* Gemeenteberichten week 03 (datum mededeling 17 januari 2002)
Bouwplannen
Kapvergunningen
Bestemmingsplannen
Verleende APV vergunningen
Tijdelijke afsluiting Anna Louwenweg
* Grootschalige controle van het hondenbestand
* Expositie
* Gewijzigde openingstijden balie sector VROM
* Samenwerking sociale zaken
* Bekendmaking
Verkiezingen
De Regiotaxi, nu ook in Eemnes!
* Gemeenteberichten voorgaande weken
Gemeenteberichten week 03
Bouwplannen
Ingekomen meldingen/aangevraagde bouwvergunningen
- Smalleveen 15, plaatsen schutting, ingekomen op 9 januari 2002.
- Roerdomp 48, veranderen woning, ingekomen op 7 januari 2002.
- Raadhuislaan 61, plaatsen dak op tuinmuur, ingekomen op 7 januari
2002.
- Laarderweg 24a, plaatsen overkapping, ingekomen 7 januari 2002.
Verleende toestemming/bouwvergunningen
- Patrijzenhof 1, vergroten garage en plaatsen kap op garage,
verzonden op 11 januari 2002.
- Rietgors 12, plaatsen schutting, verzonden op 11 januari 2002.
Kapvergunningen
Verleende kapvergunningen
- Laarderweg 65, een blauwe Ceder
- Meentweg 85, een Amerikaanse eik.
- Watersnip 13, een Amerikaanse Cypres.
Voor meer informatie over bouwplannen kunt u zich wenden tot mevrouw
Loman of de heer Schiere en voor kapvergunningen tot de heer Leys,
allen van de sector VROM.
Wanneer u als belanghebbende zich niet met een van deze besluiten kunt
verenigen, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na verzending van het
besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en
wethouders.
Tegelijkertijd kunt u bij spoed (schriftelijk) een voorlopige
voorziening vragen bij de president van de rechtbank, postbus 13023,
3507 LA Utrecht. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 109,-
voor burgers en 218,- voor rechtspersonen.
Bestemmingsplannen
Voorgenomen vrijstellingen bestemmingsplan
- Vlierberg 6, plaatsen GSM-antenne installatie.
- Melkpad 59, 61 en 63, vergroten woningen aan de achterzijde.
- Meentweg 31, bouwen woning.
Er kan uitsluitend toestemming worden verleend na vrijstelling van het
bestemmingsplan. Deze bouwplannen liggen vanaf 18 januari 2001
gedurende 4 weken voor een ieder ter inzage bij de sector VROM.
Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk bedenkingen tegen het
verlenen van vrijstelling indienen bij Burgemeester en Wethouders.
Verleende APV vergunningen
- 18 januari 2002; Event Support Holland: plaatsen driehoekborden
t.b.v. antiekbeurs Motel Witte Bergen (verzonden 14 januari 2002)
- 1 en 28 februari 2002; CDA-Eemnes: innemen standplaats t.b.v.
verkiezingen ( verzonden 14 januari 2002)
U kunt als belanghebbende binnen zes weken na verzending een
gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift indienen bij de
burgemeester. Voor meer informatie over APV vergunningen kunt u
terecht bij de heer Klaasse, tel. 035-5390687, sector ABW.
Tijdelijke afsluiting Anna Louwenweg
Vanaf donderdag 31 januari 2002 zal de Anna Louwenweg tijdelijk - door
middel van borden - worden afgesloten voor alle verkeer. Het betreft
hier een noodmaatregel vanwege het uitstellen van de reconstructie.
Door de slechte staat van het wegdek is het niet verantwoord om de weg
open te houden. De agrarische bedrijven die normaal de Anna Louwenweg
gebruiken, zullen enige tijd moeten omrijden.
Grootschalige controle van het hondenbestand in Eemnes middels een
nieuwe hondenpenning.
Eens per 3 jaar wordt het complete hondenbestand in Eemnes
doorgelicht. Dit gebeurt door de vervanging van de hondenpenning.
Andere jaren wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd wie er een hond
houdt. Dát is nl. het belastbare feit: het houden van een hond. De
milieuwachter van Eemnes voert tevens de controles op straat uit.
Met ingang van week 4 (21 januari 2002) wordt gestart met het uitdelen
van de hondenpenning voor de jaren 2002 t/m 2004.
De verwachting is dat in de loop van februari/maart 2002 iedere
hondenbezitter deze nieuwe penning heeft ontvangen. Deze penning is
goud van kleur en dient ter vervanging van de blauwe penning, welke
geldig was tot eind 2001.
Waarom een hondenpenning?
De hondenpenning is ingevoerd als controlemiddel en wordt, om de 3
jaar, uitgereikt aan degene die geregistreerd staat als houder van een
hond. De penningen zijn doorlopend genummerd, zodat bekend is aan wie
welke penning is uitgereikt.
U dient ervoor te zorgen dat de hond, wanneer deze zich op de openbare
weg bevindt, de penning duidelijk zichtbaar aan de hals draagt. Hierop
zal controle worden uitgeoefend. De geleider van een hond is dan ook
verplicht de controlerende ambtenaar de gelegenheid te geven tot
controle wanneer deze hier om verzoekt.
Het is verboden de penning aan anderen af te geven of in gebruik te
geven of te laten dragen door een hond, waarvoor geen aangifte is
gedaan. Bij verlies van de penning dient u een nieuwe penning aan te
vragen. De kosten van een nieuwe penning bedragen 11,35 (fl. 25,00).
Inleveren hondenpenning.
De hondenpenning moet bij eindiging van de belastingplicht altijd
worden ingeleverd. Met andere woorden als u, om welke reden dan ook,
geen houder meer bent van een hond, levert u de penning in. Doet u dit
niet of kunt u dit niet omdat de penning weg is, wordt u 11,35 kosten
(per penning) in rekening gebracht. De blauwe penning hoeft niet te
worden ingeleverd.
Tip.
Bevestig de penning aan het uiteinde van de hondenriem in plaats van
aan de halsband. Dit voorkomt onnodig verlies van de penning.
Expositie
Vanaf 17 december 2001 zal in de hal van het gemeentehuis van Eemnes
een tentoonstelling te zien zijn met werken van Mary de Valk. Deze
tentoonstelling wordt gehouden naar aanleiding van de aankoop van een
schilderij, dat de voorkant van de gemeentelijke kerstkaart 2001
siert.
Mary de Valk, geboren in Laren op de Torenlaan, maakte op jeugdige
leeftijd al tekeningen en schetsen met een grote diversiteit aan
composities, zoekende naar een eigen stijl. Tijdens de jaren die zij
in Vught woonde, heeft zij een opleiding gedaan aan de teken- en
schilderakedemie in Den Bosch en Vught. Jarenlang heeft zij les gehad
van Ans Markus, nu welbekend en van de landschapsschilders Gerard
Ettema en Peter van Oirschot. Zij is een aanhangster van de Haagse
School, wat duidelijk tot uiting komt in haar werk. Berglandschappen
schilderen is haar favoriete bezigheid en vele doeken hebben dan ook
een weg gevonden naar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Tien jaar
geleden is zij met haar man Huub van der Schaal weer teruggekomen
richting Laren en woont nu in Eemnes. Naast het schilderen geeft zij
ook schilderles aan beginnende en geoefende kunstenaars. Binnenkort
exposeert zij ook in haar geliefde Laren. Haar werken zijn gesigneerd
met M. van der Schaal, en M. of Mary de Valk.
De tentoonstelling loopt van maandag 17 december 2001 tot en met
vrijdag 25 januari 2002. De schilderijen (20 Olieverf en 10
tekeningen) zijn te bezichtigen tijdens de openingstijden van het
gemeentehuis: maandag van 9.00-12.00 en van 14.00-20.00 ( in
schoolvakanties tot 16.00) dinsdag-vrijdag van 9.00-12.00
Gewijzigde openingstijden balie sector VROM
Met ingang van 1 januari 2002 zal de balie van de sector VROM geopend
zijn van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur, en
maandagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur.
De openstelling van deze balie op maandagavond komt te vervallen omdat
zeer weinig mensen hier gebruik van maakten. Mocht u buiten de
genoemde openingstijden toch bijvoorbeeld een bestemmingsplan of een
bouwtekening willen inzien, dan kunt u daar telefonisch een afspraak
voor maken. Het telefoonnummer is (035) 53 90 657.
De balie van de Basisadministratie (burgerzaken) blijft op
maandagavond gewoon geopend tot 20.00 uur (behalve in de
schoolvakanties).
Samenwerking Sociale Zaken
Intergemeentelijke afdeling sociale zaken Huizen, Eemnes en Blaricum
(HEB)
De gemeenten Huizen, Eemnes en Blaricum hebben besloten hun afdelingen
Sociale Zaken per 1 januari 2002 samen te voegen tot één
intergemeentelijke afdeling sociale zaken. Deze afdeling valt onder de
dienst Burger- en Welzijnszaken en is gevestigd in Huizen.
Adres
De intergemeentelijke afdeling sociale zaken is gevestigd in het
Gemeentehuis van Huizen:
Bezoekadres: Graaf Wichman 10
1276 KB Huizen
Postadres: Postbus 5,
1270 AA, Huizen
Openingstijden receptie Sociale Zaken
U kunt bij de receptie van Sociale Zaken terecht met vragen over o.a.:
algemene bijstand en bijzondere bijstand (Abw), de Ioaw, de Ioaz, de
Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw), de Vangnetregeling huursubsidie,
schuldhulpverlening, inburgering nieuwkomers en uitkeringen voor
asielzoekers/vluchtelingen.
De receptie is geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van
9.00 uur tot 12.00 uur. Op woensdag is Sociale Zaken dus gesloten. De
receptie Sociale Zaken vindt u in het gemeentehuis van Huizen op de
begane grond.
Telefonisch contact
Op alle werkdagen, met uitzondering van woensdag, is er telefonisch
spreekuur van 11.00 tot 12.00 uur. Tijdens dit telefonisch spreekuur
kunt u contact opnemen met uw consulent. Het telefoonnummer is:
035-528 19 11
Persoonlijk contact
Wilt u iemand van Sociale Zaken spreken? Hiervoor hoeft u niet altijd
naar Huizen te komen. Deze gesprekken kunnen in Eemnes worden gehouden
in het gemeentehuis van Eemnes, meestal op maandag of vrijdag tussen
8.30 uur en 10.30 uur.
U moet wel altijd eerst een afspraak maken voor het spreekuur. Dat
kunt u doen op telefoonnummer: 035-528 19 11.
Bekendmaking
Het centraal stembureau voor de verkiezingen van de leden van de
gemeenteraad Eemnes heeft de onderstaande aanduiding van de politieke
groepering Hartgroen geregistreerd:
Hartgroen
De Regiotaxi, nu ook in Eemnes!
Vanaf 1 januari 2002 rijdt in de gemeenten Amersfoort, Baarn,
Bunschoten, Eemnes, Leusden, Nijkerk, Soest en Woudenberg een nieuwe
vorm van openbaar vervoer: de Regiotaxi. Met de Regiotaxi kunt u
comfortabel en zonder overstappen van deur tot deur reizen.
Wanneer gebruik ik de Regiotaxi?
Iedereen, van jong tot oud, kan vanaf 1 januari, zeven dagen per week,
van 's ochtends 06.00 uur tot 's nachts 24.00 uur van de Regiotaxi
gebruik maken. Met de Regiotaxi kunt u een bezoek brengen aan familie,
sportvereniging of gewoon een avondje uit. Met de Regiotaxi kunt u ook
eenvoudig overstappen op trein en bus. De Regiotaxi haalt u op de
plaats van vertrek op met een taxi of minibus en brengt u zonder
overstap direct naar uw bestemming.
Reserveren van een rit
Een rit reserveren met de Regiotaxi kan tot minimaal een uur van
tevoren - maar eerder kan natuurlijk ook - via het reserveringsnummer
0900 - 8099. De telefoniste vraagt naar het adres waar u opgehaald wil
worden en waar u naartoe wilt, hoe laat u opgehaald wilt worden en met
hoeveel personen u reist. Zij vertelt u ook wat de rit gaat kosten. De
Regiotaxi kan iets vroeger of later dan het afgesproken tijdstip komen
voorrijden. Dit is echter nooit meer dan 15 minuten voor of na het
afgesproken tijdstip.
Waar rijdt de Regiotaxi?
De Regiotaxi rijdt in het grondgebied van de aangesloten gemeenten en
in een gebied van vier openbaar vervoerzones daar omheen. U kunt
maximaal vijf zones reizen tegen het tarief van de Regiotaxi: de zone
waar u instapt en vier aansluitende zones. Een reis met de Regiotaxi
begint of eindigt altijd in de betrokken gemeenten. Als u verder dan
vijf zones wilt reizen betaalt u het gewone taxitarief.
Ouderen en Wvg-reizigers
De Regiotaxi is zo opgezet dat deze volledig toegankelijk is voor
ouderen en voor mensen met een handicap, ook wanneer zij een
(elektrische) rolstoel gebruiken of hun rollator mee willen nemen.
Kosten
De kosten voor een reis met de Regiotaxi zijn bestaan uit een instap
zone en de gereisde zones. Een zone kost 1,32 / 2,90.
Een rit van Eemnes naar Soest beslaat 3 zones en kost voor een
openbaar vervoer reiziger 5,28 ( 1,32 voor de instapzone en drie maal
1,32 voor de gereisde zones). De ritprijs betaalt u contant aan de
chauffeur.
Deeltaxi
De Regiotaxi kan haar tarieven laag houden, omdat elke rit efficiënt
wordt ingedeeld. De medewerkers van de Regiotaxi-centrale proberen
ritten zoveel mogelijk te combineren. Dit houdt in dat u tijdens een
taxirit gezelschap kunt krijgen van andere reizigers. Maar ongeacht
het aantal medepassagiers bedraagt de extra reistijd nooit meer dan 15
minuten.
Meer informatie
Meer specifieke informatie staat ook vermeld in de brochure "De
Regiotaxi". Deze brochure is verkrijgbaar bij diverse openbare
gelegenheden. Personen met een WvG indicatie voor collectief vervoer
ontvangen automatisch een vervoerpas en een brochure thuis.
Ook kunt u de brochure aanvragen op telefoonnummer 0900-8099.
Uitgebreide informatie is te vinden op de website: www.deregiotaxi.nl.