Carros
FIA Junior World Rally Championship
Suzuki Ignis Super 1600
(25 januari 2002)
Suzuki Motor Corporation heeft op de persdag van het Salon in Brussel
(dinsdag 15 januari) haar motorsport activiteiten 2002 aangekondigd.
Zij zullen via Suzuki Sport Co. Ltd., drie privé rallyteams Team
Suzuki Ignis komende uit Japan, Finland en Duitsland, steunen. Deze
drie teams zullen deelnemen aan het FIA Junior World Rally
Championship 2002.
Deze steun is het leveren van de basis autos Ignis, de technische
bijstand en de ondersteuning bij de team exploitatie. Suzuki Motor
Corporation hoopt dat deze activiteiten hen niet alleen zal helpen bij
de verkoopspromotie op de lokale en op de buitenlandse markt, maar
tevens dankzij de vergaarde technische data zal bijdragen tot de
ontwikkeling van de standaardwagens.
Het FIA Junior World Rally Championship voor piloten (Junior WRC). Het
FIA Junior World Rally Championship (Junior WRC) is een nieuwe
categorie georganiseerd door de FIA (Federation International de
lÁutomobile) met de bedoeling jonge talentvolle rallypiloten aan te
trekken. Het begon in 2001 en werd toen het Super 1600 Championship
genoemd. Dit 2001 kampioenschap maakte deel uit van het WRC (6
Europese wedstrijden): Catalunya, Acropolis, Finland, San Remo,
Corsica en Engeland.
De Super 1.600 wagens mogen alleen voorwielaandrijving hebben en met
een atmosferische 1.600 cm3 motor. Het maximale toerentalbereik van de
motor werd vastgelegd op 9.000 t/min. En de motor moet uitgerust zijn
met een inlaat van maximum 60 mm. Het minimum gewicht is 950 kg zonder
bestuurder, kaartlezer en benzine.
Er werd een aantal strikte maatregelen voorzien teneinde de kosten
voor het ontwikkelen en het laten rijden van de rallywagens zo laag
mogelijk te houden. Zo is het verboden gebruik te maken van speciale
materialen zoals titanium of magnesium, en is het bandengebruik
gelimiteerd op elke wagen.
Het aantal monteurs per wagen werd beperkt tot 4. Er mogen geen
fabrieksteams of officiële merken deelnemen, en de maximum kostprijs
om een wagen te laten deelnemen werd vastgelegd op 100.000 US $.
De Suzuki Ignis Super 1600
De Ignis Super 1600 is gebaseerd op het 3-deurs model, en heeft een 4
cylinder DOHC in lijn 16-kleppen motor die 151 Kw (206 PK) voortbrengt
bij 8.500 t/min, en 180 Nm (18,4 kg-m) bij 725 t/min. Deze kracht
wordt naar de voorwielen gebracht via een Suzuki Sport 6-versnellingen
sequentiële transmissie.
De Ignis Super 1600 maakte reeds in 2001 zijn debuut in het
Asia-Pacific Rally Championship (APRC). De wagen werd bestuurd door
Nobuhiro Monster Tajima en zijn co-piloot Julia Rabbett, en werd
bekroond als eerste Super 1600 kampioen in het APRC. In totaal legde
de Suzuki Ignis Super 1600 reeds 4.000 km af, waaronder 1.000 km
klassementsproeven in het 2001 seizoen, en dit om de Ignis Super 1600,
de eerste Japanse Junior WRC wagen, toe te laten goed voorbereid aan
de start te staan van het komende seizoen.
Teams
De drie verschillende Team Suzuki Ignis komen van Japan, Finland en
Duitsland en hun wagens zullen respectievelijk bestuurd worden door
onderstaande bestuurders en kaartlezers. Suzuki Motor Corporation zal
via Suzuki Sport Co. Ltd. deze teams in het Junior WRC ondersteunen
door technische assistentie, team exploitatie en verkoop van kit
onderdelen.