Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 15 januari 2002 Persbericht 2002/04

Informatiezuil Burgerzaken voorkomt wachten

De afdeling Burgerzaken signaleert een sterke toename van het aantal klanten dat een nieuw reisdocument komt aanvragen. Sinds 1 oktober 2001 kunnen bezoekers niet meer gelijk na aanvraag het reisdocument meenemen, maar kan het reisdocument na een week na aanvraag worden afgehaald. De gemeente voorzag dat dit voor alle klanten langere wachttijden op zou leveren. Om dit te voorkomen is er bij de afdeling Burgerzaken een klantenbegeleidingsysteem aangeschaft. In de wachtruimte van de afdeling Burgerzaken kunnen bezoekers voor Burgerzaken nu via een informatiezuil gelijk aangeven waarvoor ze komen. Klanten die bijvoorbeeld alleen een uittreksel of een paspoort komen afhalen (iets dat niet langer dan drie minuten duurt) worden door het systeem naar de snelbalie verwezen.

In de zuil is een aanraakmonitor (touch-screen) geplaatst. Op deze monitor staan diverse knoppen afgebeeld met teksten als aanvragen paspoort, afhalen paspoort, rijbewijs, uittreksel bevolkingsregister, huwelijk, geboorte en dergelijke. Door op de afgebeelde knoppen van het glas van deze monitor te drukken, krijgt de bezoeker een nummerbon en een oproepnummer, de loketten die geopend zijn en de geschatte wachttijd. Zodra de bezoeker aan de beurt is, roept de baliemedewerk(st)er de bezoeker op. De ambtenaar weet op deze manier waarvoor de bezoeker komt en kan hem of haar gericht te woord staan en de bezoeker hoeft niet onnodig lang te wachten.

Verder beschikt de afdeling Burgerzaken over een paspoortkast. Deze paspoortkast is bedoeld voor kinderen. Kinderen die bijgeschreven moeten worden in het paspoort moeten tegenwoordig meekomen naar het gemeentehuis. Om het wachten voor hen iets minder lang te laten duren heeft de gemeente een speciale paspoortkast laten maken. In de kast zit een televisie waarop leuke tekenfilms worden vertoond.

(top)