Gemeente Groningen

14
JAN
15.40

Persbericht

Centraal meldpunt voor beheer openbare ruimte: 3 6 7 8 9 10 14-01-2002

Met ingang van 16 januari heeft Groningen één meldpunt voor informatie en meldingen over de openbare ruimte. Met een gemakkelijk telefoonnummer: 3 6 7 8 9 10.

Het nieuwe meldpunt is opgezet door Openbare Werken, het onderdeel van de dienst RO/EZ dat zorgt voor beheer en onderhoud van de stad. Mensen kunnen hierover voortaan naar één punt bellen op werkdagen tussen 7.30 en 17.00 uur. Hierdoor is de gemeente een stuk beter bereikbaar voor meldingen en tips over wat los ligt, verstopt zit, stuk is, scheef staat, vuil is of gemaaid moet worden.

OW heeft met dit nieuwe Meldpunt al een aantal weken geoefend om kinderziekten op te sporen. Burgers die een wijkpost belden met vragen of klachten werden ongemerkt doorverbonden naar dit meldpunt aan de Gotenburgweg. Zo zijn inmiddels al 10.000 telefoontjes afgehandeld.

Het Meldpunt Openbare Werken heeft een computerprogramma in gebruik genomen, MeldDesk, dat alle klachten vastlegt en ook de afhandeling daarvan. Via MeldDesk staat de centrale in verbinding met alle werkafdelingen aan de Gotenburgweg en het Zuiderdiep, met de zeven wijkposten in de stad en met de Milieudienst. Zo komt elke klacht snel bij de juiste persoon en afdeling terecht.

Ook voor de stadsbeheerders zelf is het Meldpunt een uitkomst. Nummer 3 6 7 8 9 10 fungeert tevens als communicatiecentrale voor Openbare Werken. Boodschappen en afspraken kunnen nu altijd worden opgevangen voor mensen die door de aard van hun werk vaak buiten de deur zijn. Ook vergaderingen, vakantie of ziekte hoeven geen belemmering meer te vormen, de telefoon wordt aangenomen en de boodschap doorgegeven.