewenst nadere inlichtingen verstrekt over het bouwplan.

Bijeenkomst bouwplan bedrijfsterrein aan de Woudenbergseweg (voormalig Sigmaterrein) 4 februari a.s.

Paraadt Vastgoed BV heeft als rechthebbende op de betreffende gronden een bouwplan ingediend voor het oprichten van bedrijfsbebouwing op voornamelijk het voormalige Sigmaterrein gelegen aan de Woudenbergseweg. Voor het terrein geldt nog de bestemming verffabriek met een bebouwingspercentage van 50. Een herziening van het bestemmingsplan voor dit terrein en enkele omliggende terreinen is in een enigszins gevorderd stadium van voorbereiding. Inspraak over het voorontwerp-bestemmingsplan heeft plaats gevonden, waarbij al inzicht is gegeven in de nu voorliggende bouwplannen. Voor medewerking is vrijstelling van de bepalingen van het nog geldende bestemmingsplan nodig, hetgeen burgemeester en wethouders overwegen.

Bijeenkomst 4 februari a.s.
Op maandag 4 februari a.s. 2002 om 20.00 uur wordt in de kantine van Camping De Krakeling een toelichting gegeven op de bouw- en inrichtingsplannen en wordt vervolgens gelegenheid gegeven vragen te stellen of opmerkingen te maken. Belangstellenden worden hierbij uitgenodigd voor deze bijeenkomst.

Ontwerp bouwplan ter inzage van 16 januari tot 12 februari 2002 In de periode van 16 januari 2002 tot en met 12 februari 2002 ligt het ontwerp van het bouwplan ter inzage bij de publieksbalie van de Productgroep Ruimte aan de Slotlaan 20, die is geopend van maandag t/m woensdag van 08.00 - 15.00 uur, donderdag van 08.00 - 20.00 uur en vrijdag van 08.00 - 12.30 uur. In de genoemde periode bestaat de mogelijkheid uw reactie schriftelijk of mondeling aan het college van burgemeester en wethouders uit te brengen.

Voor het eventueel stellen van vragen kunt u op werkdagen bellen met tel. (030) 6987293.

Nummering van de lijsten van kandidaten beslissing geldigheid lijstencombinaties ter inzagelegging genummerde lijsten van kandidaten

De voorzitter van het centraal stembureau voor de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt bekend, dat op donderdag 24 januari 2002 om 16.00 uur in kamer 1 van het gemeentehuis een openbare zitting zal plaatsvinden, waarin de ingeleverde kandidatenlijsten worden genummerd. In deze zitting zal tevens worden beslist over de geldigheid van de lijstencombinatie(s).
De lijsten van kandidaten met vermelding van de daaraan toegekende nummers worden voor eenieder ter inzage gelegd bij de afdeling verkiezingen vanaf 25 januari 2002 om 8.00 uur.

Zeist, 8 januari 2002

De voorzitter voornoemd,
Burgemeester R.G. Boekhoven

Raadsvergadering 17 december a.s.

Vergaderdatum : 21 januari 2002
Aanvang : 19.30 uur
Plaats : raadszaal, gemeentehuis

Op de agenda staan onder o.a. de volgende punten:
1. Aanvullende gevelmaatregelen Den Dolder fase 1
2. Sloopkrediet t.b.v. Hortensialaan 3-5

3. Voorbereidingsbesluit voor het bestemmingsplan Buitengebied Zuid West 2000

4. Extra krediet t.b.v. de verbouwing van de dienstwoning begraafplaats

5. Wijziging Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Zeist

6. Geactualiseerde ISV-bodemmodule

7. Strategisch Gebiedsperspectief Heuvelrug: Rapport "Strategische doelen voor de Heuvelrug 2001-2025, De Heuvelrug: groen en leefbaar"

8. Besluit op bezwaarschrift tegen voorbereidingsbesluit Harlanterrein

Belangstellenden kunnen het bestuur van Zeist vanaf de publieke tribune volgen en zijn dan ook van harte welkom. De volledige agenda en de stukken voor deze vergadering kunnen worden ingezien bij de centrale balie in de Publiekshal, Slotlaan 20 (schuin tegenover het gemeentehuis).