Rechtbank Leeuwarden



Inhoud van het informatiepakket zoals vermeld in de advertentie voor rechters in (o.a.) het Nederlands Juristenblad

Bron: Rechtbank Leeuwarden

Datum actualiteit: 15-01-2002

Geachte heer/mevrouw,

Voor u ligt het informatiepakket van de rechtbank Leeuwarden. De organisatie van de rechtbank is sterk in beweging en zal dat de komende jaren ook wel blijven. Lezing van dit informatiepakket zal u er misschien van overtuigen dat de rechtbank Leeuwarden een interessante werkgever is, die integriteit, samenwerking, juridische kwaliteit en talentontwikkeling centraal stelt.

Ik zie met belangstelling uit naar uw reactie.

W. Hangelbroek
President

Inhoud informatiepakket


1. DE ORGANISATIE



2. ORGANIGRAM



3. MISSIE, VISIE EN (BELEIDS)UITGANGSPUNTEN
4. SOLLICITATIEPROCEDURE


5. ARBEIDSVOORWAARDEN


6. FUNCTIEPROFIEL


1. DE ORGANISATIE


Algemeen
De rechtbank Leeuwarden bestaat uit vijf sectoren, te weten de sectoren bestuursrecht, familierecht, handelsrecht, kantonzaken en strafrecht. In de sectoren werken rechterlijk ambtenaren en gerechtsambtenaren. Aan het hoofd van elke sector staat een sectorvoorzitter die tevens lid is van het bestuur. Ter ondersteuning van de sectoren is er een bedrijfsbureau dat rechtstreeks onder de directeur bedrijfsvoering valt.

Bestuur
Het bestuur van de rechtbank Leeuwarden wordt gevormd door de president, de sectorvoorzitters en de directeur bedrijfsvoering. Er is sprake van een collegiaal bestuur. Het bestuur van de rechtbank heeft daarmee een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het functioneren van de rechtbank, voor het opstellen van het organisatiebrede strategisch beleid en het maken van taakstellende afspraken per sector. Het bestuur van de rechtbank is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het gerecht in zijn geheel. De president van de rechtbank is voorzitter van het bestuur en vertegenwoordigt samen met de directeur bedrijfsvoering de rechtbank. Als integraal manager voor "hun" sector zijn de sectorvoorzitters voor dit deel van de rechtbank in het bijzonder verantwoordelijk. De directeur bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor beleidsvoorbereiding, ondersteuning en advisering met betrekking tot de zogenaamde PIOFAH*-taken en voor het functioneren van het bedrijfsbureau.

Sectoren van de rechtbank
Binnen de verschillende sectoren van de rechtbank wordt de kerntaak van de organisatie uitgevoerd; namelijk de verwerking van zaken vanaf binnenkomst tot de uitspraak. In grote lijnen is elke sector opgebouwd uit een administratie die zorgt voor de administratieve ondersteuning, het secretariaat, waarin de secretarissen zaken juridisch inhoudelijk voorbereiden en rechterlijk ambtenaren die zittingen leiden en beslissingen nemen. Een sector wordt geleid door een sectorvoorzitter, die tevens lid is van het bestuur. De administratie ontvangt leiding van het hoofd administratie. Het hoofd administratie valt onder verantwoordelijkheid van de sectorvoorzitter.


* PIOFAH = Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting

Bedrijfsbureau
Het bedrijfsbureau heeft als functie het bestuur, de leiding, de sectoren en de overige onderdelen van de organisatie te adviseren en facilitair te ondersteunen. Daarnaast zal vanuit de specialistische kennis binnen de het bedrijfsbureau in opdracht van het bestuur en/of management worden geparticipeerd in projecten. De ondersteuning vanuit het bedrijfsbureau is niet gelegen op het terrein van primaire taakuitoefening van de sectoren. De advisering heeft betrekking op het te voeren bestuurlijke beleid en het beheer. Onder het bedrijfsbureau ressorteren ook het bureau managementondersteuning en het applicatiebeheer/BIV. Aan het hoofd van het bedrijfsbureau staat het hoofd bedrijfsbureau.

Het organigram van de rechtbank dat vanaf 1 januari 2002 leidend zal zijn treft u op de volgende bladzijde aan.


2. ORGANIGRAM


(noot redactie: klik hiervoor op de knop "organogram" links op de homepage van de rechtbank Leeuwarden)


3. MISSIE, VISIE EN (BELEIDS)UITGANGSPUNTEN
Het bestuur heeft de missie van de rechtbank als volgt geformuleerd:

Het zorgen voor een goede rechtsbedeling, waarbij de toegankelijkheid voor het publiek en snelle doorlooptijden van de zaken worden gecombineerd met vakinhoudelijke bekwaamheid.

Een missie geeft aan wat de opdracht is. Hoe wij dat willen doen is geformuleerd in de visie, waarin wordt aangegeven wat voor organisatie we willen zijn. Het bestuur heeft de volgende visie geformuleerd.

De visie van de rechtbankorganisatie is:


1) Zij doet dit op een kwalitatief verantwoord niveau, hetgeen onder meer neerkomt op:

- integer, onafhankelijk en onpartijdig;

- met op vakinhoudelijk terrein een verantwoord kennisniveau;
- gericht op het leveren van maatwerk;

- binnen een acceptabele termijn.


2) De mens wordt daarbij als belangrijkste 'productiefactor' gezien. De kwaliteit van het personeel, de samenwerking en de inzet van het personeel en het welbevinden van hen zijn in belangrijke mate bepalend voor het succesvol werken aan de missie.
Dit vraagt onder meer om het volgende:

- het ontwikkelen van professionele en leidinggevende kwaliteiten;
- het stimuleren van medewerk(st)ers;

- het bieden van ontplooiingskansen;

- het bieden van arbeidssatisfactie.


3) Zij opereert daarbij binnen een transparante, toegankelijke en flexibele organisatie, die zelfsturend is, doelmatig werkt en kostenbewust is.

Belangrijkste uitgangspunten
Om bovenstaande missie te realiseren en als organisatie de ontwikkeling door te maken om de eigen visie zoveel mogelijk waar te kunnen maken zijn uitgangspunten geformuleerd. Een aantal hiervan is cruciaal voor de opbouw van de structuur van de rechtbank en de wijze van omgaan met elkaar binnen de rechtbank. Hieronder staan enkele uitgangspunten.

Integraal management
De rechtbank zal worden bestuurd conform het model van integraal management. Dit betekent voor de rechtbank dat binnen een sector de rechterlijk ambtenaren en gerechtsambtenaren dezelfde eindverantwoordelijke manager hebben. Daarnaast betekent het voor de integraal managers dat zij binnen "hun" deel van de organisatie verantwoordelijk zijn voor alle aspecten van de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld zowel voor de juiste doorlooptijden als voor het percentage ziekteverzuim van de medewerkers.

Competentiemanagement
In de komende jaren zal competentiemanagement in toenemende mate worden toegepast. In de praktijk betekent competentiemanagement het selecteren, beoordelen en ontwikkelen van medewerkers op personele kwaliteiten die waarneembaar zijn in gedrag; wat iemand doet of zegt. De nieuwe functieprofielen zijn op basis van de systematiek van competentiemanagement beschreven.

Rechtbankbrede functieprofielen
Functieprofielen zijn zoveel mogelijk rechtbankbreed opgesteld. Uiteraard wordt erkend dat er verschillen tussen sectoren bestaan die invloed hebben op de feitelijke taakuitoefening. Het uitgangspunt is echter dat er geen onnodige verschillen mogen zijn die interne mobiliteit kunnen bemoeilijken. Het beschrijven van het vereiste niveau voor een functie is daarom belangrijker gevonden dan het beschrijven van de details in de taakuitoefening die per sector verschillen.


4. SOLLICITATIEPROCEDURE


Voor rechters
Indien u thans reeds rechter bent, wordt u verzocht een sollicitatiebrief te sturen aan de president van de Leeuwarder rechtbank. U wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek.

Rechtbank Leeuwarden
T.a.v. mr W.K.F. Hangelbroek
Postbus 1702
8901 CA Leeuwarden

Voor aankomend rechters
Indien u wilt solliciteren naar de functie van rechter bij de Leeuwarder rechtbank en u bent thans geen rechter, is onderstaande procedure van belang.


* Toelatingseisen
Om in aanmerking te komen voor een rechterlijke functie, moet u volledig voldoen aan een aantal formele vereisten. Daarnaast leggen persoonlijke kenmerken een groot gewicht in de schaal.


* Formele vereisten

- U hebt rechten gestudeerd en de studie voltooid met als onderdelen Nederlands burgerlijk recht, handelsrecht en strafrecht, en een van de volgende vakken: Nederlands staatsrecht, administratief recht, belastingrecht;

- U bezit de Nederlandse nationaliteit;

- U bent ouder dan 30 jaar en jonger dan 55 jaar;
- U hebt ten minste zes jaar aaneengesloten relevante juridische praktijkervaring;

- U beschikt over een ruime maatschappelijke ervaring;
- U bent bereid werkzaam te zijn op ten minste twee van de drie volgende rechtsgebieden: het civiele recht, het strafrecht danwel het bestuursrecht;

- U voldoet aan de in het bijgevoegd competentieprofiel genoemde gedragsvaardigheden (persoonlijke kenmerken).


* Procedure
Indien u voldoet aan bovenstaande eisen, wordt u verzocht een sollicitatiebrief te sturen aan de president van de Leeuwarder rechtbank.

Hierna wordt u mogelijk uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met de president, eventueel gevolgd door een gesprek met een sectorvoorzitter. Op hun advies gaat u eventueel door naar de interne sollicitatiecommissie van de rechtbank Leeuwarden. Indien deze een positief advies uitbrengt en het bestuur van de rechtbank dit advies overneemt, wordt u vervolgens geselecteerd door de Centrale Commissie Aantrekken Leden Rechterlijke Macht (CALRM) te Den Haag. Het adres van de CALRM is: Paleis van Justitie, Prins Clauslaan 60 (bezoekadres), Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, tel. 070-3813715. Deze landelijke commissie waakt over de kwaliteit van de werving en selectie van de leden van de rechterlijke macht. Bij de CALRM vindt een aantal gesprekken plaats en een psychologisch onderzoek. Nadat u dit heeft doorlopen, volgt er een advies. Dit advies kan er als volgt uitzien:


1. U wordt geschikt geacht voor een vaste rechterlijke functie; u bent direct benoembaar.


2. De commissie heeft een positieve verwachting over uw geschiktheid voor een rechterlijke functie, maar u moet eerst nog ervaring opdoen in een opleidingsfunctie bij de rechtbank.


3. De commissie heeft geen oordeel over u kunnen vellen; u krijgt nogmaals een drietal gesprekken (revisie).


4. U wordt niet geschikt geacht voor een functie binnen de rechterlijke macht.

Op grond van bovenstaand advies wordt u op grond van advies 1 of 2 resp. benoemd in een vaste functie als rechter of als rechter in opleiding.


* Rechter in opleiding
Als u tot rechter in opleiding (RIO) wordt benoemd, kan dit op twee manieren worden gerealiseerd.


1. U wordt benoemd tot gerechtsauditeur/rechter-plaatsvervanger. U krijgt dan een tijdelijke benoeming bij de rechtbank en bent gedurende een nader te bepalen periode (bijv. 1 jaar) in opleiding tot rechter. Na deze opleiding met goed gevolg te hebben afgerond kunt u benoemd worden tot rechter.


2. U wordt benoemd tot rechter-plaatsvervanger (in opleiding). Dat betekent dat u naast uw huidige baan een opleiding krijgt tot rechter. Gedurende 1 of 2 jaar bent u wekelijks 1 dag per week in opleiding. U wordt dan gekoppeld aan een vaste opleider (een ervaren rechter) die u gedurende de opleiding begeleidt. Daarnaast wordt verwacht dat u minimaal 1 dag per week thuis besteedt aan het uitwerken van vonnissen en bestuderen van dossiers. Na deze opleiding met goed gevolg te hebben afgerond kunt u benoemd worden tot rechter.


5. ARBEIDSVOORWAARDEN


Indien u benoemd wordt tot rechter zal uw salaris minimaal 4594,98 euro per maand (peildatum 01-11-2001) bedragen, terwijl het maximale salaris 5954,50 euro per maand bedraagt op basis van een fulltime aanstelling (36 uur per week). Daarnaast ontvangt u een onkostenvergoeding van 93,97 euro per maand.

Indien u benoemd wordt tot gerechtsauditeur zal uw salaris 3924,75 euro per maand (peildatum 01-11-2001) bedragen, terwijl het maximale salaris 4780,12 euro per maand bedraagt. Daarnaast ontvangt u een onkostenvergoeding van 93,97 euro per maand.

Indien u benoemd wordt tot rechter-plaatsvervanger (in opleiding) ontvangt u een vergoeding per zitting van 210,00 euro. Het aantal zittingen en de daaraan te besteden tijd verschillen per sector.

Voor uw benoeming als gerechtsauditeur of rechter zal door het ministerie van Justitie een gesprek met u worden gevoerd over, onder andere, uw salariëring.

Wij bieden u verantwoordelijkheid en zelfstandigheid in de vorm van een uitdagende functie. U komt te werken in een dynamische en prettige werkomgeving. Binnen de organisatie bieden wij u scholings- en ontwikkelingsactiviteiten aan. U kunt gebruik maken van de spaarloonregeling, heeft recht op een tegemoetkoming in de ziektekosten, ouderschapsverlof, reiskostenvergoeding en een eindejaarsuitkering. De rechterlijke organisatie kent een 36-urige werkweek waardoor u op jaarbasis beschikt over zo'n 45 vrije dagen.


6. FUNCTIEPROFIEL

Deel 1: Kernbeschrijving/Functie Informatie Formulier


1.1 Referentiegegevens


Functienaam
Rechter
Versie d.d.
16-08-2001
Dienstonderdeel
Arrondissementsrechtbank Leeuwarden
Schaal
RM


1.2 Doel


Het als unusrechter of als lid van een meervoudige kamer recht spreken in voorgelegde zaken.


1.3 Positie


In alle door de rechter te behandelen zaken is de rechter uiteindelijk alléén verantwoordelijk voor de wijze van behandeling van een zaak en voor de daarin te nemen beslissingen.

De rechter is aanspreekbaar op de kwantitatieve output van zaken.

De rechter is verantwoordelijk voor een juridisch inhoudelijke en temporeel adequate verwerking van zaken. Betrokkene onderhoudt hierover functionele contacten met medewerkers.

De rechter draagt medeverantwoordelijkheid voor het geheel aan prestaties en beleidsvorming binnen de sector waarin hij/zij werkzaam is.


1.4 Contacten met aard en doel daarvan



* Sectorvoorzitter - verdeling van de zaken, doorlooptijden, kwantitatieve output, loopbaanontwikkeling.

* Secretarissen - voorbereiding van de zaak, voorbereiding van de uitspraak en verslaglegging van de zitting.

* Hoofd administratie - verwerking van zaken, werkprocessen.
* Administratie - administratieve verwerking van zaken.
* Partijen - verhoor tijdens de zitting, toelichting van de uitspraak.
* Rechtshulpverleners en andere ketenpartners - toelichting tijdens de zitting; bewaken van het proces van oordeelsvorming tijdens de zitting.

* Collega rechters - tijdens MK zittingen, collegiale intervisie en afstemming over beleid.


1.5 Speelruimte


De rechter is verantwoordelijk voor de verwerking van de aan hem toegewezen zaken. In unuszaken is hij als enige bevoegd een beslissing te nemen. In meervoudige (MK) zaken wordt er samen met andere rechters beslist in de raadkamer. Deze beslissing kan inhoudelijk niet anders dan d.m.v. een hoger beroep (bij een gerechtshof) worden aangevochten.

De rechter is aanspreekbaar op het aantal zaken dat betrokkene verwerkt. De rechter zorgt i.s.m. de ondersteuning dat de juridisch administratieve werkprocessen volgens schema verlopen, zodat de zaken tijdig behandeld en afgedaan worden.


1.6 Samenvatting resultaatgebieden



* Tussen- en einduitspraken

* Zitting

* Juridisch inhoudelijke en beheersmatige beleidsbijdragen
* Collegiale intervisie

* Begeleiding en opleiding van secretarissen

1.7 Competenties


Vaardigheden/bekwaamheden:

* Luisteren

* Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid

* Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

* Oordeelsvorming

* Prioritering

* Zelfvertrouwen

* Omgevingsbewustzijn

* Zelfreflectie

Kennis:

* Academisch werk- en denkniveau

* Voltooide studie Nederlands recht aan de universiteit
* Juridische kennis op het gebied van straf-, bestuurs- of civiel recht (afhankelijk van de sector waarin de rechter werkzaam is)

Deel 2: Beschrijving


2.1 Uitwerking resultaatgebieden


Tussen- en einduitspraken
Beoordelen van de zaak aan de hand van het dossier en de behandeling ter zitting. Beslissen en doen van tussen- en einduitspraken in EK- en MK zaken.
Prestatie-indicatoren:

* Zorgvuldige juridische en inhoudelijke onderbouwing van de uitspraak.

* Voor partijen een heldere motivering.

* Doorlooptijd beslissing per zaaksoort.

* Appèlpercentage.

Zitting
Leiden van de behandeling ter zitting. Horen van partijen en gelegenheid geven tot een toelichting. Stellen van aanvullende vragen om tot een afgewogen beslissing te komen.
Bepalen van de vastlegging van verklaringen van partijen en dicteren van de verklaringen van getuigen en deskundigen. Trachten tijdens een civiele zitting en/of in specifieke zaken tot een regeling tussen de partijen te komen. Het vastleggen van de regeling. Prestatie-indicatoren:

* Percentage justitiabelen dat zich adequaat gehoord voelt.
* Wachttijd tussen het aanbrengen van de zaak en de feitelijke zittingsdatum

* Mate waarin de rechter structureel in staat is binnen de geplande zittingstijd te blijven.

Juridisch inhoudelijke en beheersmatige beleidsbijdragen Leveren van een inhoudelijke bijdrage aan de formulering van een gemeenschappelijk juridisch beleid en aan de formulering van een jaarplan voor de eigen sector.
Prestatie-indicatoren:

* Mate waarin beleidsinitiatieven worden genomen.
* Mate waarin beleidsinitiatieven worden overgenomen.
Collegiale intervisie
Leveren van een inhoudelijke bijdrage aan het functioneren van collega's. Reflecteren op getoond gedrag tijdens de zitting. Meelezen van concept-beslissingen.
Prestatie-indicatoren:

* Mate waarin een collegiale bijdrage wordt geleverd.
* Mate waarin om collegiale intervisie door collega's wordt verzocht.
Begeleiding en opleiding
Verzorgen van de juridisch inhoudelijke opleiding aan en de begeleiding van raio's, beginnende rechters, buitenstaanders en secretarissen.
Prestatie-indicatoren:

* Tevredenheid van betrokkenen over de opleidingsinspanning, alsmede over de kwaliteit en de opleiding.

* Aantal en soort vragen door betrokkenen.

Deel 3: Competentieprofiel


3.1 Essentiële situaties

De rechter moet, ook in periodes van hoge werkdruk, zorgdragen voor een goede balans in de zaaksbehandeling tussen het productietempo enerzijds en anderzijds de zorg voor de kwaliteit van de beslissing. Een goede regievoering tijdens de zitting, het snel kunnen doorgronden van juridische posities en het onderkennen van behoeften en verlangens van partijen en een heldere en duidelijke motivering van de beslissing gaan hand in hand.

De rechter moet bij geschillen voortdurend naar wegen zoeken om, bij voorkeur op een praktische wijze, geschillen te beslechten. De rechter zal in voorkomende situaties bij partijen moeten tonen dat hij weet wat de essentie van de zaak is, moeten aftasten waar de werkelijke pijn zit, de verschillende oplossingsmogelijkheden moeten verkennen en tenslotte bij de partijen acceptatie van de besproken oplossingen kunnen bewerkstelligen. Dit vraagt van de rechter een zorgvuldige afweging van de mate waarin hij beïnvloedend naar partijen kan zijn, in relatie tot de mate van acceptatie die hij nastreeft.

Besluitvorming in de meervoudige kamer vindt plaats op basis van relevantie van juridische en feitelijke argumentatie. Deelname aan de meervoudige kamer vraagt van de individuele rechter het vermogen zijn mening op een heldere en overtuigende wijze aan collega's over te dragen, alsmede de bereidheid om zich door collega's op basis van argumenten te laten overtuigen.

Collegiale intervisie betekent voor de rechter een verhoogde aandacht voor het eigen presteren en het presteren van anderen en het hebben van vaardigheden en de bereidheid om eigen of andermans waarnemingen op een constructieve wijze om te zetten naar verbetering.

3.2 Uitwerking competenties

Luisteren:
Toont belangrijke informatie op te pikken uit mondelinge mededelingen; vraagt door en gaat in op
reacties.
Gedragsindicatoren:

* Vraagt door op onduidelijke boodschappen of hints.
* Vat de boodschap van de ander correct samen.
* Komt terug op wat iemand eerder in het gesprek gezegd heeft.
* Houdt gedurende het gesprek oogcontact met de spreker.
* Reageert op non-verbale signalen.

Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid:
Maakt feiten, ideeën en oordelen aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk.
Gedragsindicatoren:

* Past het woordgebruik aan bij het gehoor.
* Past grammaticale regels op de juiste wijze toe.
* Formuleert in goedlopende zinnen.

* Men begrijpt wat hij/ zij zegt.

Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid:
Stelt ideeën en meningen in begrijpelijke en correcte taal op schrift. Gedragsindicatoren:

* Maakt bondige teksten.

* Past taalgebruik aan op het niveau van de lezer.
* Past grammaticale regels op de juiste wijze toe.
* Heeft een heldere opbouw en structuur in schriftelijk werk.
* Verwoordt zijn/haar mening duidelijk en helder.
Oordeelsvorming:
Weegt gegevens en mogelijke handelwijzen in het licht van relevante criteria tegen elkaar af en komt tot realistische beoordelingen. Gedragsindicatoren:

* Benoemt consequenties van bepaalde keuzen.
* Toetst voorstellen vanuit verschillende invalshoeken.
* Komt met een goed afgewogen oordeel.

* Betrekt verschillende invalshoeken bij de beoordeling van een zaak.
Prioritering:
Maakt keuzemomenten in de planning van een zaak of een taakonderdeel en laat zien te sturen op een balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Gedragsindicatoren:

* Bewaart evenwicht tussen de kwaliteit en de omvang van de productie.
* Benoemt in de planning en afhandeling van een zaak de urgenties.
* Weegt snelheid en zorgvuldigheid tegen elkaar af.
* Levert binnen de gestelde doorlooptijd een kwalitatief verantwoord product.

Zelfvertrouwen:
Treedt zeker en met rust op en handhaaft deze indruk, ook bij tegenspel of emoties van anderen.
Gedragsindicatoren:

* Blijft zichzelf, ook bij tegenspel en emoties van anderen.
* Bewaart de rust, ook in moeilijke situaties.
* Laat zich niet door anderen meeslepen.

* Brengt in emotionele situaties anderen tot rust.
Omgevingsbewustzijn:
Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en benut deze kennis effectief voor de eigen functie of organisatie. Gedragsindicatoren:

* Laat blijken op de hoogte te zijn van de trends en ontwikkelingen in de maatschappij.

* Benut externe kennisbronnen bij het opstellen van adviezen en voorstellen.

* Legt een relatie tussen de huidige en toekomstige behoeften en ontwikkelingen in de maatschappij en de organisatie.
* Levert een bijdrage aan het gewenste imago van de organisatie in de maatschappij.

Zelfreflectie:
Laat blijken eigen gedrag en standpunten kritisch te evalueren en open te staan voor evaluatie door anderen; toont te leren van deze evaluaties door wijziging van het eigen gedrag of de eigen standpunten.
Gedragsindicatoren:

* Vraagt anderen om reactie op vertoond gedrag of het eigen standpunt.
* Stelt zich open voor evaluatie van zijn/haar gedrag en standpunten door anderen.

* Wijzigt het eigen gedrag of het eigen standpunt n.a.v. de evaluaties en/of commentaar van anderen.

* Benoemt voor- en nadelen van het eigen handelen.